Algemeen - aflsuiting

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

Algemeen - aflsuiting

Berichtdoor pseudoniem op 15 dec 2011, 19:16

Beste Allen,

vandaag een gesprek gehad over de afsluiting van een verhalend ontwerp dat mij met veel vragen achterliet.
Mijn groep 4 zal helemaal in het verhaal opgaan en ook zeker alles gaan geloven, de vraag is dan hoe je zoiets moet afsluiten.

"Zo jongens, dit was allemaal maar een neppert om jullie wat te leren!"

Als ze bv van een expert/geldschieter/etc de opdracht krijgen iets te ontwerpen willen ze het resultaat zien... Wat zeg je dan?
En als je een persoon tot leven roept hoe leg je uit dat dan opeens het contact stopt?
Ik heb geen ervaring (nog), maar ik kan me voorstellen dat de leerlingen een beetje in een gat vallen na het enthousiasme?

Graag ervaringen hiermee of gedachten hierover :)!
pseudoniem
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 15 dec 2011, 18:24
Groep: 4
PABO jaar: 2

Re: Algemeen - aflsuiting

Berichtdoor Sterre op 16 dec 2011, 16:45

Ik heb tijdens mijn LIO een verhalend ontwerp gedaan in groep 5. De groep ging er helemaal in mee, dus ik zag zelf ook wel een beetje op tegen de afsluiting. Ik vond wel dat ik moest vertellen dat het allemaal niet waar was.
Uiteindelijk heb ik het gewoon in de kring verteld. "Ik moet jullie iets vertellen wat jullie misschien niet zo heel erg leuk vinden." Uiteindelijk viel het heel erg mee. Een groot deel van de klas 'wist' al wel dat het niet echt was, maar vonden het veel te leuk om mee te gaan in het verhaal om daaraan toe te geven. De rest was misschien wel een beetje 'boos', maar daar had ik alle begrip voor en toen was het ook heel snel weer over.
Ik heb er totaal geen negatieve gevolgen aan overgehouden, alleen maar positieve :)
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - aflsuiting

Berichtdoor pseudoniem op 16 dec 2011, 22:08

Wat sneu!
Moeilijk ook om dat dan te vertellen. Want wat was je verhaal, geloofde ze echt in een persoon die er opeens niet bleek te zijn oid?
Ik ben benieuwd!
pseudoniem
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 15 dec 2011, 18:24
Groep: 4
PABO jaar: 2

Re: Algemeen - aflsuiting

Berichtdoor Joke op 17 dec 2011, 10:43

Bij mij in groep 4 heb ik V.O. over het regenwoud rond Kammie de Kameleon gemaakt. Ze werden erg bang, vooral de nieuwe kinderen in de groep die mij nog niet kenden (het was n.a.v. een fusie). Ze vonden het een eng idee dat er iemand in de klas kon komen als zij naar huis waren. Ik heb toen een handpop van Kammie gemaakt en die 'laten vinden' en de 'waarheid' vertelt. Toen vonden ze het wel leuk, maar eigenlijk vond ik het niet zo leuk meer. :(

Tip: Doe een V.O. alleen als je de kinderen goed kent en als er een vertrouwenssfeer is.
Dus niet als onbekende nieuwe leerkracht, invalster of stagiaire of je moet (meteen) open kaart spelen. Zo zie ik het, maar misschien zijn er andere meningen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - aflsuiting

Berichtdoor juf.karolien op 17 dec 2011, 11:16

Ik ken de werkvorm verhalend ontwerp niet zo goed.. maar kan je het dan niet gewoon open laten? Zo van 'bedankt voor de hulp' ofzo?

De kinderen weten toch ook dat Woefie de handpop niet echt gaat wandelen in het bos tijdens het weekend? Om maar een voorbeeld te geven..
Nothing in the world has ever been accomplished without passion.
juf.karolien
PABOforum Peuter
 
Berichten: 122
Geregistreerd op: 10 jul 2010, 19:03
Woonplaats: Leuven
Groep: 3
Schooltype: gemeenteschool
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - aflsuiting

Berichtdoor Sterre op 17 dec 2011, 15:59

Ik heb het verhalend ontwerp aan het eind van mijn LIO gedaan, ik kende de kinderen toen dus best goed.
Mijn ontwerp ging over een hele jonge koning in een ver land die hulp vroeg aan de klas. Volgens mij staat mijn scriptieverslag ergens op internet, dus dan zou je het daar kunnen vinden.
Als je het wil hebben, pb me maar :)
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - aflsuiting

Berichtdoor pseudoniem op 18 dec 2011, 10:12

@Joke, jammer, die had je zeker niet helemaal zien aankomen?
En wellicht dat je juist ook leuke gastlessen kan geven in VO vorm? Licht een beetje aan het onderwerp en de manier waarop je het aankleed lijkt me.

@Juf.Karolien, misschien zullen ze het slikken hoor. Maar ik zie er een paar in mijn klas wel vooraan dat ze er nog vaak op terug zouden komen en het niet los kunnen laten. Dus lijkt het me in ieder geval verstandig een back-up plan te hebben voor dat geval.

Bedankt voor de reacties weer!
pseudoniem
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 15 dec 2011, 18:24
Groep: 4
PABO jaar: 2

Re: Algemeen - aflsuiting

Berichtdoor Joke op 18 dec 2011, 12:03

Nee, ik had er nooit bij stilgestaan, anders was ik er niet eens aan begonnen of had het in een andere vorm gegoten (meer duidelijkheid dat het fictie was).

Pas later werd me duidelijk dat het voor de nieuwe kinderen al 'onveilig' aanvoelde: een nieuwe school met een nieuwe naam, nieuw klaslokaal, nieuwe medeleerlingen en een nieuwe juf en dan nog thuis ouders die heel erg tegen de fusie waren en dat op de kinderen overbrachten.

Je kunt alles in V.O.-vorm gieten, maar het lijkt me dan beter om duidelijk te maken dat het 'niet echt' is.
Voor kortere tijd, een dag of zo of een gastles waarover jij schrijft, kun je beter rond een thema werken. Een echt V.O. is niet in een dag uit te voeren.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron