Helemaal nog niet uitgewerkt, maar misschien kom je hierdoor op ideeën. Een muzikant is zijn muziekinstrument kwijtgeraakt, misschien kun je iemand laten opdraven in een fanfarepak of er zelf een aantrekken ;D? Hij vraagt of de kinderen het kunnen vinden. Hij beschrijft waar hij is geweest. Gewandeld door de duinen/ bos, park, op weg naar een feest. Hij is op school geweest, op het plein, in de groep. Overal kun je gaan zoeken met de kinderen. Steeds vind je herfstdingen (eerst de kastanjes natuurlijk
), die je bespreekt en verwerkt. Uiteindelijk wordt het instrument gevonden, bijv. in de klas.
Het wordt door een dier gebruikt voor zijn
a. wintervoorraad of
b. winterslaap
c. warm plekje o.i.d.
Ze gaan andere instrumenten maken omdat ze het voor allebei erg zielig vinden (dier en muzikant).
Misschien speelt een ouder een instrument en kan dat hierin verwerkt worden. Uiteindelijk krijgen de kinderen natuurlijk muziek te horen. (Nieuw instrument gekocht, muzikant vond het toch zielig, komt spelen en vraagt of de kinderen hem willen begeleiden op hun mooie eigengemaakte instrumenten.)