door hanneke79 op 11 maart 2005, 23:27
episode 1: kinderen gaan in mei met tijdmachine 65 jaar terug in de tijd en komen dus uit in begin van de oorlog (hier gaan ze zelf achter komen dmv kringgesprek, wat weten ze al van WOII? en vervolgens gaan ze in groepjes informatie zoeken)
Door steeds met de tijdmachine een eindje verder in de tijd te gaan en soms ook door een foutje in een ander land terecht te komen wil ik de volgende onderwerpen behandelen in verschillende episodes: Hitler, jodenvervolging, D-day, operatie market garden, anne frank, hongerwinter, voedselbonnen, bevrijding enz enz.
Een idee dat ik voor taal heb is dat lln zelf een dag uit de oorlog gaan beschrijven (net als dagboek anne frank)
ik wil dat de klas uiteindelijk een soort museum wordt over WOII met alle producten die kinderen gemaakt hebben.
zoek ook nog ideeen voor handvaardigheid en leuke concrete activiteiten. hoe ga ik alles organiseren, hoe verwerken lln de gevonden info.