Ook ik moet vanuit school een verhalend ontwerp doen (hoeveel inholland studenten zitten hier trouwens ). Ik heb al een aantal dingen laten passeren waar uiteindelijk in overleg met mijn stagebegeleider het Amsterdams burgerweeshuis is uitgekomen. Er wordt wel wat meer nadruk om geschiedenis gelegd.
Ik wil hierbij een kind centraal zetten dat in die in dat weeshuis woont.
Maaik ik zit nu een beetje vast met de episodes, de sleutelvragen en de afsluiting. Ook is gevraagd of ik iets kan doen waardoor de leerlingen een werkstuk (of soortgelijk) maken, omdat ze daar sowieso mee moeten gaan oefenen.
Hieronder wat ik al heb:
Episode 1: De leerlingen vinden een dagboekfragment van een kind uit het weeshuis. Aan de hand daarvan is het de bedoeling dat ze uitzoeken wie dat kind is en dat kind gaan maken (tekening of groot), een stukje schrijven over dat kind.
Daarbij kan dus informatie over het weeshuis naar voren komen van dat jongens en meisjes gescheiden worden, de kleding die ze dragen en dat soort dingen.
Episode 2: In deze episode wil ik iets gaan doen met de school en alles daar omheen in het weeshuis. Dus wat leren ze, hoe leren ze dat en dat soort dingen.
Episode 3: Ik wil graag iets doen met de indeling van het weeshuis. De regentenkamer, jongens- en meisjesplaats. Daar een plattegrond bij maken ene omschrijving zoiets.
Episode 4: In deze episode moet het verhalend ontwerp alweer afgesloten worden. Hoe dat weet ik niet en ik weet dus ook nog niet hoe ik dit wil introduceren.
Ik heb voor dit ontwerp 4 hele middagen de tijd. Voor mijn wandfries heb ik beschikking over een groot prikbord en de bovenkant van de kast eronder.
Mijn vragen:
Kunnen jullie me op weg helpen met goede sleutelvragen?
Hoe kan ik de nieuwe episodes goed introduceren?
Hoe sluit ik dit verhalend ontwerp af terwijl er dus iets van een werkstuk is gemaakt tijdens het ontwerp?
En hoe stuur ik de leerlingen zo dat ze een werkstuk gaan maken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!