Heey mensen! Ik had op internet een pdf bestand gevonden van het SLO, met gewoon lesvoorbeelden bij de didactieken. Ik ben dus van plan om die nu te gebruiken, omdat ik dan qua vakdidactiek gewoon niet meer fout kan zitten! De lessen die ik wil geven zien er globaal als volgt uit:
Didactiek van ontmoeten (vrijdag)
Ik heb wat herfstspullen verzameld (bladeren, kastanjes, beukennootjes e.d.) en heb de kinderen gevraagd dit ook te doen. Ik heb een leuke powerpoint (rijke leeromgeving) gemaakt met allerlei afbeeldingen, om zo klassikaal het seizoen herfst en alle natuursverschijnselen daarbij te behandelen. Als verwerkingsopdracht gaan we knutselen. We gebruiken de natuur dus als inspiratiebron (de verzamelde spullen gaan we mee knutselen). Ik reik in de powerpoint al wat ideen aan voor de minder creatieve kinderen, maar ze mogen zelf bepalen wat ze gaan doen. Ze kwamen vandaag al met interessante ideetjes!
didactiek, differentiatie, rijke leeromgeving en aansluiting bij leerlijn zit hierbij!
didactiek van keuzes maken (hopelijk donderdag)
Ik reik de kinderen een maatschappelijk probleem aan (milieuvervuiling in onze provincie). We houden een gesprekje over het milieu, milieuvervuiling en klimaatverandering. Dan gaan kinderen in groepjes van 4 met elkaar in discussie hoe zij als gemeente (ik deel de klas op in 6 gemeentes bij ons in de buurt, we hebben dus 6 groepjes van 4 kinderen) milieuvervuiling tegen kunnen gaan. Volgens de kerndoelen moeten kinderen in groep 5/6 dit kunnen. Ga het nog wel met mijn mentor overleggen. Als evaluatie lijkt het me leuk om te horen wat ze bedacht hebben en of ze dit thuis bij hun ouders ook op een eenvoudige manier willen toepassen. Differentiatie door te kijken welke vraag je aan welk kind stelt, didactiek is duidelijk, aansluiting bij kerndoel 39 en rijke leeromgeving omdat ze zelf mogen doen/aanzetten tot actie.
Wat vinden jullie?