Fraude

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

Fraude

Berichtdoor dhelmond op 08 jul 2018, 12:52

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik een verslag ingeleverd. Een klasgenoot van mij die is blijven zitten moest deze opdracht nog herkansen. Ze vroeg op Whatsapp of er iemand haar het verslag wilde sturen omdat ze een 5,3 had en niet meer wist wat ze moest veranderen. Ze wilde hier dus graag overheen kijken. Om haar te helpen zonder andere bedoelingen heb ik haar mijn verslag gestuurd.
Nu kreeg ik 3 weken terug een mail van de examencommissie omdat er overeenkomsten waren tussen haar verslag en die van mij. Ik moest op gesprek komen bij de examencommissie om uit te leggen wat er aan de hand is. Ik heb hier alles uitgelegd zoals het is. Toen begon de examencommissie over een fraudeflyer die op onze school geldt. Deze flyer heb ik nog nooit gezien of iets over gehoord. Dit heb ik ook doorgegeven.
Na het gesprek vertelde ze wat de consequentie zou kunnen zijn als er echt sprake was van fraude. Ze vertelde me dat ik een aantekening in mijn persoonlijk dossier zou krijgen.
Nu heb ik gisteren een officiële brief binnen gekregen met daarin de uitspraak. Ik krijg een aantekening in mijn dossier en mag niet deelnemen aan de herkansingen van het afgelopen blok.

Sturen jullie ook wel eens verslagen door naar klasgenoten om ze door te laten kijken?

Heeft iemand nog tips wat ik hiermee kan doen?
dhelmond
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 07 jul 2018, 13:11
Groep: 2
PABO jaar: 3

Re: Fraude

Berichtdoor Erick op 08 jul 2018, 15:30

Hoi,

Ik vind het vreemd dat de examencommissie jou een aantekening geeft aangezien jij het betreffende verslag al een jaar geleden hebt ingeleverd. Dat het tweede verslag, dat van je medestudent dus, veel overeenkomsten vertoont, moet toch al duidelijk maken dat de fraude daar heeft plaatsgevonden. Dat is bovendien terug te zien in de gegevens die door Word worden opgeslagen (er even vanuit gaande dat je het verslag als Word hebt ingeleverd.

Jij hebt uit goede bedoelingen je verslag doorgestuurd en nu blijkt dat die medestudent klaarblijkelijk niet alleen je verslag heeft doorgelezen, maar ook hele stukken letterlijk heeft overgenomen. Heb je de medestudent al aangesproken op de gevolgen? Als er iemand is die jouw verhaal kan bevestigen, is het de medestudent die dus alle schuld op haar moet nemen. Zij heeft immers misbruik van jouw vertrouwen gemaakt door (delen van) je verslag te kopiëren.

Heeft de examencommissie ook al contact gehad met je medestudent en weet jij wat daar afgesproken/besproken is?

Het zal vast vaker voorkomen dat studenten elkaars werk mogen inzien en wellicht wordt er ook wel eens wat overgenomen, maar wordt het in eigen worden herschreven.

Is het voor jou ongunstig dat je nu niet mag deelnemen aan de herkansingsperiode, of had je alle tentamens gehaald?

Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat. Succes/Sterkte!

Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Fraude

Berichtdoor dhelmond op 09 jul 2018, 13:35

Beste Erick,

Bedankt voor je reactie.We hebben beide al een gesprek gehad. Ik heb ook contact met mijn mentor gehad. Deze verwijst naar een Fraude Flyer, waarin duidelijk staat dat indien je je verslag
aan een medestudent beschikbaar stelt en deze student gebruikt daar delen van, dan ben je gewoon mede verantwoordelijk voor fraude.

Ik wordt niet geraakt door de sanctie, maar baal wel van de aantekening. Zou verder dus geen gevolgen meer moeten hebben.

Een dringende aanbeveling aan iedereen, NIETS DELEN. Ook niet om andere te helpen. Je kunt er zelf de dupe van worden.

Mvg,

D.
dhelmond
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 07 jul 2018, 13:11
Groep: 2
PABO jaar: 3

Re: Fraude

Berichtdoor Joke op 09 jul 2018, 16:43

Wat jammer. Je hebt het zo goed bedoeld en nu pakt het helemaal verkeerd uit.
Waar ik nu weer erg benieuwd naar ben. Wordt duidelijk uit die aantekening dat jij de 'provider' bent?
Beschuldigd worden van fraude en zelf gefraudeerd hebben is in mijn ogen wel een stuk erger.
Maar heel lief van je dat je dit hier vermeldt.
De meeste leden hier waren gelukkig erg afstandelijk als het om delen van eigen materiaal ging en werden er soms zelfs op aan gekeken
als ze niet delen wilden. Wie daarmee te maken krijgt kan dus in de toekomst mooi naar jouw topic verwijzen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron