door Lespakket op 08 maart 2004, 17:12
Bij de groeivoorwaarden denk ik meteen aan tuinkers. Dat groeit al op een vochtig watje, in de zon. Je zou de kinderen kunnen laten proberen wat een zaadje nodig heeft om te groeien.
Je zou een verhaal kunnen beginnen over een schipbreukeling, die alleen maar een zakje met spul bij zich heeft. Hij heeft alleen geen idee wat hij daarmee doen moet (de zaadjes)... Kunnen de kinderen helpen?
Misschien komen ze erop dat het zaadjes zijn. Maar wat moet de schipbreukeling (flessenpost?) daar mee doen? Zaaien, water geven, etc. Dit kunnen de kinderen zelf uitproberen met tuinkerszaadjes. (vochtig watje, droog watje, in de zon, in het donker, in de koelkast, op de vensterbank)
De groei van de tuinkers kan bijgehouden worden (foto's maken, meten met vlechtstroken en opplakken in een grafiek).
In de volgende brief vertelt de man dat hij een beetje bang is: er komen allemaal groene puntjes boven de grond uit! Hij denkt aan de vingers van een eng onderaards monster. Maar de kleuters weten natuurlijk dat dat de narcissen en crocussen zijn. Die kun je zelf poten, zodat je kunt zien wat er gebeurt.
De man heeft honger, de kinderen sturen hem bonen. Je kunt een boon in een glazen potje laten ontkiemen, de kinderen kunnen elke dag tekenen hoe het eruit ziet.
Zoiets...?
..::Bianca::..
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider