(Academische) Pabo en profielkeuze

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

(Academische) Pabo en profielkeuze

Berichtdoor Cynthia Z. op 21 dec 2019, 08:02

Onze dochter zit in 3 VWO en moet binnenkort haar profielkeuze maken.
Ze weet 100% zeker dat zij naar de (academische?) pabo wil.
Ze wil dan ook kiezen voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en biologie zodat ze, mocht ze afstromen naar HAVO, geen toelatingstoets hoeft te maken.
Het gaat goed op het VWO, al heeft ze weinig zin om nog 3 jr. op deze school te moeten zitten want ze wil zsm naar de opleiding waar zij al jaren over droomt! (Pabo dus)
Ze denkt er dan ook over af te stromen naar HAVO, zodat ze dan een jaar eerder op de (academische) pabo kan starten.
Op de academische pabo te Doetinchem word je nl. ook toegelaten met een HAVO diploma.
Ik kan haar eigenlijk wel begrijpen.
Wat is jullie advies hierover en waarom?
Leer je iets op het VWO wat erg van pas komt op de academische pabo?
Dan nog een vraag over de minors. Klopt het dat je een minor moet kiezen in het 3e jr. van de (academische) pabo? Waar kun je allemaal uit kiezen? Leerkracht Nederlands lijkt haar misschien wel leuk maar bewegingsonderwijs lijkt haar wel nuttig. Kun je deze ook allebei kiezen? Wij zijn hier nog totaal niet in thuis, misschien kunnen wij ons ergens inlezen? Op de sites van de verschillende scholen vind ik alleen wat algemene info.
Cynthia Z.
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 21 dec 2019, 07:45
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: (Academische) Pabo en profielkeuze

Berichtdoor Joke op 24 dec 2019, 16:37

Ik zou heel gedegen uitzoeken voor ze die beslissing neemt, want in de beschrijving van iselinge ( http://www.iselinge.nl/ih_nl/ih_pabo.php ) staat havo+ als vooropleiding en dat roept bij mij vraagtekens op.
Ik er geen ervaring mee, maar wel wat beschrijvingen opgezocht. Bij andere opleidingen wordt de nadruk op de samenwerking met de universiteit gelegd.
Op https://www.vereniginghogescholen.nl/academische-pabo las ik het volgende:
Toelating:
Doorgaans is een vwo-diploma vereist. In enkele gevallen worden ook studenten met een havo-achtergrond toegelaten. Een toelatingsonderzoek wordt dan wel vereist. Naast de reguliere studiekeuzegesprekken passen enkele academische pabo’s ook selectie toe.
Ik denk dat ze daar nou ook weer niet op zit te wachten na haar Havo-examen.
Daarnaast is de manier van studeren op Havo en Vwo nogal verschillend.
En er zijn drie varianten van de opleiding, voor welke gaan ze in Doetinchem?
Lees de varianten op de link van vereniginghogescholen.nl Voor welke opleiding wil ze gaan?
Wat betreft het kiezen van een minor in het 3e jaar. Dit is wel bij de gewone pabo las ik, maar bij de academische pabo dacht ik niet, je doet al twee studies naast elkaar, maar de beste manier om daar achter te komen is om naar een open dag te gaan van de opleiding van haar keuze en je vragen te stellen. Op sommige sites van hoge scholen kun je ook via de chat je vragen stellen.
https://www.denieuwstepabo.nl/studeren/welkom/
Sorry, ik geef je waarschijnlijk meer nieuwe vragen dan antwoorden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: (Academische) Pabo en profielkeuze

Berichtdoor Cynthia Z. op 25 dec 2019, 14:10

Bedankt voor je reactie!
Heeft de academische PABO wel echt een meerwaarde t.o.v. de ‘gewone’ PABO?
Wat kun je er meer mee?
En kom je automatisch in een hogere schaal als je aan het werk gaat als leerkracht op een basisschool?

Als er geen minor gevolgd kan worden op de AP betekent dit dan dus ook dat je geen bewegingsonderwijs mag geven?
Is dit geen gemis/is dit niet juist een veel gevraagde bevoegdheid op basisscholen?

Onze dochter wil later sowieso op een basisschool aan de slag maar de minor Nederlands op VO spreekt haar daarnaast ook aan.
Dit kan dus alleen via de ‘gewone’ PABO? Hoeveel jaren ben je dan in totaliteit bezig met pabo en de opleiding tot vakdocent Nederlands?
Of kun je na de AP ook een verkorte opleiding tot vakdocent Nederlands volgen?
Cynthia Z.
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 21 dec 2019, 07:45
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: (Academische) Pabo en profielkeuze

Berichtdoor Anita op 26 dec 2019, 13:00

Hallo Cynthia,

Ik stam nog van de generatie voor de academische Pabo. Als die er in mijn tijd was geweest had ik deze absoluut gedaan! Ik heb zelf ook VWO als vooropleiding. Eerst 3 jaar gymnasium, daarna afgemaakt als atheneum. Ook ik heb destijds overwogen om af te stromen, maar ik ben nu enorm blij dat ik tegengehouden ben. De Havo zou voor mij echt veel te makkelijk zijn geweest, waardoor ik helemaal kwijt was geraakt hoe je moet studeren. Ik merk dat ik ook nu nog dagelijks profijt heb van mijn goede opleiding op het VO. Ik heb zoveel meer bagage, en dat is echt heel prettig.

Wanneer je van de academische Pabo komt heb je veel extra vaardigheden op het gebied van onderzoek doen. Je staat met een andere basishouding in je werk. Je komt niet automatisch in een andere schaal terecht, maar het maakt de kans wel veel groter dat je doorstroomt naar een L11-functie.

Of bewegingsonderwijs een gemis is hangt een beetje af van waar je uiteindelijk gaat werken. In mijn regio zijn er amper vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Wanneer wij een nieuwe collega zoeken zullen wij bij verdere gelijke geschiktheid dus zeker iemand aannemen met bewegingsonderwijs in het pakket. Dat scheelt een hoop schuiven met roosters. Maar er zijn ook scholen waarbij alle lessen gegeven worden door vakleerkrachten, daar is dit dus geen probleem.

Van een minor vakdocent Nederlands heb ik nog nooit gehoord, maar er zullen vast idd Pabo's zijn die iets dergelijks aanbiedt. Ik kan me zeker voorstellen dat je vrijstelling hierin krijgt wanneer je een dergelijke opleiding nog na de academische Pabo zou willen doen, maar dat is zeker iets om bij de instellingen zelf na te vragen. (en dan nog is het geen zekerheid want tegen die tijd ben je zo'n 7 jaar verder).
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron