Verhalend ontwerp: Kenia (groep 6)

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

Verhalend ontwerp: Kenia (groep 6)

Berichtdoor JufNiek op 08 okt 2007, 20:03

Hallo allemaal,

ik loop stage in een groep 6 op een openbare school. Ik heb samen met twee andere studenten een verhalend ontwerp gemaakt omtrent Kenia. En dan in het bijzonder een school in Kenia waar we contact mee hebben gelegd.
Samen gaan we er een website voor bouwen waar zowel de twee andere studenten met hun stageklas, mijn stageklas en de klas in Kenia verhalen kunnen posten. Hierbij staan de vakken Engels, Nieuwe Media en Geschiedenis centraal.
Hierbij gaan we de eerste dag (een uurtje) de post die we vanuit Kenia hebben gekregen, dit is een cdrom met allemaal foto's en informatie bespreken en bekijken. Vervolgens gaan we op dag 2: informatie zoeken in boeken en op internet over het lang Kenia. Hierbij verdiepen de kinderen zich in het land, zowel de bevolking, de taal, de woonsituatie, etc.
Op de derde dag wanneer de kinderen in mijn klas dus de nodige informatie hebben kondig ik de website aan, en gaan we selecteren welke informatie we op de website willen delen met de kinderen in Kenia.
Dan op dag 4 gaan we een actieplan bedenken. Hoe kunnen we de kinderen in Kenia helpen, een soort inzamelingsplan. Dit mag helaas niet uitgevoerd worden omdat het niet direct past binnen de visie van de school. Zelf vind ik dit erg jammer, maar ik roei met de riemen die ik heb. Dan op dag 5, de laatste dag (ik heb helaas maar een week) ga ik samen met de kinderen reflecteren. Wat hebben ze ervan geleerd, etc.

Nou is mijn vraag aan jullie wie heeft er meer ideeen die ik omtrent dit onderwerp en bovenstaande activiteiten kan doen? Ik wil Kenia echt tot leven laten komen in mijn groep 6. De tijd is kort.
Tevens wil ik vragen of jullie goede websites of boeken weten waaruit de kinderen informatie kunnen halen? Ik zoek me suf maar vind op internet alleen websites over vakantiehuizen in Afrika en dat is nou juist niet wat ik zoek.

Ik hoop op een snel antwoord van vele, dit omdat ik volgende week al moet beginnen. Helaas is de voorbereiding daardoor erg kort dag.

Alvast bedankt,
Niek
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn (Loesje)
Avatar gebruiker
JufNiek
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 05 nov 2005, 20:02
Woonplaats: Maastricht
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3

Re: Verhalend ontwerp: Kenia (groep 6)

Berichtdoor Joke op 10 okt 2007, 21:03

Er is al wat over Afrika geschreven:
viewtopic.php?f=28&t=15868&hilit=gearz

Timgearz heeft een lespakkettensite (wordt in bovenstaande link genoemd), waar o.a. gratis lessen te downloaden zijn.
Misschien staat er nog iets voor je bij.

Je VO lijkt me erg aantrekkelijk.

Ik zou er, om de lln. er nog meer bij te betrekken, het onderwijs iig. bijhalen.
Dat is mooi met elkaar te vergelijken:
http://www.get.vuurwerk.nl/kenya/ukunda/n_aob.html
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron