[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 6: verhalend ontwerp weeshuis (gouden eeuw)

Groep 6: verhalend ontwerp weeshuis (gouden eeuw)

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

Groep 6: verhalend ontwerp weeshuis (gouden eeuw)

Berichtdoor jufmaaike op 07 maart 2007, 11:04

Ook ik moet vanuit school een verhalend ontwerp doen (hoeveel inholland studenten zitten hier trouwens ;)). Ik heb al een aantal dingen laten passeren waar uiteindelijk in overleg met mijn stagebegeleider het Amsterdams burgerweeshuis is uitgekomen. Er wordt wel wat meer nadruk om geschiedenis gelegd.
Ik wil hierbij een kind centraal zetten dat in die in dat weeshuis woont.
Maaik ik zit nu een beetje vast met de episodes, de sleutelvragen en de afsluiting. Ook is gevraagd of ik iets kan doen waardoor de leerlingen een werkstuk (of soortgelijk) maken, omdat ze daar sowieso mee moeten gaan oefenen.

Hieronder wat ik al heb:

Episode 1: De leerlingen vinden een dagboekfragment van een kind uit het weeshuis. Aan de hand daarvan is het de bedoeling dat ze uitzoeken wie dat kind is en dat kind gaan maken (tekening of groot), een stukje schrijven over dat kind.
Daarbij kan dus informatie over het weeshuis naar voren komen van dat jongens en meisjes gescheiden worden, de kleding die ze dragen en dat soort dingen.

Episode 2: In deze episode wil ik iets gaan doen met de school en alles daar omheen in het weeshuis. Dus wat leren ze, hoe leren ze dat en dat soort dingen.

Episode 3: Ik wil graag iets doen met de indeling van het weeshuis. De regentenkamer, jongens- en meisjesplaats. Daar een plattegrond bij maken ene omschrijving zoiets.

Episode 4: In deze episode moet het verhalend ontwerp alweer afgesloten worden. Hoe dat weet ik niet en ik weet dus ook nog niet hoe ik dit wil introduceren.

Ik heb voor dit ontwerp 4 hele middagen de tijd. Voor mijn wandfries heb ik beschikking over een groot prikbord en de bovenkant van de kast eronder.

Mijn vragen:
Kunnen jullie me op weg helpen met goede sleutelvragen?
Hoe kan ik de nieuwe episodes goed introduceren?
Hoe sluit ik dit verhalend ontwerp af terwijl er dus iets van een werkstuk is gemaakt tijdens het ontwerp?
En hoe stuur ik de leerlingen zo dat ze een werkstuk gaan maken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik denk altijd eerst goed na
voordat ik iets stoms zeg

Loesje
jufmaaike
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 255
Geregistreerd op: 10 feb 2006, 17:03
Woonplaats: Den Haag
Groep: 4
Schooltype: Katholiek
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 07 maart 2007, 15:47

Episode 1 Hoe zou dit kind er uitgezien hebben?
In het dagboek komt er dus van alles over uiterlijkheden:
Oh, ik haat mijn lange, donkere krullen. Mijn vlechten zien er altijd slordig uit. Dan komt mevrouw Pips en die trekt er nog eens keihard aan. Kan ik het wéér over doen. Ik ben nu net zo hoog als de grote schouw in de eetzaal.
Die is 1.50m hoorde ik van de tuinman.
Mijn lelijke bruine schoenen laten moddervlekken achter enz. enz.
In mijn schort smokkel ik het muisje mee, wat zullen we een lol hebben als ze straks gillend op die kapotte stoel springt.
(Pak er een foto van het meisje bij om dit in de blz. van het dagboek te kunnen verwerken, anders vergeet je dingen.)
Nu ik over de afsluiting schrijf bedenk ik me dat je van de hoofdpersoon Oliver Twist zou kunnen maken.

De afsluiting vind ik ook een beetje moeilijk. Waar wil je naar toe? Kunnen jullie nog ergens heen om iets over die tijd te bekijken? Misschien kun je daar je slotvraag dan aan ophangen. Of, hoe zou jij nu een weeshuis inrichten in onze huidige tijd? Je zou het kunnen aansturen op een stukje uit de musical Annie op video, of je zou het, zoals ik al schreef, op Oliver Twist kunnen aansturen en een (stuk van een van de) verfilming(en) gezamenlijk kunnen bekijken. Mooie afsluiting en het geeft een beetje houvast voor de uitwerking. Je doet dan net of je beeldmateriaal uit die tijd hebt gevonden en dat je een stukje ervan wilt laten zien. ;)
Succes.
Knap hoor, want het is beslist geen makkelijk onderwerp, maar wel een uitdaging om hier iets moois van te maken.
Als je over Oliver Twist besluit te gaan werken heb je meteen een goede basis voor een werkstuk.
Laatst bijgewerkt door Joke op 07 maart 2007, 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jufmaaike op 07 maart 2007, 16:41

Dank je wel, Joke! Ik heb weer een paar ideetjes door je gekregen.

Ik heb het in mijn eerste berichtje niet heel duidelijk vermeldt, maar het weeshuis waar ik het over heb heeft echt bestaan en is nu het Amsterdams historisch museum. zie: http://www.ahm.nl/weeshuis.php

Ergens naar toe gaan wordt lastig. Zou het liefst naar het museum gaan (zijn ook leuke lessen namelijk), maar daar is geen budget voor helaas.

Met name het idee van het weeshuis naar nu halen lijkt me erg leuk om tijd aan te besteden, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Ik ga morgen wel even met mijn begeleider overleggen of een aantal teksten schrijven over het kind uit het weeshuis en het weeshuis zelf nadat er informatie is gezocht en die dan bundelen tot een soort verslag of krant voldoende is wat haar betreft.
Ik denk altijd eerst goed na
voordat ik iets stoms zeg

Loesje
jufmaaike
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 255
Geregistreerd op: 10 feb 2006, 17:03
Woonplaats: Den Haag
Groep: 4
Schooltype: Katholiek
Functie: leerkracht


Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron