Voor wereldoriëntatie/natuur moet ik een lessenserie ontwikkelen, het liefst thematief en vakoverschrijdend. De serie moet uit minimaal zes dagdelen bestaan.
Ik moet uiteindelijk inleveren:
- een algemene opzet
- doelstellingen van de serie
- zes (beschrijvingen van) dagindelingen
- lesvoorbereidingen
- evaluatiewijze (hoe evalueren de kinderen deze lessenserie)
- afsluiting van de serie
Als bovenbouwer wil ik mijn serie ontwikkelen voor groep 7 (wie weet kan ik deze dan volgend jaar ook echt gaan uitvoeren!).
Ik vond het moeilijk om een onderwerp te kiezen. Heel lang heb ik ge-heen-en-weerd tussen water en het lichaam. Uiteindelijk heb ik nu gekozen voor water (maar de twijfel zit er nog steeds ).
Het leek me leuk om deze lessenserie op te zetten als een verhalend ontwerp omdat ik dit nog nooit gedaan heb. Dat maakt het echter ook erg moeilijk.
Ik vind het vooral lastig om een logische lijn aan te brengen, en om mijn onderwerp precies te bepalen. Water is namelijk nogal breed; zal ik kiezen voor waterbeheersing of watervervuiling of zal ik vooral kijken naar de eigenschappen van de stof water (dat is meer scheikundig dan, toch? Of natuurkundig?)?
Dit topic wil ik gebruiken om mijn gedachten op een rijtje te krijgen en ik hoop dat jullie tips en adviezen kunnen geven.
Zelf heb ik tot nu toe het volgende in mijn hoofd:
Introductie
De klas krijgt een mailtje van een school in bijvoorbeeld Polen of Roemenië. In die mail vragen de kinderen van die school een van de volgende dingen:
- Hoe kunnen jullie nu onder het zeeniveau wonen? Dan leef je toch onder water en jullie hebben geen kieuwen, toch?
- Hoe kan het dat jullie drinkwater zo schoon is?
- Waarom wordt Nederland Waterland genoemd?
Of ik stel de kinderen zelf een van de volgende vragen
- Waarom blijven eenden drijven en mensen niet?
- Waarom blijven schepen drijven?
Ik kan ook een tekening laten zien met verschillende voorwerpen en vragen welke volgens de kinderen blijven drijven en welke niet. Dat kunnen ze dan vervolgens zelf uitproberen.
Oké, en nu strand ik dus. Ik weet niet hoe ik verder moet omdat ik eigenlijk niet kan kiezen.
Ik heb wel al bedacht dat ik veel proefjes in de lessen wil opnemen. Daarvan wil ik de kinderen verslag laten leggen o.a. via foto's/film die ze kunnen laten zien op een website. Ook dacht ik dat het leuk zou zijn om kinderen in groepjes een stukje van het onderwerp te laten uitzoeken maar hoe ik dat precies vorm ga geven weet ik nog niet.
Ik weet eigenlijk niet waar ik beginnen moet...
Als de serie klaar is, stuur ik deze natuurlijk op om bij de downloads te plaatsen.