Onderwijsassistent of PABO nog eens proberen?

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

Onderwijsassistent of PABO nog eens proberen?

Berichtdoor jufinspejaofnee op 15 aug 2019, 14:53

Goedemiddag allemaal,

Vorig schooljaar ben ik vol goede moed en motivatie gestart met de PABO. Ik wil deze opleiding al onwijs lang doen, dus ik kon echt niet wachten om er eindelijk aan te starten! Ik heb de jaren daarvoor, na het behalen van mijn havo-diploma, 2 tussenjaren gehad waardoor ik het hele schoolritme niet meer gewend was. Hier heb ik op de PABO ontzettend aan moeten wennen en dit heeft me ook heel erg uitgeput in het begin (klinkt overdreven, maar het was gewoon hoe ik het ervoer), waardoor mijn eerste resultaten wat toetsen betreft mij erg tegenvielen. Hoe slecht het ging op school, zo goed ging het op stage. Mijn praktijkbegeleider en instituutopleider waren erg positief en zagen echt wel potentie. Ik vond (vind) het voor de klas staan geweldig en was dol op de interactie met kinderen. Ik voelde me als een vis in het water in het onderwijs! Helaas ging het op de PABO wat toetsen betreft echt niet goed. Ik leerde mij een slag in de rondte voor de toetsen, en als eenmaal het moment daar was vielen de toetsen me qua vraagstelling en niveau zo tegen. Dit ontmoedigde mij ontzettend. Uiteindelijk had ik precies de helft van het aantal benodigde punten voor de propedeuse en heb ik me eind mei uitgeschreven (als ik deze keuze niet had gemaakt had mijn hogeschool dat wel gedaan, want met zo weinig punten mag je niet over naar jaar 2 uiteraard). Ik was hier kapot van en zo teleurgesteld in mezelf. Iets wat ik al jaaaren wilde doen, en uiteindelijk was het me gewoon niet gelukt, terwijl ik mijn stinkende best heb gedaan.

Ik kom van het vmbo-tl/mavo en heb daarna havo gedaan. Hiervoor ben ik 2x gezakt voordat ik mijn diploma haalde. Dit laat mij erg twijfelen aan mijn eigen niveau. Misschien kan ik het HBO-niveau wel helemaal niet aan? De wiscat rekentoets heb ik vorig jaar ook niet gehaald, ik zweefde telkens, mét flink wat bijles, tussen de 60-70 punten; onwijs laag natuurlijk. 120 was op mijn school het benodigde aantal punten om je propedeuse te halen.

Ik wilde me echter niet laten ontmoedigen; ik schreef me opnieuw in voor een andere hogeschool. Ik was nu immers weer gewend aan het ritme van naar school gaan en wist al redelijk hoe de PABO in elkaar stak; wellicht zorgde dat ervoor dat het komend schooljaar gewoon wél lukt? Doordat ik me na 1 mei inschreef, was het studiekeuzeadvies bindend. Ik startte vol goede moed aan de studiekeuzecheck waar ik liet zien hoe gemotiveerd ik was, en ik ben er ook zeker van dat dit de docenten is opgevallen. Helaas viel ook een zo goed als foutloze wiscat bij de toelatingsprocedure. Ik had erg goed geoefend, verwachtte niet dat ik de toets ging halen (met een minimum van 90 punten was je ook toelaatbaar), maar hoopte dat met mijn goede gemotiveerde houding te compenseren. Helaas heb ik weer een lage score gehaald en heb ik negatief studiekeuzeadvies gekregen, waardoor ik niet mag starten met de opleiding. Omdat ik wat achter de hand wilde houden, heb ik me in de tussentijd voor nóg een andere hogeschool ingeschreven, die niet zo streng is en waarbij je gewoon standaard toegelaten bent, als je maar alle toelatingstoetsen gehaald hebt (door mijn vakkenpakket op havo hoef ik die niet te maken) en een passend diploma hebt. Ik kan daar in september dus wél gewoon starten.
Nu ik het slechte nieuws heb gekregen, begin ik erg te twijfelen over of ik überhaupt nog wel eens aan de PABO moet beginnen. Het zou zo weer kunnen uitdraaien op teleurstellingen en het komt mijn zelfvertrouwen echt niet ten goede. Daarnaast ben ik al 22 jaar en wil ik niet nog eens een jaar 'verspillen'. Aan de andere kant is juf worden echt iets wat ik zo graag wil; ik zou niets liever willen op dit moment. Toch wil ik ook eerlijk zijn naar mezelf toe en is het misschien voor mij gewoon echt niet haalbaar om juf te worden qua cognitief niveau en vermogen. Daarom heb ik er ook aan zitten te denken om onderwijsassistent te studeren (OA), wat echter wel op mbo-niveau is. Aangezien ik mijn mavo al heel wat jaren heb en heb gestreden voor mijn havo, vind ik dit ergens ook heel erg zonde. Maar ik weet van de opleiding tenminste zeker dat het een aanzienlijk hogere kans van slagen heeft dan de PABO. Ook lijkt het mij best een leuke opleiding; je bent misschien niet echt 'de juf', maar je bent wel werkzaam in het onderwijs en dat is echt wat ik wil.

Doordat ik er gewoon onwijs van baal allemaal is het voor mij erg lastig om er nog nuchter over na te denken. Daarom hoop ik dat jullie mij advies kunnen geven. Dat zorgt vaak wel voor nieuwe inzichten en perspectieven, dit kan mij erg helpen. Dus: wat zou jij/u doen in mijn situatie? Alvast ontzettend bedankt! En de mening hoeft niet genuanceerd te zijn, wees alsjeblieft eerlijk, ik kan wel ergens tegen ;) Ook ben ik ervan bewust dat mijn gebruikersnaam heel flauw is; ik wist even niets anders, haha.

Dit bericht is echt onwijs lang geworden, sorry daarvoor! Ik wilde gewoon genoeg details geven om het verhaal zo duidelijk mogelijk te houden.

Groetjes!
jufinspejaofnee
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 15 aug 2019, 14:22
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Onderwijsassistent of PABO nog eens proberen?

Berichtdoor Erick op 15 aug 2019, 21:08

Hallo Jufinspejaofnee,

Niemand kan zeggen dat je niet je best hebt gedaan en dat je geen doorzetter bent. Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je alles gegeven hebt om tot de Pabo toegelaten te kunnen worden en er daar het beste van te maken. Het is jammer dat de toetsen in je eerste jaar je de dag omgedaan hebben. Waren dat behalve de reken- en taaltoets, ook andere toetsen waar je onvoldoende voor scoorde? In je bericht komt in elk geval naar voren dat de rekentoets een heikel punt is, ondanks de bijles. De andere toetsen zouden niet per se een struikelblok meer hoeven te zijn omdat je nu veel meer gewend bent aan het ritme en je hebt al beter zicht op de manier van toetsen. Je stagebeoordelingen waren ook positief en aan je motivatie ligt het ook niet.

Van de andere kant snap ik ook wel dat de 'faalfactor' een rol speelt. Want de pogingen die je tot nu toe hebt gedaan, zijn niet geworden wat je ervan gehoopt had. Waarom zou het deze keer wel lukken? Een stukje daarvan staat denk ik in de bovenstaande alinea. Ondertussen denk je ook aan de opleiding onderwijsassistent. Het is niet 'maar' een mbo-opleiding, al voelt het misschien zo omdat je de havo hebt afgerond. Op dit moment is het een potentiële opleiding die jou in het werkveld kan brengen waar je zo graag wilt werken, namelijk het onderwijs. Waarom ga je dat niet doen? Volgens mij zijn er veel scholen op zoek naar enthousiaste, gemotiveerde onderwijsassistenten.

Oh ja, deze wilde ik toch ook nog even aanhalen: "Ik ben al 22...". PAS! Voordat ik aan de Pabo begon heb ik ook eerst nog wat andere dingen gedaan en was pas 29 toen ik aan de opleiding begon. Bovendien zijn er veel mensen die op latere leeftijd nog van carrière switchen. Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen, is dat je later altijd nog vanuit je baan als onderwijsassistent kunt gaan door studeren om juf te worden. Of wie weet, komt er wel iets heel anders op je pad!

Hopelijk helpt mijn antwoord een beetje bij het maken van een keuze. Laat je ons weten wat je gaat doen? Wie weet kun je dan nog stage komen lopen :)

Heel veel succes!

Erick ;) :)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0


Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron