"De meester zegt..."/commandospelJij geeft opdrachten aan de leerlingen die ze na moeten doen (bijv.: "De meester zegt linkerhand op je hoofd leggen"). Elk commando moet voorafgegaan worden door de zin "De meester zegt...". Wanneer je een commando geeft zonder dat de zin eraan vooraf gaat, hoeven de leerlingen niks te doen. Iemand die toch de handeling uitvoert, zou je kunnen laten gaan zitten.
"ik zit in het gras naast..."Kinderen zitten in de kring (het liefst zonder obstakels in de kring). Er staat een stoel meer dan dat er leerlingen zijn. De leerling (A) die rechts van de lege plek zit, zegt: "ik zit..." en gaat op de lege plek zitten. Leerling (B) die naast (A) zat, zegt "... in het gras..." en gaat op de plek van (A) zitten. Leerling (C) die naast (B) zat, zegt "... naast + naam van een willekeurige leerling" en gaat op de plek van (B) zitten. De "willekeurige leerling gaat op de vrijgekomen plek van (C) zitten en het spelletje herhaalt zich op een andere plek in de kring.
Je kunt uiteraard ook de leerling links van de lege plek laten schuiven, of het recht van de snelste laten gelden.
"De bom"Alle leerlingen staan achter hun stoel. Je wijst een leerling aan die met zijn gezicht naar het bord gaat staan zodat hij de andere leerlingen niet kan zien. Je geeft een voorwerp (bijvoorbeeld een grote gum) aan een van de leerlingen. De leerling met het gezicht naar het bord, gaat deze bom laten ontploffen door "Boem" te roepen. De andere leerlingen gaan de bom telkens doorgeven door deze bij een ander op tafel te leggen. Je bent af wanneer je de bom in je hand hebt als deze ontploft, als die op je tafel ligt of wanneer de de bom neerlegt bij iemand die al af is (en zit).
Dat zijn even de ideetjes die ik zo heb. Overigens staan er in het boek "Energize!" ook een heleboel leuke spelletjes.
Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.