Benodigheden Pabo

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

Benodigheden Pabo

Berichtdoor Jill N op 28 jul 2012, 14:12

Hallo allemaal,

Na de zomer ga ik beginnen aan de PABO.
Alleen heb ik geen flauw idee wat handig is om aan te schaffen voor de opleiding.
Wat vonden jullie handig om te gebruiken bij de opleiding? (23 ringmap, 2 ringmap, ect. ect.)
Ik ben daar namelijk niet goed over ingelicht.
En voor de gene die toevallig Onderwijsassistent hebben gedaan, verschilt de opleiding veel met de PABO?

Alvast bedankt,
Jill N
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 15 maart 2010, 18:09
Groep: 8
PABO jaar: 1

Re: Benodigheden Pabo

Berichtdoor juf.karolien op 28 jul 2012, 17:04

Bij mij kwamen een lamineermachine, papiersnijder en een goede kleurenprinter zeker van pas.

Ik denk dat je voor de rest beter kunt afwachten tot je lessen bezig zijn. Ook knutselmateriaal ed. verzamel je door de jaren heen, niet iets om je op voorhand zorgen over te maken, lijkt mij.
Nothing in the world has ever been accomplished without passion.
juf.karolien
PABOforum Peuter
 
Berichten: 122
Geregistreerd op: 10 jul 2010, 19:03
Woonplaats: Leuven
Groep: 3
Schooltype: gemeenteschool
PABO jaar: 0

Re: Benodigheden Pabo

Berichtdoor Sjerede op 01 aug 2012, 10:42

Ik gebruik voor mijn stage altijd een map, het liefst meer dan twee ringen om te voorkomen dat de bladen makkelijk scheuren.
Op school gebruik ik gewoon een collegeblok, het heeft nauwelijks zin om losse schriften te kopen omdat sommige vakken maar gevolgd worden voor één blok en ieder blok weer een ander 'thema' heeft (onderbouw, bovenbouw enz.)
Als je ook de basiskennistoetsen moet maken, zijn de boekjes daarvoor wel handig, in ieder geval die voor rekenen en de drie voor taal. In de boekjes staat veel uitleg en veel oefeningen om ervoor te zorgen dat je de toets kunt halen.
Een pen is ook handig om mee te nemen en een schaar.

Over de boeken durf ik niets te zeggen, ik weet niet zeker of dit verschilt per opleidingsinstituut.
Sjerede
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 31 jul 2012, 12:55
Groep: 12
PABO jaar: 3

Re: Benodigheden Pabo

Berichtdoor super_juf op 03 aug 2012, 11:32

Aansluiting van OA naar pabo was in mijn geval perfect!

Op het mbo heb je veel praktijkervaring opgedaan. Tevens werden wij daar voorbereid op de reken- en taaltoets.
Op de pabo is het theoretischer en moet je praktijk kunnen ondersteunen met theorie. Dus bijvoorbeeld iets wat jij in de praktijk ziet kunnen koppelen aan theorie. Al zal dit niet direct in je eerste jaar zijn hoor. Ik zat op een pabo waar je vast twee dagen in de week stage deed, het hele schooljaar. Op andere pabo's doen ze ook wel eens blokken stage. Dus bijvoorbeeld om de tien weken een hele week stage. Dit verschilt nogal per pabo.

Verder lekker alles over je heen latenkomen. 8)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Benodigheden Pabo

Berichtdoor nienke1991 op 05 aug 2012, 14:08

hallo allemaal,

deze zomer begin ik ook aan de PABO. Een paar weken geleden ontving ik de boekenlijst, weten jullie misschien waar ik een set Bevo kaarten kan vinden? Bol.com en marktplaats verkopen ze niet (of ik kijk niet goed misschien ;) ) Bereiden jullie je al voor op de reken en taal toets? voor taal stond er op de boekenlijst een handig boek 'de taaltoets haal je zo' weten jullie misschien of er ook zoiets is maar dan speciaal voor rekenen. Op internet zijn handige websites om op te oefenen, alleen vraag ik mij af of deze je goed genoeg voorbereiden.

alvast bedankt voor de hulp,

groetjes nienke

p.s ik ben net nieuw op dit forum, hoop dat het berichtje in de juiste colum staat, zo niet sorry daarvoor!!
nienke1991
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 05 aug 2012, 13:58
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Benodigheden Pabo

Berichtdoor mariah50 op 05 aug 2012, 17:21

Volgens mij is er op marktplaats nog een set bevokaarten te koop. Tik bevokaarten in op google.
Ze zijn ook te bestellen bij www.beeldendonderwijs.nl
Ik weet niet of je ze echt gaat gebruiken. Ze stonden niet op mijn boekenlijst.
Toen ik de pabo deed, werd er veel gebruik gemaakt van Rekenvaardig voor de rekentoets. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Ik had de mogelijkheid om op de eerste bijeenkomst de reken- en taaltoets te maken. Dat heb ik gelukkig succesvol gedaan.
mariah50
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 26 jul 2007, 15:00
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Benodigheden Pabo

Berichtdoor super_juf op 05 aug 2012, 21:00

@Nienke: Helaas heb ik net mijn boeken verkocht om te oefenen voor de rekentoets. Ik heb veel gebruik gemaakt van de website www.rekenwijzer.nl
Hier kunt je op onderwerp oefenen en op tijd (omdat je voor de WIScat 1,5 uur de tijd hebt dacht ik).
Verder zijn er veel sites waarop je kunt oefenen. Je kunt zoeken naar 'oefenen CITO' omdat je rekenkennis ongeveer hieraan moet voldoen.
Zoek anders even op 'oefenen Rekentoets' of 'oefenen WISCAT rekenen' (rechts bovenin)

Je kunt ervoor kiezen om nu wat te oefenen. Registreer je (gratis) bij www.rekenbeter.nl
Je krijgt elke dag een mailtje met rekenvragen. Zo houd je je hersenen 'warm'. Maak je er nog maar niet te druk om.

Succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Benodigheden Pabo

Berichtdoor Meester Mitchell op 06 aug 2012, 12:00

Rekenbeter.nl of beterrekenen.nl zijn inderdaad goede sites die er elke dag voor zorgen dat je weer wat doet aan je rekenen.
Je hebt hier ook taalversies van: beterspellen.nl.
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie: Stamgroepleider

Re: Benodigheden Pabo

Berichtdoor Sjerede op 07 aug 2012, 11:27

http://www.bol.com/nl/p/basisvaardighed ... 006555804/

Een heel goed boek waarin alles duidelijk beschreven en uitgelegd staat. Voor vier euro ook tweedehands op bol.com. Het boek bevat oefeningen en toetsjes.
Sjerede
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 31 jul 2012, 12:55
Groep: 12
PABO jaar: 3

Re: Benodigheden Pabo

Berichtdoor nienke1991 op 13 aug 2012, 10:51

Bedankt voor alle tips!!! dit helpt zeker!!!
nienke1991
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 05 aug 2012, 13:58
Groep: 0
PABO jaar: 1


Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast