[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - thema : iedereen is anders

thema : iedereen is anders

Geschikt voor de groepen 1/2, 3 en 4

Moderator: miekiemousie

thema : iedereen is anders

Berichtdoor karenvds1 op 24 nov 2008, 13:09

Ik ga binnenkort 1 week werken rond het thema 'iedereen is anders' bij de 3-jarigen.
Alle ideetjes hierbij zijn erg welkom!!

Hier alvast enkele ideetjes van mij :

Boeken :
- Rikki
- Rikki en zijn vriendjes
- Elmer
- Kikker is kikker
- ...

Knutselen :

- zelfportret maken (maar is mss nogal moeilijk voor deze leeftijd)
- Rikki stempelen met wortels
- een grote elmer maken : vakjes inkleuren, beplakken, ...
- werken rond de kleuren, kleuren mengen, iedereen heeft een (andere) lievelingskleur
- handen en voeten omtrekken : zijn ze allemaal hetzelfde? --> verwerkingsactiviteit doen met die handen en voeten

kringactiviteiten :
- jij verdient een pluim omdat ... (talenten van de kleuters benadrukken) je kan dit zelf over een kleuter doen, of je kan de andere kleuters complimentjes
laten geven
- spiegeltje :
Alle kleuters zitten in de zithoek. Je vertelt dat er buiten, in de gang, het allerleukste kindje staat te wachten. 1 voor 1 mogen de kleuters naar buiten in
de gang gaan, als ze terugkomen mogen ze niets vertellen. Buiten staat een spiegel : het allerleukste kindje dat ben jij ...
- vastgeplakt :
ik zet muziek op en de kls mogen vrij ronddansen, als de muziek afstaat moeten ze snel een vriendje zoeken en zich met een lichaamsdeel aan elkaar
vastplakken. Het gekozen lichaamsdeel kan je op voorhand zeggen of kan je laten zien met een prent. (er zijn verschillen, maar iedereen heeft wel een
hand, of een neus,...)
- kringgesprek : vertellen over jezelf en je gezin aan de hand van foto's
- verschillen zoeken :
1 kleuter gaat buiten iets veranderen aan zijn uiterlijk, de kls raden wat er verandert is
- dat ben ik!
Ik som een aantal kenmerken op, de kls luisteren aandacht, als hij of zij denkt dat de kenmerken die beschreven worden van hen zijn mag die kl reageren
met 'dat ben ik'

turnen :
- de spelletjes die in het boek van 'Rikki en zijn vriendjes' staan

liedjes :
- liedjes over het lichaam
- liedjes over andere landen
- iedereen is anders (van het werkboekje 'Mijn vriendje Rikki')

hoeken : - talentenhoek :
Een hoek waarbij de kleuters hun talenten kunnen tonen
later kan er ook een modeshow worden gedaan
- spiegels , verkleedkledij, ...
- bewegingsprenten (wat kan jij al supergoed)

andere :
- lievelingsgerechten bespreken : daar eentje uit kiezen om klaar te maken
- de kls nemen typische voorwerpen van thuis mee (gesprekje over andere culturen)


Ik zou ook graag werken rond andere culturen, maar ik wil hier niet de nadruk op leggen ...
Alle ideetjes zijn welkom, alvast bedankt !

groetjes,
Karen
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor juf Agnes op 24 nov 2008, 22:34

Ooit was er een kant en klaar (katechese ?) project: Anders zijn is niet gek. Ik kan je er echter niet aan helpen....
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor lucia op 25 nov 2008, 20:55

Ooit was er een kant en klaar (katechese ?) project: Anders zijn is niet gek. Ik kan je er echter niet aan helpen....
Krijg een vage wave.............was dat 'Niet gek, anders'?
Het schiet niet op hoor want ik heb 'm ook niet meer voor je............. :(

Misschien kom je hier nog iets tegen?
viewtopic.php?f=53&t=19905&p=202863#p202863
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor karenvds1 op 01 dec 2008, 16:46

Het project lijkt me erg interessant, maar spijtig genoeg kan er ook nergens iets over vinden...
Als er toch nog iemand is die me eraan kan helpen? Dat zou me erg blij maken :)

Als er nog iemand ideetjes heeft, laat het me gerust weten! of als je wil samenwerken, ... stuur me dan maar een mailtje !

groetjes
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor karenvds1 op 02 dec 2008, 11:53

ik ben momenteel bezig met een verhaallijn uit te werken rond dit thema.
Is er iemand die me hierbij kan helpen?
Ik heb al een heel deel, maar misschien krijg ik zo te horen wat goed is en wat minder goed, en misschien krijgen jullie zo ook ideetjes?

groetjes
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor Joke op 02 dec 2008, 13:16

Zou je even in het kort kunnen weergeven wat je precies met 'een verhaallijn' bedoelt?
Ik neem aan dat er op papier komt te staan hoe je het in de klas wilt gaan uitvoeren?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor karenvds1 op 02 dec 2008, 16:19

ja, ik bedoel eigenlijk de rode draad doorheen heel de week. (een verhaal dat steeds verder wordt uitgewerkt en aan de hand van dat verhaal verzin ik activiteiten)

hoe het thema wordt opgestart en verder verloopt...

Het is de eerste keer dat ik zo werk, maar ik merk wel dat er zo meer structuur en samenhang in het thema komt.
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor karenvds1 op 20 dec 2008, 09:33

Als er iemand nog ideetjes heeft voor materialen : spelletjes, klasversiering, en vooral voor de hoekenvulling ...
Alle ideetjes zijn erg welkom!

Als je dit thema ook zelf eens in de klas uitwerkt mag je me ook altijd contacteren! Ik heb al een heleboel hierrond

groetjes
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor Joke op 20 dec 2008, 12:19

Misschien een spelletje als inleiding om te laten zien wat de uiterlijke verschillen zijn?

Spelletje: twee kinderen uitkiezen en door de andere kleuters laten benoemen wat er anders is aan beide lln.
Je kunt ook steeds de eerste ll. weer laten zitten en er een volgende ll. bij zetten, net zo lang tot alle kleuters geweest zijn. Steeds iets anders bedenken natuurlijk. :D
(Is in een andere situatie ook toe te passen als je laat benoemen wat hetzelfde is aan die twee. Ook erg leuk als 'zomaar tussendoorspelletje'.)
Dit spel kan je later ook spelen maar dan over wat je niet ziet. Bv. ...... speelt rustig buiten in de zandbak en ........ voetbalt graag buiten.
Je kunt dit spelletje trouwens ook doen met twee knuffels (uit de poppenhoek bv. of door kinderen meegebracht.)

*In een hoek zou je kunnen werken met een papieren aankleedpopje van een jongen en en meisje(, twee meisjes of twee jongens kan ook natuurlijk), die door twee lln. 'anders' aangekleed moeten worden. Je kunt ook 2x kleding voor een aankleedpop neerleggen, die dan anders gekleurd moet worden.
Kijk hier maar eens: http://aankleedpoppen.startbewijs.nl/
*Zoek de verschillen (2 plaatjes die hetzelfde lijken, maar waarin een paar dingen anders zijn)
*Tekenhoek: Met deze materialen kun je Assepoester laten aankleden:
*Geschiedenis: vroeger en nu
*In de computerhoek: Online aankleden kan ook:
Of kijk even op:
http://aankleedpoppen.startbewijs.nl/

Je kunt ook twee dingen tegenover elkaar zetten: vuil en schoon (hierbij komt de aankleedpop van Assepoester van pas), mooi en lelijk (verschil van mening over iets, lekker filosofisch :D )

Je zou trouwens ook met echte poppen kunnen werken. Twee dezelfde poppen bv., die verschillend moeten worden aangekleed.

Bij klasversiering denk ik aan zelfgemaakte slingers van een jongetje en een meisje of alleen jongetjes of alleen meisjes. Je weet wel, als je papier op een bepaalde manier dubbel vouwt en je knipt er iets uit, krijg je een hele slinger.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor Joke op 20 dec 2008, 18:37

Ik vond net nog een goede site voor aankleedpoppen: http://www.nukleuren.nl/knutselen-aankleedpoppen.html
(vader moeder baby etc.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor karenvds1 op 29 dec 2008, 10:58

Als er iemand nog leuke ideetjes heeft : alles is nog welkom :)

Na mijn stage zal ik alles op de site van digischool zetten. (eind januari)

Ik zoek nog leuke ideetjes als nevenaanbod (dat de kleuters zelfstandig kunnen doen - 3 jaar) en ideetjes om de hoeken aan te vullen (poppenhoek, dierenhoek, ...)
Ik had gedacht aan een -dit kan ik al-hoek ...

groetjes
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor juf Agnes op 30 dec 2008, 13:41

Wij gaan beginnen met het thema Kikker in de kou. Ben dus helemaal in de kikker-mood :) Bij de kikkerboeken zit ook een boekje (kikker is kikker) wat je kunt gebruiken bij dit thema; of dwaal je dan teveel af?
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor karenvds1 op 31 dec 2008, 09:26

nee inderdaad :D
dit boekje ga ik ook voorlezen, ... ik ga er verder wel niet veel mee doen van activiteiten.
Ik werk voornamelijk rond Rikki, rikki en zijn vriendjes en rond elmer.

Ik heb het boekje van 'kikker is kikker' , 'kikker en het vogeltje' en 'kikker en de vreemdeling' op pc staan, als je ze graag wil hebben ...
(kikker en de vreemdeling is wel zonder tekst)

groetjes
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor juf Agnes op 31 dec 2008, 19:58

Karen dank je wel voor het aanbod, maar het is niet nodig. Ik heb "Kikker in de kou" al gevonden op internet. Op dit moment worden er leuke filmpjes van kikker op de tv uitgezonden: om 7.45 s'ochtends bij KRO's kindertijd.
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: thema : iedereen is anders

Berichtdoor karenvds1 op 15 jan 2009, 10:24

Ik heb enkele documenten op de site : http://leermiddel.digischool.nl/12541 gezet

Ik weet niet of je het al kan zien ...
het staat onder de titel : Fijn, anders zijn

groetjes
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Volgende

Keer terug naar Onderbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten