door Doornroosje op 07 aug 2004, 19:52
Jeanne,
Ik ga het proberen uit te leggen....
Ik begrijp dat het verhalend ontwerpen, het thema, of het thema in OGO een kapstok is.
Maar wat ik heel vaak zie gebeuren, en wat volgens mij niet helemaal de bedoeling is, is dat de leerkracht toch wel veel bepaalt WAT er geleerd moet worden, en vaak ook op welke manier.
Sterker nog; wij bepalen altijd de thema's, terwijl ik graag de mogelijkheid creeer om het thema vanuit de kinderen te laten ontstaan; dus géén thema in gedachten hebben...
Dat houdt dus in dat je als leerkracht heel goed kijkt, luistert, observeert om erachter te komen wat er op dat moment speelt bij kinderen in de klas, om daar dus vervolgens op in te spelen, vragen over te spellen, in gesprek te komen.
Maar ik erken dat om mij heen, niemand dat zo doet, want stel je toch voor dat er niets ontstaat (wat volgens mij niet kan omdat er altijd iets speelt bij kinderen; de kunst is om dat op te merken, en er dan op in te spelen)
Dus daar ben ik momenteel gewoon over aan het nadenken: hoe kom ik erachter wat er ten aanzien van het thema muziek leeft (het thema is dus al opgelegd!!), zonder dat ik dat ga bepalen. Dus eigenlijk ben ik voor mezelf op zoek naar de ultieme sleutelvraag (de essentie van een goede sleutelvraag is die vraag waarop jezelf als leerkracht geen antwoord op hebt), om kinderen te activeren tot het stellen van hun eigen vragen, zodat ze daadwerkelijk komen tot hun eigen leerdoelen. Dat die individuele leerdoelen van leerlingen leiden tot reken-wiskunde activiteiten, lees-schrijfactiviteiten, spelactiviteiten, kring-gesprekactiviteiten, constructieve en onderzoeksactiviteiten, is dan een logisch vervolg.
Ik wijs dus die andere manier van werken niet af, ik doe het zo al een aantal jaren, alleen wil ik eigenlijk een stapje verder gaan, door leerlingen echt een stem te geven in wat ze willen leren, ervaren, onderzoeken.)
Pfffff, tis moeilijk uitleggen wat ik voor ogen heb, soms heb je daar uren dialoog voor nodig om de dingen duidelijk te maken!! En ik ben bang dat het me zo niet helemaal lukt...
Ik lees nog even je reactie en besef dat het antwoord dus ik dat mijn doel t.o.v. de leerlingen is het stimuleren van ontdekken wat zij willen leren. Of dat nu is d.m.v. verhalend ontwerpen, OGO of ,ik noem maar een zijstraat, Iederwijs, is voor mij dan niet relevant. Om echt open te staan voor wat zij willen, moet ik alles loslaten. (ik chargeer even om een beetje duidelijk te maken hoe mijn hersenen nu malen :-\