ik ga een verhalend ontwerp beginnen over de Romeinen. Ik wil hierbij met een brief beginnen, die ik gevonden heb!
Heeft iemand een idee hoe ik deze brief in een bepaald onderwerp krijg, zodat het voor de kinderen reeël wordt?
I.p.v. een brief zou je ook kunnen werken a.d.h.v. een eigen gemaakt krantenbericht. Zelf heb ik dit een keer gebruikt bij een verhalend ontwerp over de Middeleeuwen en dit bleek goed te werken.
In Word maak je dan een eigen krantenberichtje, dit print je uit en kan je op de voorpagina van een echte krant plakken. Vervolgens de krant onder het kopieerapparaat leggen en uitdelen aan de kinderen met de opmerking "hebben jullie gezien wat er vandaag in de krant stond?" Wanneer je een actuele krant gebruikt lijkt het alsof het bericht daadwerkelijk in de krant stond.
Een berichtje zou dan iets kunnen zijn als:episode 1:
Vermiste jongen eindelijk weer terecht:De 11 jarige jongen die sinds .... vermist werd is gelukkig weer terecht. Hij werd in verwarde toestand aangetroffen in het Romeins museum te ...... Nadat de jongen weer aanspreekbaar was begon hij de agenten te vertellen over het bijzondere avontuur dat hij had meegemaakt. Hij vertelde dat hij ontvoerd was door een Romeinse keizer en al die tijd geleefd heeft tussen de Romeinen. De politie vindt het een ongeloofwaardig verhaal en roept iedereen op om te helpen. Om het verhaal van de jongen op waarheid te checken willen we alles te weten komen over de Romeinen.
De eerste vragen waar de politie antwoord op wil krijgen zijn:In welke tijd leefden de Romeinen? (hoeveel jaar terug in de tijd moet de jongen zijn geweest?)
Wat zou de naam van de keizer kunnen zijn die de jongen ontvoerd heeft?
Vervolgens kan je het het verhaal alle kanten op laten gaan die jij wil onder het mom van de politie wil graag weten of.... (steeds weer wil de politie van alles weten om de jongen tijdens de "verhoren" te checken op waarheden)
Aan het eind kan je dan opnieuw een krantenbericht plaatsen met de titel mysterie opgelost dankzij groep 7 van de .... school. Ook kan je het spannend maken door de jongen briefjes te laten sturen aan de leerlingen uit jouw klas waarin hij om hulp vraagt. (De politie vraagt mij wat ik heb gezien in de Arena, maar dit weet ik niet meer zo goed, kunnen jullie mij vertellen wat ik gezien kan hebben, anders geloven ze mij straks niet en het is toch echt werkelijk gebeurd)
Het is zomaar een suggestie, doe ermee wat jij wilt