Wat ik het meest mis (en wat volgens mij voor een verhalend ontwerrp een 'must' is), is de uitdaging om de kinderen aan het werk te krijgen.
Zoals jij het op papier hebt staan is het meer een klassengesprek.
Kijk eens wat V.O.'s door:
http://www.verhalendontwerpen.nl/ en lees dit eens:
http://www.leraar24.nl/dossier/137De kinderen moeten zelf het idee hebben dat ze aan de/een oplossing gaan werken.
Dus bezin je eens op de sleutelvraag die je bij elke fase stelt.
Voorbeeld
een brief spoelt aan in een fles. Wat staat er in die brief?
(zo maar wat ideeën hoor):
-Schillie de Schildpad heeft zijn poot gebroken en zit nu vast op een onbewoond eiland.
a. wat betekent die tekening (met tekens) die Schillie erbij heeft gedaan? (schat zoeken in de zandbak?)
b. hoe kan hij van het eiland afkomen als hij niet kan zwemmen? (dus uitzoeken hoe je kunt drijven, misschien wel op zijn rug en met een peddel of op een vlot of op een boomstam enz. enz.--> proefjes over drijven en zinken natuurlijk
c. wat kan Schillie doen om aan eten en drinken te komen? (dus uitzoeken Wat eten schildpadden eigenlijk?
d. er zwemmen rare beesten om het eiland (wat zouden dat kunnen zijn?) --> zeedieren, misschien sturen naar een dolfijn die Schillie redt?
Hoeken:
-kralenplank?
http://www.kleutergroep.nl/Onderwater/K ... 20copy.jpg-bellenblazen/ sop maken enzo (buiten als het kan)
-tekenen of schilderen/ kleurplaat met het dier dat hem ev. redt?
-schatkaart maken
-van klei
http://3.bp.blogspot.com/_yWznuj5NwXA/S ... ildpad.JPG-schildpad knutselen
voor de jongsten:
http://static.skynetblogs.be/media/1054 ... 65a80b.jpghttp://3.bp.blogspot.com/-Ie-hT5TkDBU/U ... C05916.JPGvoor de knapperds, van kleine blokjes:
http://2.bp.blogspot.com/-iKwqZjYyy38/T ... ildpad.jpghttp://www.homemadehappiness.nl/blog/wp ... h=160&zc=1-liedje: