[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Celine... op 18 okt 2012, 13:04

Hi Iedereen!

Ik heb inmiddels mijn studie weer opgepakt en ik ga niet vertragen. Ik ga er gewoon weer voor en ik zie wel hoe het loopt!

Voor mijn minor natuuronderwijs moet ik een aantal praktijkvoorbeelden geven (lessen), waarin ik laat zien dat ik de vakdidactiek beheers (ontwerpen, onderzoeken, ontmoeten en keuzes maken bij natuuronderwijs), kan differentieren, een rijke leeromgeving kan bieden en dat ik heb aangesloten bij de leerlijn voor mijn groep. Heeft iemand enig idee hoe ik kan differentiëren tijdens een les natuuronderwijs? Ik wilde bijvoorbeeld nog naar buiten gaan met mijn klas, didactiek van ontmoeten. Ik heb geen idee hoe ik daarbij kan differentieren!

alvast bedankt!!

:D
Celine...
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 10 apr 2012, 17:52
Groep: 8
PABO jaar: 2

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Juffr.J op 18 okt 2012, 14:37

Wat goed dat je je niet uit het veld laat slaan!

OT.
Je kunt je vragen aanpassen op het niveau van de kinderen. Kinderen die er al veel van weten kun je moeilijkere vragen stellen, dan kinderen die nog moeite hebben met natuur. Ik heb hierover ergens een boek staan, ik zal eens kijken of ik de titel en de schrijver voor je kan opzoeken.
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Ammoniumdichromaat op 20 okt 2012, 23:25

Naar buiten gaan is natuurlijk een prima optie: hoe concreter, hoe beter. Differentiëren kan natuurlijk prima door (zoals mijn voorgangster al aangaf) de vragen op het (niveau van het) individuele kind af te stemmen. Ik heb indertijd op de pabo ook zo'n soortgelijke opdracht gehad, ik heb toen een werkblad naar aanleiding van een buitenles gemaakt. Op dat werkblad stonden verschillende vragen/opdrachten, van gemakkelijk (concreet/reproductief) naar moeilijk (abstract/productief). De kinderen mochten zelf kiezen welke opdrachten ze zouden gaan maken, minimumeis was wel dat per onderdeel tenminste één opdracht gemaakt werd.

Deze werkvorm houdt echter wel één levensgroot gevaar in: sommige kinderen zullen alleen de simpelste opdrachten doen om er snel vanaf te zijn. Observeer dus goed tijdens de verwerking, dan filter je de luiwammesen er zo uit (en kun je die wellicht stimuleren om toch ook maar die moeilijkere opdrachten te doen).
Chaos is óók een vorm van orde...
Avatar gebruiker
Ammoniumdichromaat
PABOforum Peuter
 
Berichten: 62
Geregistreerd op: 15 okt 2010, 07:41
Schooltype: Voortgezet onderwijs
Functie: ax + b

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Celine... op 21 okt 2012, 16:43

Bedankt voor jullie input! Hier kan ik wat mee :)

Hebben jullie dan toevallig ook nog leuke lesideetjes voor buiten? Ideetjes die zegmaar gegarandeerd aanslaan bij kinderen? :)
Celine...
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 10 apr 2012, 17:52
Groep: 8
PABO jaar: 2

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Erick op 21 okt 2012, 21:05

Bedankt voor jullie input! Hier kan ik wat mee :)

Hebben jullie dan toevallig ook nog leuke lesideetjes voor buiten? Ideetjes die zegmaar gegarandeerd aanslaan bij kinderen? :)

Ik weet niet voor welke groep (of ik lees erover heen), maar je zou iets met sporen kunnen doen? Bladeren, vruchten? Of o.a. van bomen de schorsstructuur tekenen of "overtrekken" door een vel tegen de boom te duwen en met vetkrijt daarover heen te kleuren?

Misschien een begin...?
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Celine... op 21 okt 2012, 21:44

Bedankt voor jullie input! Hier kan ik wat mee :)

Hebben jullie dan toevallig ook nog leuke lesideetjes voor buiten? Ideetjes die zegmaar gegarandeerd aanslaan bij kinderen? :)

Ik weet niet voor welke groep (of ik lees erover heen), maar je zou iets met sporen kunnen doen? Bladeren, vruchten? Of o.a. van bomen de schorsstructuur tekenen of "overtrekken" door een vel tegen de boom te duwen en met vetkrijt daarover heen te kleuren?

Misschien een begin...?

Sorry, had inderdaad de groep niet vermeld! Het is voor groep 6 en het gaat om de didactiek van ontmoeten (het gaat dus echt expliciet om de ervaringen die kinderen opdoen in de natuur etc.) maar ik vind het lastig iets te bedenken dat zich daar expliciet op richt. Eerst had ik bedacht dat we naar buiten konden om herfstmaterialen (zoals kastanjes, bladeren etc.) te zoeken en daarna een herfsttafel te maken, maar dat is denk ik niet uitdagend genoeg. Mijn mentor zei ook dat ik er dan een element in moest stoppen zodat ze samenwerken omdat ze anders misschien gaan klieren. Ik dacht dat het misschien leuk was om materialen te verzamelen en er later iets mee te knutselen... Ik weet niet, vind naar buiten wel spannend. Toch ben ik een soort van verplicht om een buitenles te geven omdat ik mijn hele minor volgespamd heb met hoe belangrijk ik buiten onderwijs vind haha! :lol:
Celine...
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 10 apr 2012, 17:52
Groep: 8
PABO jaar: 2

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Celine... op 21 okt 2012, 21:48

''Algemeen
De kern van de didactiek van ontmoeten wordt gevormd door activiteiten die bij kinderen gevoelens en emoties in relatie tot natuur oproepen. Het belangrijkste doel van deze didactiek is betekenis geven aan de natuur en waardering krijgen voor die natuur. Veel kinderen (allochtoon en autochtoon) zijn door de verstedelijking en gewoonten het directe contact met de natuur kwijt (Verboom, 2005), waardoor ontmoeten van de natuur een belangrijke rol speelt in het begrip krijgen van en respect krijgen over de natuur en de relatie van de natuur met het mens-zijn. Kinderen kunnen de natuur op verschillende manieren ervaren: bijvoorbeeld als gebruiksnatuur, esthetische natuur of recreatieve natuur (zie ook hoofdstuk 9 van ‘Natuur is overal’ en hoofdstuk 8 uit ‘Praktische didactiek voor natuuronderwijs). In het onderstaande schema worden dit natuurbeelden genoemd.

Competentie
Een leerkracht die didactisch competent is voor natuuronderwijs kan een krachtige leeromgeving ontwerpen, waarin kinderen ervaring opdoen in en betekenis geven aan de natuur waardoor waardering voor die natuur wordt gestimuleerd. Zo’n leerkracht kan onderstaande typen onderwijs in goede afwisseling met elkaar toepassen, daarbij aansluitend op de betreffende kinderen, leerinhoud of situatie.''



^ Hier gaat het om bij de didactiek van ontmoeten, even ter verduidelijking! ;-) Ik moet zegmaar een situatie creeren waarin ik didactisch bekwaam ben, differentieer, een rijke leeromgeving bied en rekening houd met de leerlijn. Dat is een beetje de opdracht (nouja, klein deel van de minor uiteraard :lol: )
Celine...
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 10 apr 2012, 17:52
Groep: 8
PABO jaar: 2

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Demy op 21 okt 2012, 22:29

En wat dacht je van een herfstspeurtocht of herfstwandeling?
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor super_juf op 22 okt 2012, 18:48

Of een projct met afval? Ga afval zoeken in het bos. En dit sorteren. Wat doet dit met de natuur? Etc.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor miekiemousie op 22 okt 2012, 21:44

Google eens op groen schoolplein. Dan moet je ook op een site komen met onwijs veel dingen om buiten te kunnen doen. Hebben wij laatst onwijs veel goede ideeen vandaan gehaald.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Celine... op 23 okt 2012, 21:35

Heey mensen! Ik had op internet een pdf bestand gevonden van het SLO, met gewoon lesvoorbeelden bij de didactieken. Ik ben dus van plan om die nu te gebruiken, omdat ik dan qua vakdidactiek gewoon niet meer fout kan zitten! De lessen die ik wil geven zien er globaal als volgt uit:

Didactiek van ontmoeten (vrijdag)
Ik heb wat herfstspullen verzameld (bladeren, kastanjes, beukennootjes e.d.) en heb de kinderen gevraagd dit ook te doen. Ik heb een leuke powerpoint (rijke leeromgeving) gemaakt met allerlei afbeeldingen, om zo klassikaal het seizoen herfst en alle natuursverschijnselen daarbij te behandelen. Als verwerkingsopdracht gaan we knutselen. We gebruiken de natuur dus als inspiratiebron (de verzamelde spullen gaan we mee knutselen). Ik reik in de powerpoint al wat ideen aan voor de minder creatieve kinderen, maar ze mogen zelf bepalen wat ze gaan doen. Ze kwamen vandaag al met interessante ideetjes! :D didactiek, differentiatie, rijke leeromgeving en aansluiting bij leerlijn zit hierbij!

didactiek van keuzes maken (hopelijk donderdag)
Ik reik de kinderen een maatschappelijk probleem aan (milieuvervuiling in onze provincie). We houden een gesprekje over het milieu, milieuvervuiling en klimaatverandering. Dan gaan kinderen in groepjes van 4 met elkaar in discussie hoe zij als gemeente (ik deel de klas op in 6 gemeentes bij ons in de buurt, we hebben dus 6 groepjes van 4 kinderen) milieuvervuiling tegen kunnen gaan. Volgens de kerndoelen moeten kinderen in groep 5/6 dit kunnen. Ga het nog wel met mijn mentor overleggen. Als evaluatie lijkt het me leuk om te horen wat ze bedacht hebben en of ze dit thuis bij hun ouders ook op een eenvoudige manier willen toepassen. Differentiatie door te kijken welke vraag je aan welk kind stelt, didactiek is duidelijk, aansluiting bij kerndoel 39 en rijke leeromgeving omdat ze zelf mogen doen/aanzetten tot actie.

Wat vinden jullie? :)
Celine...
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 10 apr 2012, 17:52
Groep: 8
PABO jaar: 2

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Joke op 24 okt 2012, 14:14

Klinkt interessant. :-)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Celine... op 24 okt 2012, 18:45

Dankje Joke! Morgen is mijn keuzes maken les en vrijdag mijn knutselles. Best spannend. De eerste keer weer zo'n vrije werkvorm sinds het grandioos fout ging.. Ach ik weet nu in ieder geval wanneer en hoe ik moet ingrijpen ALS het fout gaat. Mijn stageweek loopt tot nu toe prettig :) het gaat goed en ik voel dat ik weer helemaal mezelf wordt. Yay! :D lang leve vakantie!
Celine...
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 10 apr 2012, 17:52
Groep: 8
PABO jaar: 2

Re: Differentiëren tijdens natuuronderwijs

Berichtdoor Meester Mitchell op 24 okt 2012, 23:25

Zet 'm op! :)
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie: Stamgroepleider


Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron