[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 7 - water

Groep 7 - water

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

Groep 7 - water

Berichtdoor Thange op 29 mei 2004, 16:03

Voor wereldoriëntatie/natuur moet ik een lessenserie ontwikkelen, het liefst thematief en vakoverschrijdend. De serie moet uit minimaal zes dagdelen bestaan.

Ik moet uiteindelijk inleveren:
- een algemene opzet
- doelstellingen van de serie
- zes (beschrijvingen van) dagindelingen
- lesvoorbereidingen
- evaluatiewijze (hoe evalueren de kinderen deze lessenserie)
- afsluiting van de serie

Als bovenbouwer wil ik mijn serie ontwikkelen voor groep 7 (wie weet kan ik deze dan volgend jaar ook echt gaan uitvoeren!).
Ik vond het moeilijk om een onderwerp te kiezen. Heel lang heb ik ge-heen-en-weerd tussen water en het lichaam. Uiteindelijk heb ik nu gekozen voor water (maar de twijfel zit er nog steeds ;) ).

Het leek me leuk om deze lessenserie op te zetten als een verhalend ontwerp omdat ik dit nog nooit gedaan heb. Dat maakt het echter ook erg moeilijk.

Ik vind het vooral lastig om een logische lijn aan te brengen, en om mijn onderwerp precies te bepalen. Water is namelijk nogal breed; zal ik kiezen voor waterbeheersing of watervervuiling of zal ik vooral kijken naar de eigenschappen van de stof water (dat is meer scheikundig dan, toch? Of natuurkundig?)?

Dit topic wil ik gebruiken om mijn gedachten op een rijtje te krijgen en ik hoop dat jullie tips en adviezen kunnen geven.

Zelf heb ik tot nu toe het volgende in mijn hoofd:

Introductie
De klas krijgt een mailtje van een school in bijvoorbeeld Polen of Roemenië. In die mail vragen de kinderen van die school een van de volgende dingen:
- Hoe kunnen jullie nu onder het zeeniveau wonen? Dan leef je toch onder water en jullie hebben geen kieuwen, toch?
- Hoe kan het dat jullie drinkwater zo schoon is?
- Waarom wordt Nederland Waterland genoemd?

Of ik stel de kinderen zelf een van de volgende vragen
- Waarom blijven eenden drijven en mensen niet?
- Waarom blijven schepen drijven?
Ik kan ook een tekening laten zien met verschillende voorwerpen en vragen welke volgens de kinderen blijven drijven en welke niet. Dat kunnen ze dan vervolgens zelf uitproberen.

Oké, en nu strand ik dus. Ik weet niet hoe ik verder moet omdat ik eigenlijk niet kan kiezen.

Ik heb wel al bedacht dat ik veel proefjes in de lessen wil opnemen. Daarvan wil ik de kinderen verslag laten leggen o.a. via foto's/film die ze kunnen laten zien op een website. Ook dacht ik dat het leuk zou zijn om kinderen in groepjes een stukje van het onderwerp te laten uitzoeken maar hoe ik dat precies vorm ga geven weet ik nog niet.

Ik weet eigenlijk niet waar ik beginnen moet...
Als de serie klaar is, stuur ik deze natuurlijk op om bij de downloads te plaatsen.
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Lespakket op 29 mei 2004, 17:32

Misschien kun je met de kinderen een water-informatie-centrum beginnen? Er komt inderdaad een e-mail van kinderen uit het buitenland. Ze stellen daarin vragen die jij ook al noemde. Je laat de kinderen het antwoord opzoeken en terugschrijven.
Terloops komen de verschillende functies en vormen van water naar voren. Je zegt tegen de kinderen dat ze misschien een water-informatie-centrum (WIC) kunnen beginnen? Zoiets bestaat volgens mij nog niet.
Ze kunnen een bezoekje brengen aan een waterzuiveringsbedrijf, ze kunnen proefjes doen met water, ze kunnen vragen beantwoorden over bronwater etc.
Dan komt er weer een brief, met een vraag of probleem... (Ik weet nog even niks)
Het WIC schiet te hulp!
Als aflsuiting kun je misschien (op een warme dag) waterspelletjes gaan doen. Of juist niet, want de kinderen hebben wellicht geleerd dat ze zuinig met water moeten omgaan. ;)

http://users.pandora.be/water/lesmater.htm

Hier vind je lesmateriaal over water, wat je misschien kunt gebruiken. Veel succes!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Thange op 29 mei 2004, 18:15

Goed idee, Biebels, dankjewel! Je hebt me weer een stap verder geholpen.

Andere ideeën blijven natuurlijk zeer welkom!

Ik twijfel trouwens of het thema water op deze manier wel echt binnen natuuronderwijs past. Is het niet meer aardrijkskunde?
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Lespakket op 29 mei 2004, 18:27

water past prima bij Natuur en Milieueducatie, want de kinderen leren hoe ze zuinig met water om moeten gaan. Ook leren ze hoe belangrijk water voor de natuur is!
Je haalt er veel andere vakken bij, waaronder aardrijkskunde en scheikunde, maar dat mag toch?
Dus van mij mag het!!!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Thange op 29 mei 2004, 20:24

Als het van jou mag, dan zit het vast goed! ;D

Ik ben druk bezig om mijn opzet verder uit te werken. Ik zal hem zo wel posten (sprak zij optimistisch).

Als iemand nog ideeën heeft, zijn ze uiteraard nog steeds welkom!
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Thange op 29 mei 2004, 22:30

Nou, mijn documentje wordt te groot om hier te plakken maar ik kan wel in het kort een overzichtje geven.

Ik begin met die e-mail uit Roemenie waarin de kinderen vragen hoe het kan dat wij ''onder' de zee wonen. MIjn kinderen zoeken dit uit m.b.v. boeken, internet en interviews.
We geven het antwoord door aan Rsluitoemenie.
De kinderen daar zijn onder de indruk en willen nog meer van ons weten over water. Ze sturen een lijstje met vragen (zie mijn post hierboven).
Wij vinden het leuk om deze vragen te beantwoorden maar het zijn er wel veel. En er zijn vast meer mensen die dit willen weten. We besluiten een Waterinformatiecentrum (WIC) op te richten. De informatie die we vinden, kunnen we plaatsen op een website die we oprichten voor het WIC.
We verdelen de klas in groepjes. Ieder gaat aan de gang met een eigen vraag. Tussendoor presenteren de kinderen aan elkaar wat ze hebben gevonden. Ze helpen elkaar weer verder door vragen te stellen en commentaar te leveren.
Ze doen proefjes, gaan naar het waterleidingsbedrijf en bedenken samen hoe ze alles wat ze hebben gevonden leuk op de site kunnen zetten.
Tot slot maken we de website en presenteren deze niet alleen aan de Roemeense kinderen maar ook aan ouders, familie en vrienden. In de klas organiseren we een openingsfeestje met allerlei informatiemateriaal, naast de website.

Wat denken jullie? Is het wat?
Ik vind zelf de organisatie nogal lastig. En hoe moeten ze het nu eigenlijk uitwerken? Wat neem ik op in mijn verslag en wat niet?

Ik wil bovendien nog meer vragen bedenken die de Roemeense kinderen stellen.

De vraag over het zinken en drijven leidt tot het doen van proefjes. Die wil ik eigenlijk door de hele klas laten doen maar er werkt maar 1 groepje aan die vraag. Maar als ik dat groepje deze proeven aan de klas laat presenteren waarna alle kinderen het zelf mogen uitproberen, ondervang ik volgens mij dit probleem.
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Lespakket op 30 mei 2004, 09:50

Jaaaaa, leuk!!
Vragen die de Roemeense kinderen kunnen stellen:

Als jullie zo dicht bij de zee wonen, drinken jullie zeker ook zeewater. (hoe kun je zout uit zeewater halen, waarom moet je het niet drinken?)

Wat gebeurt er met de regen die op de grond valt? (grondwater en riolen)

Waar komt het water uit de kraan vandaan?

Kan het water ook opraken?

Ik zou gewoon ervoor zorgen dat de kinderen veel informatie tot hun beschikking hebben (boeken, internet, folders, waterleidingsmaatschappij). Elk groepje laat je eerst discussiëren over de vraag. Dan moeten ze opschrijven at ze al denken te weten over het onderwerp, en wat ze willen op zoeken. Waar denken ze de informatie te vinden?

In je verslag zou ik alleen opschrijven hoe je het voorbereid hebt, en wat je wilt bereiken met de verschillende vragen. Als je een website maakt, is dat een mooi eindresultaat, dat hoef je niet nog helemaal te beschrijven in een verslag!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Thange op 30 mei 2004, 10:57

Blij dat je het leuk vindt, Biebels. :) Ik was net op een punt beland dat ik het helemaal niets vond. Gelukkig komen de ideeën nu weer op gang.

Bedankt ook voor de vragen; die kan ik goed gebruiken.

Inmiddels heb ik bedacht dat de kinderen ook beeldend bezig kunnen zijn door bijvoorbeeld een miniwaterzuiveringsinstallatie te maken, een maquette te maken met rivier en winter- en zomerdijk en de kringloop te verbeelden.

Het vordert langzaam maar gestaag. Ik hoef de lessen trouwens niet uit te voeren (al ben ik wel van plan dit volgend jaar te doen, als ik de andere groep 7 ook meekrijg). Ik moet alleen beschrijven hoe ik het zou doen.
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Lespakket op 30 mei 2004, 11:18

Tsja, dat is nou het leuke aan een verhalend ontwerp: eigenlijk bepalen de kinderen hoe ze het doen! Jij hoeft alleen maar vragen te stellen, zodat de kinderen op ideeën komen. Dus in je verslag hoef je dan alleen maar te vertellen hoe je het aan zou bieden en welke sleutelvragen je stelt!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Thange op 30 mei 2004, 11:35

Ik denk dat ik dat juist zo moeilijk vind. Ik ben bang dat ik niet genoeg doe en niet genoeg opschrijf. Toch ben ik redelijk tevreden over wat ik tot nu toe heb. Ik kan het niet laten om mogelijke activiteiten op te noemen maar zeg er gewoon bij dat de kinderen zelf met dingen moeten komen. Ik stel inderdaad vragen waarmee ik ze hopelijk in de juiste richting krijg (en dat hoeft dan helemaal niet altijd mijn richting te zijn).
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Lespakket op 30 mei 2004, 11:50

Inderdaad, mogelijke activiteiten zou ik ook noemen. Misschien is het ook handig als je een stukje theorie over verhalend ontwerpen in je verslag opneemt?
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Thange op 30 mei 2004, 12:45

Misschien dat ik dat inderdaad wel doe. Of een uitleg waarom ik voor verhalend ontwerpen kies. Dan komen de kenmerken van het verhalend ontwerpen ook wel aan bod.

Ook wil ik iets zeggen over het maken van een website.

Doordat ik deze vorm kies voor mijn lessenserie ziet de uitwerking op papier er anders uit dan in de opdracht is aangegeven.
Zo weet ik niet goed hoe ik hier dagindelingen voor moet opstellen. En ik heb nu in chronologische volgorde beschreven wat ik wil gaan doen en wat ik verwacht dat de kinderen daar van leren. Dat zijn eigenlijk geen officiële lesvoorbereidingen maar dit leent zich niet voor lesvoorbereidingsformulieren, vind ik.
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Thange op 01 jun 2004, 14:27

Mijn ontwerp is klaar. Donderdag lever ik het in. Ik weet niet of het wel goed genoeg is om bij de downloads te plaatsen hoor. Ik vind het heel moeilijk om het goed uit te werken.

Biebels nogmaals heel erg bedankt voor je hulp!
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Joke op 01 jun 2004, 16:35

Heb je er ook in verwerkt (onbegrijpelijk voor veel buitenlanders) dat we voor ons water moeten betalen?
Waar ook weinig kinderen bij stil staan: op onze aarde is een bepaalde hoeveelheid water, waar je zuinig mee moet zijn, want het wordt nooit méér! De meeste kinderen denken dat het onuitputtelijk is (kringloop maakt dit duidelijk).
Fijn Thange dat het nu klaar is. Dit was het laatste voor je hoop ik.
Als het goedgekeurd wordt, is het vast wel iets voor de downloads trouwens. Dan wacht je toch nog even?
Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Groep 7 - water

Berichtdoor Thange op 01 jun 2004, 19:55

De kringloop komt aan bod; dat we voor water moeten betalen, noem ik niet expliciet. De kinderen hebben echter een actieve rol en moeten veel informatie zoeken. Daarin komt dat vast ook naar voren. Zo niet, dan geef ik een duwtje in die richting.

Helaas, het is niet het laatste dat ik moet doen. Op dit moment ben ik druk bezig met verschillende opdrachten voor onderwijskunde. Verder moet ik nog een uittreksel maken, een eindevaluatie schrijven en de laatste hand leggen aan mijn portfolio. Dit klinkt erger dan het is waarschijnlijk. Ik denk dat ik over anderhalve week wel klaar ben. Heerlijk! Dan nog twee dagen lio en het zit er echt op en kan ik me zenuwachtig gaan maken voor volgend jaar. :P
Vier dagen groep 7
Thange
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 04 jul 2003, 18:41

Volgende

Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron