door Anne op 29 okt 2004, 14:20
Voor welke groep wil je het gaan uitvoeren? Ik heb het zelf namelijk gedaan bij een groep 6.......
Ik doe het nu even uit m'n hoofd, heb de papieren nu niet bij de hand, maar ik heb allereerst een brief laten komen van een man die gek was op dierentuinen. Hij reisde de hele wereld over om dierentuinen te bezoeken...maar nu had hij ze allemaal wel gezien. Kon de klas een nieuwe dierentuin voor hem ontwerpen? We zijn begonnen met het bepalen van een plaats voor de dierentuin en en naam te verzinnen (Aardrijkskunde, waar in Nederland is er nog ruimte voor zoiets en zit je niet te dichtbij andere recreatiemogelijkheden.
Episode 2 zijn we plattegronden gaan maken. Dit hebben de leerlingen in groepjes gedaan. Ik had de leerlingen helemaal vrij gelaten, dus er kwamen hele bijzondere plattegronden tevoorschijn.
Episode 3 zijn we gaan berekenen wat het zou kosten als je deze dierentuin echt zou gaan bouwen. Hierbij hebben de kinderen prijzen en hoeveelheden geschat en zijn daarmee aan het rekenen geslagen.
Episode 4 was beeldende vorming; er moesten natuurlijk wel dieren in de dierentuin komen. Deze hebben we gemaakt van kosteloos materiaal.
Episode 5: ik had een krant bij me, met daarin een advertentie van de concurrent. Hoe kunnen wij zorgen dat mensen naar onze dierentuin komen? Er zijn reclamefilmpjes, advertenties en een powerpoint gemaakt.
Episode 6: Onze dierentuin was af, maar nu moesten er natuurlijk nog wel reclamefolders gemaakt worden voor de bezoekers, met informatie over het park en de dieren.
Het zou het leukste zijn om af te sluiten met een grootscheepse opening. Dit is in mijn klas helaas niet gelukt, omdat mijn stage in die groep afgelopen was, en het organisatorisch dus niet meer lukte.
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!