Groep 1/2 - Indianen

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

Groep 1/2 - Indianen

Berichtdoor jeanne op 15 mei 2004, 15:47

Wij starten binnenkort met het thema indianen. We willen hierbij ook weer een verhalend ontwerp gebruiken. We gaan uit van het prentenboek: Dansend blad. Haar kleine broertje, Kleine Steen is verdwenen. Episode 1: We beginnen met een bijeenkomst met alle kleuters waarbij het opperhoofd onze hulp in roept om Kleine Steen terug te vinden. We gaan ons verdiepen in het leven en de cultuur van de indianen, in de hoop dat we dan wat beter kunnen helpen.
Episode 2: de klas is inmiddels in indianensfeer gebracht. Dansend blad komt op bezoek: ze dacht dat Kleine Steen misschien al bij ons is omdat het er uit ziet zoals bij haar thuis. Ze leert ons een dans en vertelt over de totempaal. Die gaan we maken en we dansen erom in de hoop dat Kleine Steen erop af komt.
Wie weet nog meer episodes voor ons en hoe kunnen we Kleine Steen terug vinden???????
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re:Gr 1/2 - verh. ontw. Indianen

Berichtdoor Joke op 15 mei 2004, 18:53

Ik ken het boek niet, dus ik weet niet waar Kleine Steen uiteindelijk ontdekt wordt, ook weet ik niet hoe oud hij is. Dus of het onderstaande te gebruiken is?
Misschien kun je de kinderen laten bedenken waar Kleine Steen zou kunnen zijn en die situaties in de klas uitwerken (of zelf situaties bedenken). Je zou een hele speurtocht langs allerlei (door de kinderen bedachte) plekjes kunnen laten lopen, maar steeds is K.S. net verdwenen:
-op een adelaarsnest (hij wilde de eieren uit het nest halen, maar moest zich verstoppen omdat de adelaars terugkwamen), hij weet later uit het nest te klimmen en heeft meteen een of meer veren uit het nest meegenomen. Je kunt een hoofdtooi met de kinderen maken, het nest nabouwen in de klas, variatie van ezeltje prik spelen (ei of veer in een nest laten prikken met een doek voor hun ogen of ogen dicht.
-In een berenhol: het begon erg te regenen en/ of onweren en hij schuilt in een grot. Het blijkt een grot te zijn waarin een beer is. Allerlei situaties met het weer bespreken en uitwerken. Ook de beer kan nader besproken en uitgewerkt worden.
-In de auto van een toerist gekropen omdat hij zo moe was. Pas na een hele tijd rijden, wordt hij (slapend) ontdekt. Slapen en moe zijn kun je dan uitwerken.
-Of gewoon echt verdwaald. Allerlei situaties over verdwalen bespreken en uitwerken.
-Zag een ............... (vlinder, hert, wild hondje) en wilde hem vangen (schieten met zijn kinder pijl en boog?) en dwaalde steeds verder van huis af. Het genoemde dier bespreken en uitwerken, pijl en boog, mikken in circuitvorm.
-Ontmoet een vriendje/ vriendinnetje en gaat met haar mee naar haar stam. Wigwams, totempaal van andere stam.
-Heeft een ongeluk(je) gehad en kan niet thuis komen. Ongelukjes e.d. bespreken.
-Hij ligt gewoon thuis, is onder lappen in de wigwam in slaap gevallen.
Zo kan je nog wel veel meer situaties bedenken denk ik, waaraan je je verwerkingslessen op kunt hangen.
(snel stromende rivier, waterval, in bootje gestapt, gevlucht voor een wild dier, in een stad terecht gekomen, in het donker enz. enz.) Door steeds een nieuwe aanwijzing te geven, gaan jullie verder op zoek. Uiteindelijk wordt hij dan gevonden op de plaats die waarschijnlijk in het boek is gegeven.
Succes in ieder geval.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Gr 1/2 - verh. ontw. Indianen

Berichtdoor jeanne op 16 mei 2004, 09:31

Wat een ideeën Joke, hier kan ik weeeeeeken mee vooruit! Bedankt.
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re:Gr 1/2 - verh. ontw. Indianen

Berichtdoor jeanne op 21 mei 2004, 20:31

Voor de opening van ons thema moet ik het verhaal schrijven voor het opperhoofd dat vertelt dat zijn zoon Kleine Steen is verdwenen. (Een collega die niet bij de kleuters werkt gaat het opperhoofd spelen maar ze wil graag een houvast in de vorm van een uitgeschreven verhaal), Meestal vind ik verhalen bedenken niet moeilijk maar ik kan nu moeilijk de goede toon vinden. Het moet toch een beetje 'indianentaal'zijn. Heeft iemand een verhaal met die sfeer zodat ik op wat ideeën kom voor mijn eigen verhaal?
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re:Gr 1/2 - verh. ontw. Indianen

Berichtdoor Joke op 22 mei 2004, 07:23

Misschien kom je in de juiste 'stemming' als je (een deel van) de video van Pokahontas bekijkt?
Mijn 'kennis' van die kromme indianentaal is afkomstig van Hiawatha uit Donald Duck, misschien kun je daar een strip van te pakken krijgen.
Mij heel bang zijn, oef en ugh zijn de termen die me bijgebleven zijn. Niet veel dus ;D.
Op deze site staat een oud stuk script uit 1988, waar je misschien wat aan hebt (scroll naar beneden):
http://inducks.org/dd50/xned1965.html

Je hebt hier niet om gevraagd, maar ik kwam deze site met liedjes nog tegen, misschien heb je er nog wat aan (of had je hem al?):
http://www.jufjuf.nl/indianen/muz.htm
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Gr 1/2 - verh. ontw. Indianen

Berichtdoor jeanne op 22 mei 2004, 12:19

Ja, misschien moet ik die film maar eens bekijken. Ik heb hem overigens nog nooit gezien dus ik wilde toch al eens kijken om te weten te komen of hij ook geschikt is voor de kleuters om bij het thema te gebruiken.De liedjes had ik inderdaad al gevonden.
Maar erg bedankt voor het meedenken Joke. Wat weet jij toch steeds veel te vinden!

Overige reactie's over een indianenverhaal blijven welkom.
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59


Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron