[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Assessment

Assessment

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

Assessment

Berichtdoor AmandaV op 20 maart 2015, 09:46

Hoi iedereen,

Ik heb over 2 weken mijn assessment. Ik moet een taal- en rekenles voorbereiden, en een organisatorisch complexe les. Ik heb alleen nog geen idee over wat voor lessen ik zou kunnen geven. Mijn mentor raadde me een rekenles over klokkijken aan, en voor de taalles lijkt het me leuk om een les over rijmen en het maken van een gedicht te maken (moet dit nog wel overleggen, dus andere ideeën zijn ook welkom!)

Heeft er iemand nog tips voor wat ze graag willen zien tijdens zo'n assessment en wat ik als organisatorisch complexe les zou kunnen gebruiken?
AmandaV
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 13 mei 2014, 23:26
Woonplaats: Breda

Re: Assessment

Berichtdoor Erick op 20 maart 2015, 19:09

Hoi Amanda,

Dat is dus even spannend. In welke groep met je de assement-opdracht uitvoeren en ook niet onbelangrijk, in welk jaar van de opleiding zit je? Als we dat weten kunnen we je nog wat gerichter tips geven.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Assessment

Berichtdoor AmandaV op 22 maart 2015, 13:19

Hoi Erick,

Sorry, helemaal vergeten erbij te zetten. Ik loop momenteel stage in groep 5 en ik zit in het tweede jaar van de pabo.
AmandaV
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 13 mei 2014, 23:26
Woonplaats: Breda

Re: Assessment

Berichtdoor Erick op 23 maart 2015, 21:16

Dan komt natuurlijk nu de vervolgvraag :) : Waar ben je rond die tijd mee bezig? Welke leerstof komt er aan bod? Ow, zie net dat je mentor klokkijken heeft genoemd als onderwerp. Dat zou dan in elk geval kunnen. Dan nog even praktisch: Heb je een digibord?

Ik zal morgen eens in mijn competentieoverzichten duiken om te zien wat je in het tweede leerjaar moet kunnen als het gaat om organisatorisch competent en nadenken wat je zou kunnen doen voor beide vakken.

Heb je vanuit de opleiding ook richtlijnen over wat er verstaan wordt onder een organisatorisch complexe les?
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Assessment

Berichtdoor Erick op 24 maart 2015, 09:16

In het competentieschema vond ik bij organisatorisch competent de volgende indicatoren die op jouw les goed van toepassing zouden kunnen zijn:

- De student gebruikt organisatievormen, leermiddelen en leermaterialen die leerdoelen en leeractiviteiten ondersteunen

- De student organiseert het onderwijs in zijn groep zodanig dat hij ruimte heeft om individuele kinderen te begeleiden

- De student maakt de kinderen duidelijk wat de taken en opdrachten zijn, welke activiteiten hij van hen verwacht en wat de kinderen van hem kunnen verwachten


Je zou eens kunnen kijken welke kinderen wat meer moeite hebben met de klokken dan andere kinderen. Je zou een gezamenlijke instructie kunnen uitvoeren waarna je een deel van de klas al zelfstandig (of in tweetallen) laat werken aan klokopdrachten terwijl jij met de kinderen die het moeilijk vinden, een stukje verlengde instructie doet. De kinderen die dan zelfstandig werken, mogen jou dan even niet storen.

In bovenstaand voorbeeld zou je rekenles tegelijkertijd ook de organisatorisch complexe les kunnen zijn, maar ik weet niet of dat mag. Anders kun je voor de complexe les ook een andere invulling kiezen. Misschien is een circuitvorm voor spelling ook wel een optie voor de complexe les? Je kunt leerlingen op verschillende manieren aan het werk zetten met de actuele spellingregel en ze laten rouleren. Wanneer je de zwakke spellers samen in een groepje zet, zou je dat groepje wat extra kunnen begeleiden. Meer ideeën m.b.t. circuit? Laat het even weten. (In het geval van een circuitvorm is een adequate tijdsplanning van je les ook belangrijk. Dit is ook weer een component van de organisatorische competentie in de hoofdfase van de opleiding).

Voor de rekenles met het klokkijken:
- Maak gebruik van klokjes die de leerlingen zelf kunnen instellen > maak het dus visueel. Kan ook in de instructie met een grote klok (of op het digibord, o.a. twee klokken naast elkaar en kijken hoeveel tijd er verstreken is)
- Neem eventueel een wekker mee zodat leerlingen bij de analoge tijd ook de digitale tijd kunnen zien.

Voor de taalles:
Hiervoor heb ik nog even geen echte ideeën. Vond je mentor het thema met rijmen goed? Heb je zelf al beeld bij hoe je deze les zou willen invullen?

Succes!
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Assessment

Berichtdoor AmandaV op 27 maart 2015, 09:11

Bedankt voor de supergoede ideeën! Het is me nu al een stuk duidelijker, was het overzicht even kwijt. Bij taal zijn ze op dit moment bezig met de school van vroeger en de woorden die daar bij horen (lei, griffel, plak. etc.). Een spellingscircuit klinkt ook als een goed idee, ik zal dit eens met mijn mentor bespreken. Ik ga me er de komende dagen eens goed in verdiepen. Die organisatorisch complexe les moet een les zijn zoals handvaardigheid, muziek, drama, geschiedenis, biologie, etc. Het is de bedoeling dat de leerlingen dan in een andere werkvorm werken (groepjes, tweetallen) en ik laat zien dat ik het overzicht kan houden (even kort door de bocht).
Nog 11 dagen..
AmandaV
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 13 mei 2014, 23:26
Woonplaats: Breda

Re: Assessment

Berichtdoor Erick op 27 maart 2015, 17:05

Voor de complexe les zou ik persoonlijk kiezen voor een zaakvak, maar drama kan ook heel leuk zijn. Opdracht die ik tijdens een dramales een keer gedaan heb, was naar aanleiding van een toneelvoorstelling waarbij een koffer werd gebruikt als koffer, maar ook als paard, een rots op om te zitten etc.. De kinderen hebben n.a.v. voorstelling in de klas in groepjes een kort toneelstukje moeten bedenken waarbij ze een voorwerp op een andere manier gebruikten dan we dat gewoonlijk doen.

Bij de zaakvakken zou je misschien ook een circuit kunnen doen hoor, met verschillende soorten opdrachten. Verschillende opdrachten rondom kaartlezen bijvoorbeeld? Dat heb ik ook een keer gedaan met een groep 5/6. Kies vooral een zaakvak waar jij je al prettig bij voelt.

Succes in elk geval en blijf gewoon vragen. In elf dagen kan nog een heleboel.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Assessment

Berichtdoor AmandaV op 30 maart 2015, 11:00

Ik wil liever een zaakvak denk ik inderdaad... Bij Drama ben ik bang dat ik de leerlingen teveel vrijheid geef en het erg rumoerig wordt. Ik heb al gekeken naar Geschiedenis, daar gaat het over hoe het leven zo'n 100 jaar geleden was. Een leuk onderwerp, maar er komen begrippen zoals een poepdoos en strontkar langs. Wel leuk, maar weer: ik ben bang dat ze zich daarin verliezen. Bij Aardrijkskunde is het een les over groente en fruit die op akkers in Nederland groeien, en over bloembollen. Dat onderwerp leent zich wel meer voor een leuke introductie en spannendere opdrachten denk ik. Natuniek gaat over zintuigen, ik neig het meeste naar die les denk ik, omdat je dan een korte instructie kunt geven en daarna ze zelf aan de slag kunnen. Ik zit alleen erg met de tijd, ik heb een uur voor 2 lessen.. Assessment is van 11 tot 12, dus de lln. moeten om 12 uur meteen naar huis. Als ik eerste de complexere les zou doen, heb ik een half uur voor de instructie en uitleg, dan ongeveer 10 minuten om de volgende les op te starten en dan 20 minuten voor de reken-taalles. Lijkt mij zo weinig! Zie er erg tegen op.
AmandaV
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 13 mei 2014, 23:26
Woonplaats: Breda

Re: Assessment

Berichtdoor Erick op 30 maart 2015, 20:04

Ik kan me je zorgen helemaal voorstellen. Het is inderdaad allemaal maar erg kort, zeker wanneer je een leuk circuit hebt bijvoorbeeld (iets wat je met de zintuigenopdracht goed kunt doen), wil je de kinderen toch voldoende tijd geven om aan opdrachten te kunnen werken. De Natuniek-les lijkt me ook het leukst (gemakkelijkst) om een complexe les mee te creëren waarbij de leerlingen ook nog eens heel betrokken kunnen zijn.

Tips/Suggesties/Ideeën:
-Je zou ook je taalles (als je doe ervoor doet) qua thema op je complexe les kunnen laten aansluiten. Dan kun je de lessen misschien gemakkelijker in elkaar laten overlopen.
- Maak een werkboekje voor de kinderen waarin de opdrachten van de taalles en de complexe les bij elkaar staan > ze hoeven vrijwel niks op te ruimen tussen door.
- Wat je met een circuit zou kunnen doen: Maak alle opdrachten dubbel. Dus i.p.v. een groot circuit, maar je bijvoorbeeld een blauwe en een rode route. Beide bestaande uit dezelfde opdrachten (proeven, ruiken, voelen?). Maar Je kunt de klas verdelen waardoor je in kortere tijd toch alle groepen alle opdrachten kunt laten doen.
- Bespreek op een ander moment al even met de klas door wat hen te wachten staat als het gaat om de opdrachten/les.

Moeten het echt twee aparte lessen zijn? Anders zou je taal op de een of andere manier kunnen integreren.

We brainstormen verder samen. Het gaat zeker goedkomen!
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Assessment

Berichtdoor Joke op 31 maart 2015, 09:57

..................Natuniek gaat over zintuigen, ik neig het meeste naar die les denk ik, omdat je dan een korte instructie kunt geven en daarna ze zelf aan de slag kunnen. Ik zit alleen erg met de tijd, ik heb een uur voor 2 lessen.. Assessment is van 11 tot 12, dus de lln. moeten om 12 uur meteen naar huis. Als ik eerst de complexere les zou doen, heb ik een half uur voor de instructie en uitleg, dan ongeveer 10 minuten om de volgende les op te starten en dan 20 minuten voor de reken-taalles. Lijkt mij zo weinig! Zie er erg tegen op.
Assessment en dergelijke termen zijn van na mijn tijd, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar hoe je het ook wendt of keert, we weten allebei dat je geen complexe les én een reken- of taalles + instructie in een uur kunt proppen. Dan rijst bij mij de vraag, mag er niet een deel van de lessen buiten dat uur vallen? Bv. de instructie m.b.t. het circuit voor elf uur of de verwerking van de reken- of taalles 's middags pas.
Als ze willen zien of je een complexe les in de hand hebt zou je voor de laatste optie kunnen gaan. Niemand zit te wachten op een groep die zijn taal- of rekenwerk zit te maken als hij komt observeren. Ze willen jou in actie zien toch?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Assessment

Berichtdoor Erick op 05 apr 2015, 11:32

Hoi Amanda,

Kijkend naar de datum van je eerste bericht, dan zijn de twee weken voorbij. Hoe is het gegaan en wat heb je gedaan met de klas?

Ben wel benieuwd!

Erick :)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Assessment

Berichtdoor Joke op 05 apr 2015, 12:32

Ik ben ook, Amanda, net als Erick, heel erg benieuwd.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Assessment

Berichtdoor AmandaV op 08 apr 2015, 08:21

Hoi Joke en Erick!
Sorry voor de late reactie, kun je ergens instellen dat je een mail krijgt als er op je bericht gereageerd is?
Ik heb gisteren mijn assessment gehad en het op het nippertje gehaald... baal er flink van.
Ik heb uiteindelijk een stelles gegeven en met Natuniek heb ik proefjes met de leerlingen gedaan in een circuit. Dit liep niet zoals gepland en mede hierdoor heb ik het maar net gehaald. De les ging over voelen, proeven en ruiken. Ik wilde een blauwe en een rode route zoals Erick voor had gesteld maar vanwege zenuwen vergat ik de helft van mijn les en kwamen veel onderdelen die ik wel in mijn lesvoorbereiding heb gezet niet in mijn les voor. Heel frustrerend...
Loop hier al jaren tegen aan.

Het gesprek verliep fijn, ik kon goed aangeven wat ik anders zou doen en wat er mis ging. Degene met wie ik het gesprek had was erg vriendelijk en dat scheelde veel.

Balen!!! :? :?
AmandaV
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 13 mei 2014, 23:26
Woonplaats: Breda

Re: Assessment

Berichtdoor Joke op 08 apr 2015, 08:32

Ai, jammer, maar je hebt het gehaald, daar gaat het om.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Assessment

Berichtdoor Erick op 08 apr 2015, 21:21

Hoi Amanda,

Inderdaad jammer dat het niet liep zoals je het graag gedaan zou willen helpen, maar ik denk dat je goede reflectie aansluitend tijdens dat gesprek gehad hebt, zeker ertoe heeft bijgedragen dat je deze assesmentopdracht uiteindelijk wel gehaald hebt. Ik heb zo ook een assessment gehad in de uitvoering erg matig was, maar door de goede reflectie die ik geschreven had, heb ik het wel gehaald.

Misschien een idee voor de volgende keer, wanneer je weet dat de opdracht eraan komt, probeer de werkvorm met zo'n circuit een week eerder al een keer uit. Dat hoeft natuurlijk niet met dezelfde stof of hetzelfde vak, maar je kunt wel al een keer oefenen en ontdekken waar nog verbeterpunten liggen. Hoe vond de klas de werkvorm? Je kunt 'm altijd later nog een keer toepassen, ook als het niet voor school nodig is. Kun je nog een keer proberen. Je hebt in elk geval een nieuw idee erbij dat je kunt blijven inzetten in je toekomstige carrière als juf! :)

Antwoord op je vraag: Ja, ik zie net dat wanneer je een berichtje schrijft, je onder dat bericht bij 'Opties' kunt aangeven of je op de hoogte gebracht wil worden van nieuwe reacties.

Succes in elk geval met het vervolg van je stage en wanneer zich een nieuwe opdracht/vraag opdringt, plaats 'm gerust. Dan denk ik (en misschien ook wel anderen) met je mee!

Erick :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast