[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - theater verhalend ontwerp groep 7

theater verhalend ontwerp groep 7

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

theater verhalend ontwerp groep 7

Berichtdoor daan op 25 feb 2007, 18:41

heej

voor een opdracht vanuit de pabo moet ik een verhalend ontwerp maken voor mijn stagegroep die voor 60 % uit taal en rekenactiviteiten bestaat.
Ik heb na zitten denken over een onderwerp en gekeken naar de interesse van de kinderen en kwam uit op theater
(denk aan schouwburg, drama, musicals enz.)
Dit omdat de kinderen gek zijn op drama en erg creatief zijn met expressie vakken, het is een zwakke groep maar hier zijn ze allen erg goed in en het spreekt ze aan.

Maar nu de volgende stap het opzetten van het verhalend ontwerp.
Ik heb hier totaal geen ervaring mee en ik heb de verschillende topics bekeken, morgen wil ik op de pabo achter het boek verhalend ontwerpen aan.
Daarom het idee om hier mensen hun brainstorm los te kunnen laten
Ik had al het volgende bedacht:

rekenen:
- op schaal het decor maken.
- schouwburg plattegrond maken.
- kaartjes verkoop.
- kostuums schetsen/meten.
- tijdopzet voorstelling.
- berekenen hoeveel mensen in de schouwburg passen, wat brengt dit op (winst)

taal:
- draaiboek opstellen voorstelling
- toneelstuk/verhaallijn schrijven. (inleiding, plot, afsluiting)
- gesprekken over het thema
- rollenspelletjes (drama)
- affiches maken.
- brieven schrijven aan?

muziek:
- instrumenten/orkest
- liedjes schrijven/instuderen

beeldende v:
- decor maken.
- kostuums maken.
- maquette schouwburg

geschiedenis:
- hoe was dit vroeger (grieken/romeinen, troubadours, verteller+clown)
- romeo en juliet.

andere vakgebieden:
......... aanvullingen/ideeën??

alvast heel erg tnxx
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 26 feb 2007, 10:50

Om je een beetje te steunen in je eigen ontwerp zou je misschien gebruik kunnen maken van de tips en ideeën die hier staan.
Dit is ook een verhalend ontwerp, maar over architectuur. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je een VO na-aapt, maar dit ontwerp is heel goed om te buigen naar 'theater' en alles wat je inbrengt komt dan echt van jezelf. Niemand kan je van plagiaat beschuldigen:
http://www.dse.nl/~kijkeensomjeheen/

Succes, als je nog meer vragen hebt horen we het wel. Misschien kunnen we dan met je meedenken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor daan op 06 maart 2007, 09:59

heej

gisteren heb ik een workshop verhalend ontwerpen op de pabo gehad en ik heb het boek verhalend ontwerpen in 1 x uitgelezen :)

nu heb ik het volgende idee

bij ons in het westland is het idee om een openlucht theater op te bouwen in een recreatie gebied

nu moet dit theater nog ingericht worden en er zijn nog geen stukken.
Ik wil het onderverdelen in de volgende episodes:

Episode 1: Het theater

Episode 2: Soorten theater

Episode 3: Het verhaal

Episode 4: Auditie

Episode 5: Decors en kostuums/Reclame en uitnodigingen

Episode 6: De repetitie

Episode 7: De generale/voorstelling


Zou dit een goede volgorde zijn en haalbaar zijn binnen 2 weken?
Verder vind ik het moeilijk om sleutelvragen te bedenken

Kan iemand mij misschien hierbij helpen??

alvast heel erg tnx
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 06 maart 2007, 12:06

1. Het theater:
Gaan ze dit theater ook nog zelf ontwerpen of bestaat het al?
Als het al bestaat zou ik episode 1 en 2 als één episode behandelen: We hebben een theater, zo ziet het er uit, wat kunnen we daar in doen en wat gaan we daarin doen?
Brainstormen welke 'theateruiting' er door de lln. uitgewerkt zal gaan worden, dus eerst met elkaar uitzoeken welke vormen er allemaal bestaan en dan een keuze maken:
musical, toneelstuk, schimmenspel, verteltoneel enz.
of
misschien wel allemaal, uitgevoerd door verschillende groepjes die elk een 'discipline' op zich nemen en in het verhaal (en de voorstelling) verwerken (en uitvoeren).

4. De auditie:
Wat stel jij je voor bij auditie? Dat de lln. moeten laten zien voor welke rol ze in aanmerking (gaan) komen? Dan ga je waarschijnlijk voor een groot toneelstuk, want ga je voor
misschien wel allemaal, uitgevoerd door verschillende groepjes die elk een 'discipline' op zich nemen en in het verhaal (en de voorstelling) verwerken (en uitvoeren). dan is de keuze eigenlijk al gemaakt, alleen moet alles nog op elkaar afgestemd worden.

Sleutelvragen zijn inderdaad moeilijk, kijk eerst eens naar de definitieve versie, zoals ik onder 1 schrijf en bij 4 in rood herhaal, dan kunnen we met elkaar misschien wel goede vragen bedenken.
Heb je al een manier bedacht voor het contact (theateragent versus leerlingen), bijv. de start: je vindt een flyer in een ander theater waarin de vraag gesteld wordt?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor daan op 07 maart 2007, 20:41

heej joke
bedankt voor je reactie

heb net een heel stuk getypt maar mijn internet viel uit.. :evil:
dus probeer het nu maar weer even opnieuw..

ik had zelf ook zitten denken om episode 1 en 2 samen te voegen omdat mijn einddoel is om de kinderen zelf een stuk te laten maken en deze uit te voeren. Eerst was namelijk het idee om de kinderen zelf ook een theater te laten vormgeven maar dit kost denk ik teveel tijd (ik heb maar 8 dagen) en is niet heel relevant qua de einddoelstelling.

Nu heb ik het volgende opzetje:

1. Theater?
In het krantenbericht gaat het over een openluchttheater die in aanbouw is maar nu hebben zij een probleem. Er zijn nog geen stukken die daarin gespeeld kunnen worden. Aan ons de vraag of wij hiervoor kunnen zorgen??

- Wat is theater?
- Wat voor soorten/vormen theater zijn er? (in groepjes op onderzoek uit daarna aan elkaar presenteren)
- Voor wat voor soort/vorm kiezen wij voor ons stuk? (mix??)

2. Verhaal
Een verhaallijn schrijven in duo's, waar moet deze aan voldoen en deze daarna aan elkaar presenteren en een verhaal kiezen/samenvoegen of andere oplossing?

- Waar kun je je verhaal over schrijven?
- Waar zou je inspiratie vandaan kunnen halen?
- Wat zou belangrijk kunnen zijn bij het schrijven van een verhaal die past bij ons gekozen theatervorm?
- Waar willen we ons stuk over schrijven?
- Wat wordt de verhaallijn van ons stuk? (misschien een mix? of eigen oplossing?)

3. Audities
De kinderen spelen de verschillende personages uit het verhaal na en daarna volgt een rollenverdeling.

- Hoe zouden de personages zich voelen, praten en doen?
- ??

4. Financering
Waarvan moeten spelers en andere werknemers betaalt worden, hoe komen we aan geld en hoe kunnen we dit bijhouden?

- Wie en wat moeten we eigenlijk allemaal betalen en hoeveel?
- Hoe kunnen we dit betalen?
- Hoeveel levert ons dit op een middag/avond op?
- Hoe kunnen we bijhouden wat we uitgeven en wat de inkomsten zijn?

5. Decor en kostuums/reclame en uitnodigingen.
- Hoe zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk mensen naar onze voorstelling komen? En hoe kunnen we het toneel aankleden?

- Op welke manieren kunnen wij reclame maken?
- Hoe zouden de personages eruit zien?
- Hoe zou de omgeving waarin de personages zijn eruit zien?
- Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alles op maat is en in verhouding?

6. Repetitie
Uitloop voor decor/kostuums
en oefening van het stuk

- ?? (zijn hier sleutelvragen voor nodig?)

7. Voorstelling
Voorstelling voor medeleerlingen (en ouders?)

Dit is mijn opzet en ik vind het best moeilijke om goede en echte sleutelvragen te stellen. Daarom mijn vraag zijn er nog aanvullingen of tips??
En ik heb nu een idee voor de introductie het bestaande krantenbericht, maar tussendoor om de aandacht weer even op een nieuwe episode te richten ben ik even inspiratieloos qua contact van het theater met de kinderen.. Ideeën??
Alvast heel erg tnx :) Ben echt blij dat dit forum er is, want vind dit echt heel lastig om te maken maar wel erg leuk vooral als het ook aanslaat in de groep !!
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 07 maart 2007, 21:25

Episode 4: Auditie

Episode 5: Decors en kostuums/Reclame en uitnodigingen

Episode 6: De repetitie
Zou dit ...................... haalbaar zijn binnen 2 weken?


Vanaf de auditie tot de repetitie, hoeveel tijd is dat?
Hebben de lln. de tijd om hun rol te leren?

-------------------------------------------------------------------

Je zult me wel een zeur vinden, maar mij lijkt dit deel niet nodig i.v.m. de opzet van je VO:
4. Financering
Waarvan moeten spelers en andere werknemers betaalt worden, hoe komen we aan geld en hoe kunnen we dit bijhouden?

- Wie en wat moeten we eigenlijk allemaal betalen en hoeveel?
- Hoe kunnen we dit betalen?
- Hoeveel levert ons dit op een middag/avond op?
- Hoe kunnen we bijhouden wat we uitgeven en wat de inkomsten zijn?

In het krantenbericht gaat het over een openluchttheater dat in aanbouw is maar nu hebben zij een probleem. Er zijn nog geen stukken die daarin gespeeld kunnen worden. Aan ons de vraag of wij hiervoor kunnen zorgen?? -->

Alles is er, er wordt alleen gevraagd om stukken (ik zou om een openingsstuk vragen, ze willen open, maar hebben nog geen acteurs en openingsstuk (geld misschien voorlopig even op). Misschien is het zelfs wel een theater voor scholen en mogen jouw lln. ermee starten. Door loting is jullie groep uit de bus gekomen.

Als je er veel met rekenen in wilt verwerken, gooi het dan op jullie onkosten. Of op aantallen bezoekers en prijzen. Hoeveel ouders kunnen er komen?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor daan op 07 maart 2007, 21:52

heej joke

ik vind je helemaal geen zeur hoor :)
ben juist heel blij met je tips !!

ik heb dit stukje er eigenlijk in gezet omdat de opdracht vanuit de pabo wil dat er 60 % aan taal/rekenen zit
nu zit er bij mij een overvloed aan taal in en maar een heel klein beetje rekenen
(het op schaal maken en het meten van decor/kostuum)

daarom kwam ik op het stukje financering
maar ik ga je tip gebruiken om het te gooien op onkosten en bezoekers aantallen en prijzen van de kaartjes :)

verder is de tijd tussen de auditie (dinsdag20 mrt) en repetitie (vrijdag23 mrt en de week daarna op donderdag 29 mrt) en de voorstelling is dan op vrijdag 30 mrt)

ik zie het voor me dat het stuk ong. 10 minuten duurt.. Dus zal dit haalbaar zijn? Binnen deze tijd

verder nogmaals bedankt voor je interesse en reacties
als er nog andere tips/verbeterpunten zijn hoor ik dit graag
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor daan op 15 maart 2007, 17:04

ik ben vandaag begonnen met de eerste episode
de kinderen waren erg enthousiast en zijn dan ook allemaal lekker aan de slag gegaan :)

alleen nu heb ik wel gemerkt dat sommige kinderen deze best 'vrije' les lastig vinden om mee om te gaan.
Ik heb dit ook gemeld tijdens de evaluatie en tijdens de les
nu zit ik te bedenken om morgen als eerste sleutelvraag te beginnen met

wat voor soort regels zijn er nodig om met zijn allen dit stuk tot een succes te maken? zodat deze op papier staan ik hiernaar terug kan verwijzen en zo nodig consequenties moet treffen..

hebben jullie verder nog tips die ik misschien kan gebruiken tijdens het verhalend ontwerp om structuur te bieden ?? Want dit heeft deze klas best nodig.. maar een verhalend ontwerp is natuurlijk best wel vrij.. (en anders dan wat ze gewend zijn..)

verder heb ik nog een vraagje waar ik even niet uitkom
dat is namelijk episode 2 het verhaal

eerst gaan de kinderen bedenken waar je een verhaal over kunt schrijven en waar een verhaal uit bestaat.
Daarna gaan ze zelf een verhaal schrijven (dit kan aan de hand van een plaatje of woord)
Uiteindelijk moet er één verhaal uit komen of een mix van verhalen voor het stuk
hoe kan ik dit alleen organiseren. Hoe weet iedereen waar het verhaal over gaat van elkaar. (kort vertellen is niet echt een optie denk ik want met 22 kids ben je wel ffies bezig) Ik had eerst bedacht dat ze zelf een oplossing hiervoor moesten bedenken maar ik heb vandaag al gemerkt dat dit best lastig is..

alvast heel erg bedankt
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor JufInge op 15 maart 2007, 18:24

Het is ook erg leuk om elk kind een deel van het stuk te schrijven. Dus er begint een kind en da wordt het verhaal telkens doorgegeven en elk kind schrijft het verhaal verder. Alleen zijn de kinderen dan niet allemaal tegelijkertijd aan het werk..
JufInge
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 31 dec 2006, 13:22
Woonplaats: Monster

Berichtdoor Anita op 15 maart 2007, 19:00

Dat hoeft geen probleem te zijn. Als je aan het begin van de dag uitlegt dat het schrijven van het verhaal een soort rode-draadopdracht is kan er steeds door een kind geschreven worden onder werktijd. Daarna kan het dan worden doorgegeven.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor daan op 15 maart 2007, 19:15

heej bedankt voor jullie reacties

het is dus zo dat ik hier een uur de tijd voor hebt en hier pas vanmiddag mee begin
dus tussendoor een verhaal schrijven is op zich wel een oplossing maar voor deze opdacht niet echt een optie..

nog andere ideeën??
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor daan op 15 maart 2007, 19:37

ik heb zelf zitten bedenken dat het misschien leuk is om de kinderen eerst zelf kennis te laten maken met een verhaal te schrijven
en dan daarna met zijn allen een verhaal te verzinnen door met elkaar eerst de eisen op het bord te schrijven wat er in het verhaal moet
- zoveel personages
- spanning
- wisseling plot enz..

En daarna samen het verhaal te maken door zelf met de inleiding te beginnen en dan de vertelsteen door te geven. Elk kind mag dan 1 á 2 zinnen erbij bedenken. Maar er moet gelet worden op inleiding, kern en slot en natuurlijk de aandachtspunten..

zou dit wat zijn??
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 15 maart 2007, 23:52

ik heb zelf zitten bedenken dat het misschien leuk is om de kinderen eerst zelf kennis te laten maken met een verhaal te schrijven
en dan daarna met zijn allen een verhaal te verzinnen door met elkaar eerst de eisen op het bord te schrijven wat er in het verhaal moet
- zoveel personages
- spanning
- wisseling plot enz..

En daarna samen het verhaal te maken door zelf met de inleiding te beginnen en dan de vertelsteen door te geven. Elk kind mag dan 1 á 2 zinnen erbij bedenken. Maar er moet gelet worden op inleiding, kern en slot en natuurlijk de aandachtspunten..

zou dit wat zijn??

Ook heel leuk!
Een andere manier is om na je eerste deel (wat moet er in het verhaal en het vaststellen van de plot e.d. groepjes samen te stellen die ieder een scène uitwerken met afgesproken figuren en een afgesproken actie erin die natuurlijk aanstuurt op het slot. Coöperatieve opdracht dus.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor daan op 16 maart 2007, 17:08

heeej

leuk idee joke.. jammer dat ik gisteren niet meer gekeken heb.. want heb het vandaag uitgevoerd zoals ik als laaste heb geschreven..

eerst een oefenrondje met de vertelsteen
daarna het echte rondje en zijn gestopt tot de helft van de kern, daarna hebben de kinderen het verhaal zelf afgemaakt,
deze waren echt heel creatief :) en ze waren zo enthousiast aan het werk.. en vinden het helemaal geweldig nu ze weten dat we dit (als alles goed gaat) ook echt uit gaan voeren
echt leuk om te zien dat ze hier zo mee bezig zijn !!

maandag gaan we een verhaal kiezen op de volgende manier
de kinderen die in een tafelgroepje zitten lezen van elkaar het verhaal. Daarna besluiten ze welk verhaal zij als groepje het leukst vinden.
Deze wordt dan voorgelezen voor de klas en daarna wordt er gestemd voor het leukste verhaal (may be wel een mix)

Ben benieuwd wat eruit komt..
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht


Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron