Ipabo ervaring

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

Ipabo ervaring

Berichtdoor Lina op 17 feb 2014, 18:10

Hallo,

In september wil ik aan de pabo beginnen.
Ik was er zeker van om naar de Kempel te gaan in Helmond, maar wegens een verhuizing gaat dat niet meer door.
Wegens de grote afstand (+/- 250 km), gaat het ook niet lukken om ieder morgen te reizen.
Ik moet dus een pabo in Noord-Holland.
Op internet kwam ik de Ipabo Alkmaar tegen. Heeft iemand ervaring met deze school?
Of raad je mij een ander pabo aan in de omgeving?

Ps. Ik wil een voltijd pabo volgen.

Bij voorbaat dank.

Groetjes
Lina
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 19 jan 2013, 13:48
Groep: 7

Re: Ipabo ervaring

Berichtdoor ik-je op 18 feb 2014, 17:34

Je hebt in Noord-Holland ook de hogeschool van Amsterdam en InHolland.
Ik zou zeker niet naar een pabo gaan die zo ver weg is. Mede omdat vaak de stages lastig zijn om buiten een bepaald gebied te plannen. Tevens gaat er dan veel energie naar je reistijd. Bezoek eens een open dag en ervaar hoe de hogeschool is.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Ipabo ervaring

Berichtdoor FartherAway op 18 feb 2014, 22:27

Ik zit op de iPabo in Alkmaar. Fijne school, goede sfeer. Ik vind het lastig om een oordeel te geven, omdat ik niet weet hoe de andere pabo's zijn.
Een aantal negatieve dingen die ik op kan noemen zijn:
- veel inleveren op hetzelfde moment.
- late en onduidelijke informatie m.b.t. een aantal zaken, o.a. inleveren, stageopdrachten, studiepunten.

Ik hoor altijd dat ze op InHolland veel minder hoeven te doen en dat het daar allemaal veel minder streng is dan op de iPabo. Ik heb geen idee. Ik heb het erg naar mijn zin. Voor het grootste deel is het denk ik ook wat je er zelf van maakt.
Lastig om zo algemeen antwoord te geven.
Heb je specifieke vragen?
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Ipabo ervaring

Berichtdoor Anita op 19 feb 2014, 20:14

Het is heel afhankelijk van wat je zoekt. Ik moet wel lachen om wat er hierboven staat over InHolland. Ik heb zelf op Hogeschool Rotterdam gezeten, wat in ieder geval tien jaar geleden niet zo'n geweldige Pabo was. Toen was ik blij dat ik niet zoveel hoefde te doen, maar achteraf mis ik daardoor zoveel achtergrond.. Pas hadden we een mini-reünie en van de 8 mensen waren er 7 al binnen een paar jaar na de Pabo een vervolgopleiding gaan doen omdat ze een bepaalde basiskennis misten.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ipabo ervaring

Berichtdoor Sellebel op 20 feb 2014, 21:35

Ik ben naar Inholland Alkmaar gegaan en ik vond het een prima school. In mijn eerste jaar heb ik een student van ipabo ontmoet en zij vertelde mij dat ze veel stage-opdrachten moest maken en daar verslagen over moest schrijven. Ik had geen enkele stage-opdracht (behalve dan 1 à 2 lessen per dag geven), maar daarentegen had ik een paar toetsen die ik moest leren (en natuurlijk een paar verslagen schrijven) en dat hoefde zij weer niet. (diezelfde studente heeft studievertraging opgelopen, heeft een onvoldoende voor haar stage gehad en heeft nu nog steeds haar diploma niet, terwijl ik bijna twee jaar geleden ben afgestudeerd. Begeleiding vanuit de school was erg slecht, vond zij èn haar mentor)
Er zijn veel studenten overgestapt van ipabo naar inholland, misschien omdat de ipabo strenger is dan inholland - dat weet ik niet.

Ik zou naar beide opleidingen gaan om de sfeer te proeven en dan je beslissing maken.


(hmm, als ik mijn stukje zo terug lees, vind ik het niet echt objectief. Ik heb gewoon een hele leuke tijd gehad op inholland :D )
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf

Re: Ipabo ervaring

Berichtdoor Sjanne op 22 feb 2014, 20:31

Ik heb ipabo Alkmaar gedaan en was er tevreden over. Wat mij vooral erg aangesproken heeft was dat het een kleine school is. Ons kent ons gevoel.
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

pabo Inholland - HvA ervaring

Berichtdoor Lina op 28 feb 2014, 19:35

Hallo,

In september wil ik aan de pabo beginnen.
Ik was er zeker van om naar de Kempel te gaan in Helmond, maar wegens een verhuizing gaat dat niet meer door.
Wegens de grote afstand (+/- 250 km), gaat het ook niet lukken om ieder morgen te reizen.
Ik moet dus een pabo in Noord-Holland.

Ik vroeg zo'n twee weken terug of iemand ervaring had met iPabo Alkmaar. (Bedankt voor de reacties!)
Vorige week heb ik een meeloop dag gehad bij iPabo. Het sprak mij wel aan en de docenten gaven naar mijn idee best goed les. Maar, toen ik hoorde dat de norm 120 is, terwijl het op andere pabo's 103 is, schrok ik er wel even van.
Ik wil de risico niet nemen om het voor mijzelf moeilijk te maken.

Nu is de keuze uit Inholland Alkmaar of HvAmsterdam. In verband met mijn reistijd kan ik niet even langs gaan voor een meeloopdag/opendag, daarom heb ik behoefte aan jullie mening en waardeer ik dit ook heel erg.
Mijn vriendin gaf aan dat de theorie lessen van Inholland erg zwak tot matig zijn. Hoe denken jullie daarover?
- Met welke pabo hebben jullie ervaring en wat vind je van de begleiding?
- Geven ze bijlessen (oa voor de wiscat en nedcat)?
- Zijn er ook zomercursusen bij jouw op school?
- Hoe zit het met stage? Moet je zelf een stageplek zoeken of wordt dit door school gedaan?
- Wat is de max. reistijd voor een stageplek?

Ps. Ik wil een voltijd pabo volgen.

Bij voorbaat dank.

Groetjes
Lina
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 19 jan 2013, 13:48
Groep: 7

Re: Ipabo ervaring

Berichtdoor Anita op 01 maart 2014, 10:56

Ik sluit dit topic omdat je dezelfde vraag ook hebt gesteld in een nieuw topic met bijpassende titel. Anders gaan mensen op twee plaatsten reageren.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron