creatief voorstellen van je groei

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

creatief voorstellen van je groei

Berichtdoor jufnele op 08 jan 2013, 16:45

Hoi iedereen,

één van onze laatste opdrachten om af te studeren is je groei tot competente leerkracht creatief voorstellen.
Hoe creatiever, hoe beter.
Ik kan echter niets creatief bedenken wat haalbaar is.
Zo was ik eerst van plan om een dans te maken waarin ik groei tot competente leerkracht, dit te filmen en het filmpje te laten zien.
Ik geloof echter dat dit niet goed is omdat je de competenties niet laat zien.
Ik weet niet of jullie in Nederland ook werken met competenties dus daarom hieronder enkele voorbeelden:
3 Horizontale en verticale samenhang in het programma-aanbod realiseren.
10 Een positief leefklimaat creëren.
16 Inspelen op de beginsituatie van lerenden.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes
(bijna) Juf Nele
jufnele
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 08 jan 2013, 15:26
Groep: 3
PABO jaar: 3

Re: creatief voorstellen van je groei

Berichtdoor Erick op 08 jan 2013, 17:18

Is er iets persoonlijks dat je zou kunnen gebruiken? Misschien dat je wel voort kunt borduren op dans, maar ik weet zo nog even niet hoe.

Voor een medestudent van mij, die net bezig was met het bouwen van een huis, hebben we het bouwproces met allerlei hande materialen gekoppeld aan competenties en eigenschappen van een goede leerkracht om tot een goed huis (onderwijs) te komen. Een andere metafoor kan ook leuk zijn.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: creatief voorstellen van je groei

Berichtdoor Joke op 08 jan 2013, 17:25

Ik vind trouwens dat je wel met een gefilmde dans je competenties kunt laten zien.
Een dans bestaat uit meerdere bewegingen/danspassen.
Je kunt beginnen met een beweging te filmen, dan een tweede erbij, dan een derde zodat de dans steeds ingewikkelder (en mooier) wordt.
Elke keer voor je er weer een stap aantoevoegt laat je op de een of andere wijze in een tekst zien welke competentie je erbij hebt geleerd.
Misschien is dat niet altijd duidelijk door de beweging, maar dan i.i.g. wel door (een bord met een) tekst, die je (ev. hilarisch) kunt laten verschijnen.
Zorg wel dat je een mondelinge uitleg bij de hand hebt, zodat je achteraf de genoemde competentie kunt toelichten

Haha, grappig Erick, dat is in wezen hetzelfde wat mijn idee beoogt. Het dansproces is de metafoor voor de competenties.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: creatief voorstellen van je groei

Berichtdoor jufnele op 09 jan 2013, 10:38

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik kan er inderdaad misschien toch wel iets mee als ik er tekst in verwerk zoals je voorstelt.
Bij het tonen van mijn creatieve voorstelling mag ik ook nog bijkomende uitleg geven dus zou het wel mogelijk zijn om dans te gebruiken.
Ik ga er meteen eens over brainstormen!
Hebben jullie misschien nog andere ideetjes?
Dan heb ik iets achter de hand voor als het me met dans niet lukt.
Groetjes
jufnele
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 08 jan 2013, 15:26
Groep: 3
PABO jaar: 3

Re: creatief voorstellen van je groei

Berichtdoor moimoi op 09 jan 2013, 12:46

Kun je niet iets met "vlinders" doen - eerst ben je een rups - alles is onwennig, je kruipt nog wat rond. Je eet en eet informatie om daarna uit te groeien tot een vlinder. Het boekje rupsje nooitgenoeg inscannen en je pasfoto gebruiken als hoofdje..
En ik weet niet hoe creatief je bent, maar je kunt t natuurlijk ook zelf schilderen, op canvas om zo jouw groeicyclus te laten zien.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron