door Lespakket op 15 dec 2011, 20:32
Mijn eerste punt: verhalend ontwerpen is eigenlijk niet te doen in een dag! De kinderen iets laten ontwerpen nav een vraagstelling is heel leuk om binnen 1 dag te doen, maar voor verhalend ontwerpen is er meer nodig. (dat kinderen zich in gaan leven in een personage bijvoorbeeld, en dat er zich een verhaallijn afspeelt)
Maar dat terzijde.
Kijk eerst naar de doelen die in de rekenmethode behandeld worden. Je gaat nu 1 dag thematisch onderwijs geven, dan moet je eigenlijk die methode wel in je achterhoofd houden. Wat hebben ze net geleerd, waar hebben ze nog moeite mee? Wat gaat er binnenkort nog aan bod komen? (stel je voor dat jij iets uitdiept wat volgende week in de methode staat, dan dien je daar wel rekening mee te houden!)
Bij het opzetten van een pretpark denk ik bij rekenen aan: kosten voor het bouwen, prijslijsten/geldrekenen, ruimtelijk inrichten, oppervlakte en verhoudingen, "hoeveel mensen kunnen er in de attractie?", "stel een ritje in de draaimolen kost 5 euro, hoeveel levert het dan op als 5 mensen in de draaimolen gaan?", "er komt een school met 100 kinderen, hoe verdelen we die over alle attracties?", klokken met wachttijden of openingstijden etc
..::Bianca::..
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider