Verhalend ontwerp
Thema: een klein mannetje…
Het verhaal in het kort
In de klas worden een aantal voorwerpen gevonden. Het zijn kleine voorwerpen.
Van wie zou dat kunnen zijn? Er wordt ook een klein briefje gevonden, in een klein envelopje.
Alles wat er gemaakt wordt, komt aan het wandfries. De ruimtelijke dingen komen op een tafel vóór het wandfries.
Episode 1 Het briefje (de kennismaking) en een huisje
Op een opvallende plek in de klas liggen een aantal kleine kleertjes (pyjama) en een klein briefje.
Op dat briefje staat in kleine letters:
Lieve kinderen uit groep …,
Ik ben een beetje stout geweest. Ik heb stiekem in jullie klas geslapen, want ik ben verdwaald. Ik ben weggestuurd van mijn huisje, maar jullie horen later wel waarom. Ik ben erg verdrietig, zou ik bij jullie in de klas mogen blijven logeren? Ik ben ook erg verlegen, dus jullie zullen me niet veel zien. Maar misschien als jullie goed opletten komen jullie wel eens iets van mij tegen.
(het briefje kan eventueel in een vreemde taal, de taal van het mannetje. De kinderen moeten dat dan ontcijferen)
We houden een kringgesprek over het briefje.
De sleutelvragen die je daarbij kunt stellen
Van wie komt het briefje? Hoe zou hij heten? Waar zou hij vandaan komen? Wat zou er gebeurd kunnen zijn? Mag hij bij ons in de klas blijven? Wat heeft hij dan nodig om bij ons in de klas te blijven?
Er zijn een aantal dingen die ‘moeten’ gebeuren: - het maken van Mannetje
- het maken van een huis
- het maken van dingen voor in het huis (belangrijke dingen, incl. een brievenbusje voor de brief)
- een briefje terug (eventueel in de taal van Mannetje) voor in de brievenbus.
We willen in deze episode de kinderen toesturen naar het maken van een huisje, bedje, etc. Hierdoor voelt ons ‘mannetje’ zich op zijn gemak. Mannetje heeft dan ondertussen een naam gekregen.
Episode 2
De kinderen krijgen weer een briefje van Mannetje. Hij bedankt de klas hartelijk voor alles wat ze voor hem gemaakt hebben. Het huisje was precies goed, het bedje ook, etc.
Lieve kinderen,
Toen ik gisteravond bij jullie terug in de klas kwam, was ik helemaal verbaasd. Ik zag een huisje wat precies goed voor mij was. Ik zag ook een bedje en zelfs een brievenbusje!
Zo’n mooi huisje had ik thuis nog niet eens… Ik ben zo blij dat ik een tijdje bij jullie mag blijven! Mijn reis naar jullie klas was lang en best wel spannend. Ik ben door heel hoog gras gelopen en kwam hele grote insecten tegen. Ik wist niet dat insecten zo groot waren!
Ik liep maar snel verder. Opeens kwam er een vogel wel heel hard op me af vliegen! Ik schrok heel erg en dook snel in elkaar. De vogel wilde me opeten! Hij dacht vast dat ik een lekker hapje was. Hij begon me te pikken. Ik schreeuwde tegen hem: ‘Nee vogel ik ben niet lekker! Eet me alsjeblieft niet op! Ik ben een ‘Mannetje’!’ De vogel hoorde me roepen en stopte met pikken. Hij lande naast me neer en zei dat het hem erg speet. Kon hij me ergens mee helpen? Ik vroeg hem of hij mij misschien naar basisschool ……. kon brengen. En dat deed hij. Op zijn rug vloog ik een heel stuk naar jullie school toe. We vlogen zelfs een stukje door jullie klas. Ik kon jullie klas heel mooi van bovenaf bekijken.
Hij zette me op de tafel van ….. neer en ik zwaaide nog even naar hem. ‘Bedankt!’, riep ik nog. Maar de vogel was al weer weg gevlogen.
Nu weten jullie hoe ik hier gekomen ben. Ik stuur jullie binnenkort wel nog een briefje!
Groetjes,
Mannetje
De sleutelvragen- Wat kan Mannetje allemaal tegen gekomen zijn toen hij door het gras liep?
- Wat heeft Mannetje gezien toen hij boven door de klas vloog? (Hoe zit de klas er van bovenaf uit?)
De opdrachten- Insecten vergroten naar verhouding. Als jij Mannetje was… hoe groot waren dan de insecten?
- Tekenen… (meten/verhoudingen/tekenen/natuuronderwijs)
- Plattegrond maken van het klaslokaal
- gras e.d. bekijken met vergrootglas. Tekenen wat ze zien… (dieren, planten, etc)
Episode 3 Het geheim van mannetje
Het mannetje had in zijn eerste briefje verteld dat hij weggestuurd is van huis. De kinderen krijgen nu een briefje waarin uitgelegd wordt wat precies de oorzaak was.
Lieve kinderen,
Ik heb jullie in mijn eerste briefje beloofd te vertellen waarom ik van huis ben weggestuurd.
Eigenlijk vind ik het heel moeilijk om er over te praten, ik praat niet zo makkelijk over wat ik voel. Maar goed, beloofd is beloofd en misschien kunnen jullie mij zelfs wel helpen.
Mijn broertje was jarig. Hij kreeg een enorm mooi, groot ‘lego-piratenschip’. Natuurlijk was hij daar heel erg blij mee. Toen ik zag dat hij dat schip kreeg, kreeg ik een raar gevoel in mijn buik. Ik vond het namelijk helemaal niet leuk dat hij dat wél kreeg en ik niet! Ik wilde dat schip ook écht ontzettend graag hebben en nu kreeg hij hem! Ik vond het niet eerlijk…
De hele dag bleef ik ermee zitten. Toen iedereen ’s avonds lag te slapen ben ik stiekem mijn bed uit gegaan en heb ik het piratenschip kapot gemaakt. Ik heb zelfs een aantal mastjes en vlaggetjes afgebroken. Toen ik daarna weer in mijn bed lag voelde ik me wel een beetje schuldig.
De volgende ochtend werd ik wakker omdat ik mijn broertje hard hoorde huilen. Hij had ontdekt dat zijn piratenschip kapot was. Mijn moeder kwam mijn kamer in om me wakker te maken maar stapte per ongeluk ergens op. Het was een stukje van het vlaggetje wat ik afgebroken had….
Mijn vader, moeder en broertje waren zo boos dat ze me hebben weggestuurd. Ik mis ze heel erg en voel me schuldig. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het goed kan maken. Weten jullie hoe ik er voor kan zorgen dat ik weer terug mag komen?
Ik zou het heel fijn vinden als jullie me kunnen helpen!
Groetjes,
Mannetje
De sleutelvra(a)g(en)
Wat kan Mannetje doen om ervoor te zorgen dat hij terug mag komen?
De opdrachten
De kinderen bespreken met elkaar wat Mannetje gedaan heeft. Ze komen met elkaar tot één (of meerdere) oplossingen om ervoor te zorgen dat Mannetje terug mag komen. Wanneer er dingen gemaakt of uitgewerkt moeten worden, doen ze dit.
Dit is wat ik tot nu toe heb.. Hebben jullie misschien nog tips?
Liefs Sanne