[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 8 - Thema: muziek.

Groep 8 - Thema: muziek.

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

Groep 8 - Thema: muziek.

Berichtdoor Doornroosje op 07 aug 2004, 15:13

In september begin ik aan mijn stage in groep 8.
Jullie hebben me helemaal enthousiast gemaakt met jullie ervaringen in verhalend ontwerpen!
In verband met het kinderboekenweek-thema muziek, wil ik met groep 8 verhalend gaan ontwerpen.
De aanpak in de lagere groepen begrijp ik wel: een brief, een voorwerp, en daar op doorwerken.
Maar hoe pak ik dat aan in groep 8? Leerlingen van die leeftijd willen natuurlijk zwaar serieus genomen worden, dus een brief die zogenaamd van Mars komt (ik noem maar wat), daar trappen zij niet in...
Wie denkt er met mij mee, heeft ideeen, suggesties e.d.?
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Joke op 07 aug 2004, 16:26

Kijk eens hier, misschien staan er goede ideeën voor je bij, o.a. verhalend ontwerp bij het thema Idols:
http://www.jufkim.nl/lessen/bovenbouw/b ... ursus.html
Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor jeanne op 07 aug 2004, 17:27

Daarmee heb je wel een uitstekend uitgangspunt in handen!
Als je meer wilt weten over verhalend ontwerpen kijk dan eens op deze site, daar vind je voorbeelden voor alle groepen. (Kijk bij basisonderwijs)
http://www.verhalendontwerpen.nl
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Doornroosje op 07 aug 2004, 17:33

De werkwijze van verhalend ontwerpen is me helemaal duidelijk, da's niet het probleem.
Maar stel: ik vertel dat ik gebeld van door Joop van den ende, of ik heb een brief ontvangen, en we gaan b.v. een musical ontwerpen.....ik bedoel: de leerlingen snappen toch ook wel dat ik natuurlijk echt geen contact heb met van den Ende.
En dat de musical, of whatever ze maken, verzinnen, ontdekken echt niet bij die man terechtkomt.
Mijn probleem is dus: je kan ze toch niet motiveren met een verzinsel, daar trappen ze toch niet in, zoals kleuters dat doen met een indiaan die verdwaald zou zijn en in de klas logeert..
Snappen jullie wat ik niet snap??
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Lespakket op 07 aug 2004, 17:34

en een muziekwinkel? Ik denk dat er een wereld voor ze open gaat als ze zien wat daar allemaal verkocht wordt! Als ze dan ook nog de 'inkoop' mogen regelen en de promotie mogen doen (misschien kunnen ze wel een eigen platenlabel opzetten) is het helemaal interessant!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Doornroosje op 07 aug 2004, 17:37

Maar de tips tot nu toe zijn helemaal welkom.....de activiteiten beginnen in mijn hoofd wel vorm te krijgen!
Nu alleen nog uitdokteren hoe ik het in den beginne breng, en dan komt het helemaal goed :D
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor jeanne op 07 aug 2004, 18:14

Snappen jullie wat ik niet snap??

Jawel, het moet natuurlijk op een heel ander niveau, maar ook groep achters kunnen zich inleven in een situatie. Zoals op ons schoolkamp bij een spel altijd een 'misdaadfilm' vertoond wordt waarbij een van de leerkrachten 'vermoord' wordt. Geen kind die denkt dat het echt is maar ze zijn zeer fanatiek in het zoeken naar de dader!
Ik weet van een succesvol verhalend ontwerp in onze groep 8 dat ging over een ontdekkingsreiziger.
Je kunt met de kinderen bespreken wat er geleerd moet worden en dat jullie dat op een hele leuke manier gaan doen. Achteraf evalueren wat er geleerd is. Je zult zien dat de kinderen dat heel goed doorzien. Zo wordt het een manier van leren en geen kinderachtig fantasieverhaaltje.
Eigenlijk is dit de voorloper van leren zoals in de tweede fase, of het probleemgestuurd onderwijs.
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Doornroosje op 07 aug 2004, 18:31

Dank Jeanne, hier kan ik wel wat mee!
Ik liep gewoon vast op het beginnen...ik wil zo min mogelijk van bovenaf opleggen, mijn ideaal is natuurlijk dat het vanuit de kinderen zelf komt.
Ik wil dan ook proberen om weinig verwachtingen te hebben in de vorm van vooraf bedachte activiteiten: als ik ga bepalen wat ze moeten leren dan is het nog steeds, in mijn optiek, opgelegd..
Ik wil dus echt heeel veel vanuit de kinderen laten komen, en alleen richting aangeven als ze vastlopen.
Dit houdt in dat ik van te voren niet kan bepalen of ze een radiostation, musical, platenlabel e.d. gaan opzetten...wie ben ik om te bepalen wat zij (nog) moeten leren.
Zit ik dan, als OGO juf, een beetje op het goede spoor?
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Doornroosje op 07 aug 2004, 18:38

Maar Biebels, dat idee van een platenlabel is natuurlijk een prachtig idee om in mijn achterhoofd te hebben....en wie weet komen we door middel van gesprek en sleutelvragen wel op het geweldige idee van een platenlabel! Als dat zo is laat ik het je zeker weten.
Op zich zou het heel uitdagend zijn, omdat ik echt niets weet over platenlabels, studio's, het opnemen van muziek.
Dan zijn de sleutelvragen die je als leerkracht stelt, wel heel oprecht.
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor jeanne op 07 aug 2004, 19:17

Met wat er geleerd moet worden bedoel ik: tussendoelen. Je verhalend ontwerp is de kapstok om iets te leren. Wat is jouw bedoeling als leerkracht. Daarbij ga je uit van de kinderen uit je klas, zij moeten een stapje verder komen in hun ontwikkeling. Als een kind de werkwoordspelling niet beheerst kan dat voor dat kind een doel zijn. De inhoud van het verhalend ontwerp is geen doel op zich, maar middel om iets te leren. Of ze dat doen met een musical, een muziekwinkel of een songfestival maakt niets uit. Laat ze daarbij inderdaad zelf meedenken. Maar je moet wel zelf jouw bedoelingen in het oog houden.
Dit is onze werkwijze, vanuit basisontwikkeling. Als jullie een heel andere visie hebben zullen jullie het misschien anders doen.
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Doornroosje op 07 aug 2004, 19:52

Jeanne,
Ik ga het proberen uit te leggen....
Ik begrijp dat het verhalend ontwerpen, het thema, of het thema in OGO een kapstok is.
Maar wat ik heel vaak zie gebeuren, en wat volgens mij niet helemaal de bedoeling is, is dat de leerkracht toch wel veel bepaalt WAT er geleerd moet worden, en vaak ook op welke manier.
Sterker nog; wij bepalen altijd de thema's, terwijl ik graag de mogelijkheid creeer om het thema vanuit de kinderen te laten ontstaan; dus géén thema in gedachten hebben...
Dat houdt dus in dat je als leerkracht heel goed kijkt, luistert, observeert om erachter te komen wat er op dat moment speelt bij kinderen in de klas, om daar dus vervolgens op in te spelen, vragen over te spellen, in gesprek te komen.
Maar ik erken dat om mij heen, niemand dat zo doet, want stel je toch voor dat er niets ontstaat (wat volgens mij niet kan omdat er altijd iets speelt bij kinderen; de kunst is om dat op te merken, en er dan op in te spelen)

Dus daar ben ik momenteel gewoon over aan het nadenken: hoe kom ik erachter wat er ten aanzien van het thema muziek leeft (het thema is dus al opgelegd!!), zonder dat ik dat ga bepalen. Dus eigenlijk ben ik voor mezelf op zoek naar de ultieme sleutelvraag (de essentie van een goede sleutelvraag is die vraag waarop jezelf als leerkracht geen antwoord op hebt), om kinderen te activeren tot het stellen van hun eigen vragen, zodat ze daadwerkelijk komen tot hun eigen leerdoelen. Dat die individuele leerdoelen van leerlingen leiden tot reken-wiskunde activiteiten, lees-schrijfactiviteiten, spelactiviteiten, kring-gesprekactiviteiten, constructieve en onderzoeksactiviteiten, is dan een logisch vervolg.

Ik wijs dus die andere manier van werken niet af, ik doe het zo al een aantal jaren, alleen wil ik eigenlijk een stapje verder gaan, door leerlingen echt een stem te geven in wat ze willen leren, ervaren, onderzoeken.)

Pfffff, tis moeilijk uitleggen wat ik voor ogen heb, soms heb je daar uren dialoog voor nodig om de dingen duidelijk te maken!! En ik ben bang dat het me zo niet helemaal lukt...

Ik lees nog even je reactie en besef dat het antwoord dus ik dat mijn doel t.o.v. de leerlingen is het stimuleren van ontdekken wat zij willen leren. Of dat nu is d.m.v. verhalend ontwerpen, OGO of ,ik noem maar een zijstraat, Iederwijs, is voor mij dan niet relevant. Om echt open te staan voor wat zij willen, moet ik alles loslaten. (ik chargeer even om een beetje duidelijk te maken hoe mijn hersenen nu malen :-\
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Lespakket op 07 aug 2004, 20:07

Dat lijkt me heel moeilijk, maar ook heel leuk! Toch kun je van te voren al wel nadenken over doelen die je wilt bereiken. Dan ben je nog alerter op ideeën van kinderen. Je kunt als doel stellen: de kinderen leren een brief schrijven. Als de kinderen dan op het idee komen een brief te schrijven naar een platenbaas, dan laat je ze natuurlijk niet zomaar een brief schrijven. Je besteedt een les aan de inhoud van een brief, of je laat ze opzoeken hoe een nette brief eruit ziet. Snap je?
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Doornroosje op 07 aug 2004, 20:15

Yep, ik snap het...dat is wel een onderdeel van wat ik bedoel.
Kijk, ik moet natuurlijk wel de voorwaarden kunnen creeeren; als leerlingen een brief willen schrijven, moet ik wel meteen in staat zijn ze daarin te helpen. Het schiet niet op als ik daar thuis nog eens een weekje over na moet denken...ha ha
Moar gij begrept wak bedoel (dat is brabants voor: jij snapt het!! ;D
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor jeanne op 07 aug 2004, 20:53

Wie start met ontwikkelingsgericht werken begint meestal met het zelf bedenken van thema's omdat dat houvast biedt. Jij bent duidelijk al verder en durft de stap van het loslaten al aan! Ik weet niet of je dan met een verhalend ontwerp kunt werken. Daarbij worden immers episoden gepland. En dat wil je eigenlijk niet. Je zou kunnen beginnen met een kringgesprek en inbrengen dat het thema van de kinderboekenweek 'muziek uit alle windstreken' is. Je stelt de vraag waaraan de kinderen hierbij denken en zo al overleggend met de kinderen maak je samen een plan. Het lijkt me dat je bij deze werkwijze ook het voorbereiden moet loslaten...
Biebels verwoordt precies wat ik bedoel met tussendoelen. Je hangt je bedoelingen aan de interesse van de kinderen.
Iederwijs gaat veel verder. Daar wordt niet gewerkt met tussendoelen. Kinderen bepalen daar helemaal zelf wat ze willen leren, al doen ze een dag niets, dat mag.
Maar of je zo ver kunt gaan zal afhangen van de visie van jouw school.
Bij ons op school wil (en durft) niemand zo ver te gaan. Wij houden vast aan de doelstellingen/leerlijnen van de methoden. (En de 'terreur' van de Citotoets)
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re:HELP! Groep 8: verhalend ontwerpen;thema:muziek.

Berichtdoor Doornroosje op 07 aug 2004, 21:08

Op mijn werk wordt ook niet zo gewerkt hoor, ik heb 1 collega die het ook durft los te laten, maar natuurlijk moeten we ons ook conformeren aan de rest van het team, de visie van de school en de heersende mening over hoe het zou moeten.
Gelukkig biedt OGO wel zoveel dat ik daarin veel uitdagingen kan vinden, voor zowel mijzelf als de kinderen.
Maar ik wil in de stage in ieder geval een aantal keren proberen om verder te gaan, want als ik het niet probeer doe ik geen ervaringen op, en ik zou het jammer vinden om in mijn opleiding op safe te spelen: wat ik kan, weet ik na 6 jaar immers.
Dus ik zoek een beetje de uitdaging op in datgene waar ik het meest van ga leren. En misschien kom ik er wel achter dat wat ik voor ogen heb niet haalbaar is, of buiten mijn capaciteiten ligt...heb ik dat toch weer geleerd!
Maar ik volg je reacties met veel interesse, want volgens mij ben je aardig bekwaam in basisontwikkeling, en nieuwe inzichten zijn bij mij altijd welkom!!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Volgende

Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten