hulp bij thema kabouters gr. 1-2

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

hulp bij thema kabouters gr. 1-2

Berichtdoor krizzie op 29 apr 2009, 07:52

Ik ga aan het eind van dit schooljaar mijn themaproef doen met het thema kabouters. (Ik ben dus PABO student)
Voor 1 dag moet ik via verhalend ontwerpen een super leuke dag voor de kleuters in elkaar zetten. Alles mag en ik ben al een klein stukje opweg om de dag in te vullen.
Het idee is dat ik in de klas een echt kabouterhuisje heb staan met een slot erop. Er hangt een brief aan het huisje van de vriendelijke reus. De vriendelijke reus plaagt de kabouters wel eens en nu heeft hij de sleutel van het huisje verstopt. De kleuters moeten deze gaan zoeken. Alleen als je een echte kleuterkabouter bent mag je door het kabouterbos heen om de sleutel te zoeken.

Ik heb ongeveer 3 episodes nodig:

1: Probleemstelling en oplossing vinden. Je moet als echte kabouter door het bos, dus we moeten ons als kabouters gaan verkleden. In circuitvorm de volgende activiteiten doen: Baard van watten maken, een kaboutershirt versieren en aandoen (meegenomen van thuis), een kaboutermuts maken, een kabouterriem maken.
2: via een plattegrond in groepjes in de school de sleutel gaan zoeken.
3: elk groepje heeft een sleutel gevonden maar welke past nu op het huisje? Hoe komen we er nu achter welke sleutel er op het slot past. Weer een brief van de vriendelijke reus: Dit kan alleen via een liedje of een dansje. We moeten een liedje of een dansje verzinnen om de sleutel te laten passen.


Nu is mijn vraag aan jullie of jullie mee kunnen denken om deze dag een beetje bij te spijkeren.
Hoe kan ik de kinderen laten denken dat ze door een bos lopen, terwijl ze door de gangen van de school moeten lopen?
Wat zouden jullie voor tips hebben om aan het einde van de dag de passende sleutel te zoeken? Wat voor liedje of dansje?
Is dit zowieso een pakkende dag voor de kleuters?

Elke tip is welkom, want je merkt bij het maken van deze dag dat dit echt nog niet zo makkelijk is als het lijkt!
Krizzie
krizzie
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 05 jun 2008, 13:50
Groep: 6

Re: hulp bij thema kabouters gr. 1-2

Berichtdoor juflinneke op 29 apr 2009, 10:15

hoi,

het thema kabouters spreekt altijd erg aan bij kleuters.

op de melodie van Oh kom maar eens kijken - sinterklaaslied

(klas zit in een kring in de gymzaal. 1 reus in het midden, 3 kabouters achter de juf verstopt)

OH kom maar eens kijken, de grote reus loopt door het woud
en alle kabouters, die zijn wel een stout

en als hij slaapt die grote reus,
dan trekt er eentje aan zijn neus
een aan zijn arm, een aan zijn been
kabouters ga toch heen

oh kom maar eens kijken, de grote reus is opgestaan
en alle kabouters moeten rennen gaan

(hierna gaat de reus de kabouters tikken, lukt dit niet, dan komt de vriend of vrouw van de reus helpen --> 2e tikker dus)

Dit spel kun je wel een half uur doen.


Verder heb ik weleens een kabouterpad gedaan.
dan maak je 5 of 6 groepjes en je zorgt dat er iets meer spelletjes zijn (Bv. 8). Dit kan buiten, kabouterkaarten met opdrachten (kan vanalles zijn, zie google voor voorbeelden). Hiermee kun je ook wel een halve middag vullen.

succes.
juflinneke
PABOforum Peuter
 
Berichten: 132
Geregistreerd op: 03 jul 2006, 22:41
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: hulp bij thema kabouters gr. 1-2

Berichtdoor memaris op 29 apr 2009, 10:22

Ik zou geen plattegrond doen, dat is voor kleuters te moeilijk. Wel zou je iedere groep een kleur kunnen geven en ze zo een route door de school laten lopen. Om het op een bos te laten lijken zou je de versieringen die de kinderen vooraf aan de week maken in de gangen al kunnen hangen. Je zou misschien een cd speler in de gang kunnen zetten met bosgeluiden. In een bos moeten de kinderen uitkijken waar ze lopen, i.v.m. kuilen en takken. Je zou ze onder een kleed kunnen laten kruipen. Over een bank laten lopen. Een kuil graven in de zandbak.
Als ze alleen even snel moeten lopen dan zijn ze misschien zo klaar.
Wat je ook zou kunnen doen is dat iedereen een foto van een sleutel krijgt en dat ze die sleutel moeten zoeken. Je hoeft dan een keer een parcour uit te zetten en iedereen loopt dit parcour af maar mag alleen zijn eigen sleutel meenemen. Je kan de kinderen dan in groepjes om de beurt laten gaan en de kinderen die moeten wachten kleuren een kabouterkleurplaat.

Misschien kun je hier wat mee,

Mariske
memaris
PABOforum Peuter
 
Berichten: 100
Geregistreerd op: 29 dec 2007, 17:04
Woonplaats: Apeldoorn
Groep: 4
Schooltype: Christelijk
Functie: invalkracht

Re: hulp bij thema kabouters gr. 1-2

Berichtdoor krizzie op 05 mei 2009, 09:46

Hoi!

alvast bedankt voor de tips! Ik heb nu voor 's middags een speurroute uitgezet, nav een schatkaart die ze hebben gevonden. Die gaan we met ziijn allen doorlopen en uiteindelijk komen we uit op de speelplaats. daar gaan ze buiten op zoek naar de sleutel. De gymles kan ik altijd toepassen met slecht weer, fijn!
Ik heb mijn ideetje iets aangepast en jullie hulp is erg welkom!

ik wil beginnen met een activiteit dat er een kabouterhuisje in de kring staat die niet helemaal af is. er hangt een brief bij van de verassingskabouter dat de kleuters in dit huisje mogen wonen maar daar moeten ze nog wel enkele opdrachtjes voor doen. (wat voor opdrachtjes ?)
het komend half uur gaan we praten over hoe een huisje er uit ziet en wat er dan nog niet af is. wat moeten we dan nog doen om dit huisje af te krijgen? bijvoorbeeld nog gordijntjes maken, een tuintje maken enz. we gaan deze dingen bedenken en dan is het buiten spelen en fruit eten. na het fruit eten heb ik nog een oningevulde activiteit van ongeveer 20 minuten. Ik had al in gedachten om in de opdracht te zetten dat we natuurlijk als echte kabouter verkleedt moeten zijn, maar ik heb niet het idee dat het de bedoeling is om in een 20min. half uurtje alle kleuters klassikaal een kaboutermuts te laten maken. dat is een te gestructureerde opdracht. ideetjes?
aan het eind van de ochtend moeten we 1 opdracht gaan uitvoeren en dat wil ik in de richting doen van het afmaken van het huisje. heeft iemand tips? Ik heb 25 kleuters die ik tijdens de werkles van 45 minuten aan de gang moet zetten.
Wat zou een kabouter allemaal moeten/kunnen?

's middags ben ik er in ieder geval wel uit! de speurtocht, buiten spelen en daarna weer een brief dat de sleutel alleen maar in het slot gestoken kan worden als er een echt dansje met een liedje wordt uitgevoerd. dat gaan we natuurlijk oefenen en dan het grote moment! gaat de deur van het huisje open....
krizzie
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 05 jun 2008, 13:50
Groep: 6


Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron