[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 1/2 - Thema indianen

Groep 1/2 - Thema indianen

Geschikt voor de groepen 1/2, 3 en 4

Moderator: miekiemousie

Groep 1/2 - Thema indianen

Berichtdoor mirjam op 25 apr 2002, 17:26

Wie heeft er voor mij ideeen bij het thema indianen. Ik moet deze periode het thema uitwerken bij de kleuters!
Alles is welkom!!!!!

Alvast bedankt ;)
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Re: Thema indianen

Berichtdoor missdreamer op 25 apr 2002, 19:24

Ik weet niet wat voor soort lessen je allemaal wilt geven maar ik geef gewoon maar wat ideeen die nu bij mij door mijn hoofd heen schieten:

- een indianen tooi maken.........
- een indianen tent bouwen met blokjes........
- leer de kinderen een indianengroet, dans
- zet bij de poppenhoek een totumpaal, kleding met franjes

Tja het is nog niet zo veel maar er schiet me even niets meer te binnen...

:-* Miss
Juf van groep 4 :D
missdreamer
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 346
Geregistreerd op: 25 jan 2002, 00:07
Woonplaats: vlaardingen
Groep: 4
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Thema indianen

Berichtdoor Elly van Noort op 25 apr 2002, 21:23

Op mijn vouwwerkjes site' staat een indianen tent om te vouwen.
Je vindt de site op http://members1.chello.nl/~h.vnoort
Ga via inhoudsopgave naar vrije vouwsels en daar vind je de tent.
Elly van Noort
 

Re: Thema indianen

Berichtdoor mirjam op 26 apr 2002, 14:21

hardstikke bedankt!!!
Als er nog meer mensen ideeen hebben, bijvoorbeeld voor prentenboeken hoor ik het graag!!!

P.S de indianentent staat onder 'vouwkarton werkjes' ipv vrije vouwsels! (voor mensen die dit eventueel ook willen doen)
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Re: Thema indianen

Berichtdoor mirjam op 18 mei 2002, 16:42

Ik kan nog steeds alle ideeen gebruiken. Ik zoek op dit moment een rekenspelletje met indianen en een verhaal dat ik kan vertellen, dat met indianen te maken heeft. Vooral het verhaal kan ik niet vinden!
Alvast bedankt!
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Re: Thema indianen

Berichtdoor loes op 18 mei 2002, 22:35

Eventueel ter aanvulling:
voor kleurplaten.
En/of indianenmaskers maken.
W.b.het verhaal; kun je een verhaal pakken voor oudere kinderen en die zelf een beetje vereenvoudigen tot kleuterniveau?
W.b. rekenspelletje:
kleine hoofdtooien tekenen op een blad en achter elke hoofdtooi een cijfer zetten , kleuters moeten het cijfer herkennen en hetzelfde aantal veren op de hoofdtooi tekenen, voor de jongere kleuters teken je het aantal in bolletjes bv.
OF:
Een kind krijgt een hoofdtooi op en de andere kinderen zingen een liedje wat eindigt op: en indiaan 'Roel' heeft............5 veren op zijn hoofdtooi en het kind dat aan de beurt is moet dan 5 veren op de hoofdtooi zetten en de volgende moet bv. twee veren eraf halen omdat indiaan'......' dan 3 veren op zijn hoofdtooi heeft.
Ik zit terplekke maar wat te bedenken, ik hoop dat je er iets mee kunt doen, succes ermee.
loes
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 01 feb 2002, 06:29

Re: Thema indianen

Berichtdoor pippi78 op 19 mei 2002, 10:51

In de methode Schatkist staat een thema van indianen. Het gaat over een meisje Indi, dat opdrachten moet doen en zo haar verentooi krijgt.

Pippi
pippi78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 24 maart 2002, 12:28

Re: Thema indianen

Berichtdoor Nanda op 22 mei 2002, 09:46

Ik heb wel eens een liedje over indianen aangeleerd, daarna heb ik een beeldverhaal gedaan met de kinderen.
Het verhaal: op de berenjacht (er is ook een prentenboek van)
Dit kan je doen in de kring.
Ik kan de tekst van het liedje wel opschrijven, maar dan weet je natuurlijk nog niet hoe die gaat. Ik ken hem weer van iemand anders. Ik schrijf hem toch maar op, misschien kan je het ergens vinden.

Wij zijn indianen, bim, bam, bom
van de indianenstam

refr:
bauw wauw, bauw wauw,
pas maar op, want wij vechten gauw.
Hoofd getooid met veren,
sluipen op de beren,
schieten wij met speren,
bauw wauw, bauw wauw.

Kleine indiaantjes mogen mee,
varen op de grote zee.

refr.

Het opperhoofd kijkt heel tevree,
rookt een vredespijpje mee.

refr.

Misschien kan je ook een indianenhoek maken, waarin de kinderen zich kunnen verkleden. Misschien kan er wel een tipi geregeld worden. Zo'n kindertentje, sommige kinderen hebben thuis zo'n tentje.

groetjes!!! ;)
Avatar gebruiker
Nanda
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 03 mei 2002, 19:18
Woonplaats: Leiden

Re: Thema indianen

Berichtdoor Anne op 22 mei 2002, 11:57

Ik weet niet of er zo'n prentenboek bestaat hoor, maar misschien kan je iets doen met Hiawatha.
Verder heb ik even gekeken in de catalogus van mijn bibliotheek (in Delft), en daar haalde ik de volgende prentenboeken uit:

*Dansend blad, het indianenmeisje van Gèraldine Elschner
*De kleine indiaan van Irene Goede
*De wilde jongen en de beer van Käthe Recheis

Ik ken deze boeken verder niet, maar het zijn allemaal prentenboeken die over Indianen gaan.
Succes ermee....
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Thema indianen

Berichtdoor mirjam op 23 mei 2002, 13:06

hardstikke bedankt allemaal!!!!!!!!!!!
Ik hoop dat ik ergens de melodie van het liedje kan vinden, want het lijkt me een hele leuke les. Aan de prentenboeken heb ik ook veel. Ik had er al 1 maar verder kon ik niks vinden.
Nog meer ideeen zijn natuurlijk nog steeds welkom!
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Re: Thema indianen

Berichtdoor maaikieway op 24 mei 2002, 16:38

Hoi,

Je kunt ook een heleboel kinderliedjes veranderen naar een ander thema.
Bv.: Daar zat een klein kaboutertje - Daar zat een indiaantje.

Ook kun je met gym een soort indianentocht maken.
Ze lopen over kleine weggetjes (omgekeerde bank, bank gewoon) er liggen opstakels op de weg (blokjes/pionnen op de bank).
Ze moeten kunnen mikken, om hun prooi (eten) te vangen (met ballen gooien ergens in, ergens tegen aan).
enz. Aan het eind misschien een indianen diploma.

Misschien kun je ergens een praatplaat vandaan halen over indianen (prentenboek) en daar met de jongste kleuters overhebben (taaloefening).

Je kunt misschien ook iets doen met de namen van indianen, indianen hebben natuurlijk altijd van die aparte namen, zoals grote beer enz. Hier kun je misschien met de kinderen over filosoferen.

Er is ook een lied over een indiaan. Van de scouting misschien staat ie wel op http://www.scouting.nl.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Maaike.
Avatar gebruiker
maaikieway
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 06 mei 2002, 18:13

Re: Thema indianen

Berichtdoor maaikieway op 24 mei 2002, 16:41

Hoi,

ik bedoel eigenlijk http://www.jongnederland.nl

Groeten
Avatar gebruiker
maaikieway
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 06 mei 2002, 18:13

Re: Thema indianen

Berichtdoor maaikieway op 24 mei 2002, 16:50

Hoi,

ik heb nog even op de site gekeken en hem toch ergens anders gevonden.

Grote beer

Ergens in het wilde westen
Woonde eens een Grote Beer
Een indiaan, een hele beste
Want op z'n hoofd droeg hij een veer
's Avonds als die manelicht kwam
Dan keek ie uren naar die maan
Totdat z'n vrouw riep uit de wigwam
Dat ie van haar der heen kon gaan

Refrein:
Oh Grote Beer! Oh Grote Beer!
Zo ging de hele stam te keer
Oh Grote Beer! Oh Grote Beer!
Maar dan zien wij jou nooit meer

Maar Grote Beer werd toen bezeten
Door dat reisje naar de maan
De president liet hem toen weten
Dat ie per raket kon gaan
Alle and're ruimte-dieren
Waren op, dus kijk eens aan
De blanken hebben toch manieren
Nu Grote Beer vóór hun mocht gaan

Refrein

Wekenlang werd niets vernomen
Hoe 't ging met Grote Beer
Uit de lucht was slechts gekomen
Blieb-blieb-blieb-blieb, maar ook niet meer
Eind'lijk kwam er een berichie
Bij de raad van oudsten aan
De Grote Beer is naar zijn nichie
En zweeft voorgoed nu rond de maan

Refrein

Maar z'n vrouw las alle boeken
Over maan- en sterrentrouw
En na dagen naarstig zoeken
Riep ze: ah, een and're vrouw! Oef!
Maanziek hè! Wat een gezemel!
Lees maar hier, bij helder weer
Zie je duid'lijk aan de hemel
Een Grote en een Kleine Beer!

Refrein

Als je de melodie wilt hebben kun je die vinden op
http://www.xs4all.nl/~jeedee/.

Waarschijnlijk wel te moeilijk voor groep 1/2. Maar het is wel een leuk lied op zich.


Groeten Maaike.
Avatar gebruiker
maaikieway
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 06 mei 2002, 18:13

Groep 1/2 - Thema Indianen

Berichtdoor Rianner op 20 feb 2003, 13:11

Hallo allemaal


Ik moet voor mijn stage een feest dag organiseren en wil dit graag in in het thema indianen doen.
natuurlijk heb ik al wat ideetjes maar zijn er mensen die ervaring hebben met een dag als dit. ik wil namelijk graag met orginelen activiteiten komen en er voor de kinderen een onvergetelijke dag van maken!
Rianner
 

Re:feest dag, indianen

Berichtdoor nou moe op 20 feb 2003, 16:48

ik heb wel eens 'indianen kettingen'gemaakt. van houten kralen met stukjes van rietjes ertussen. krijg je echt een leuk effect.
je kunt ook indianen vouwen en natuurlijk met doeken en stokken totumpalen maken.
ook hadden we voor ieder kind een indianen naam verzonnen. zoals 'grote bloem, rode vos, witte veder, slimme sluiper'etc. dat vonden de kinderen reuze interessant. ook hadden we handgebaren verzonnen die iets betekende. als iemand zijn hand omhoog stak was iedereen stil. ( heel bruikbaar) zo had je een eigen taal voor je groep. reuze interessanst allemaal.
'juf wat wil jij later worden?'
Avatar gebruiker
nou moe
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 14 jan 2003, 20:29
Woonplaats: brabant

Volgende

Keer terug naar Onderbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron