Groep 1/2 - Thema kleurentovenaar

Geschikt voor de groepen 1/2, 3 en 4

Moderator: miekiemousie

Les taalverwerving kleuters

Berichtdoor NadineS op 25 apr 2010, 20:19

Hallo allemaal,

Vanuit de PABO heb ik als stageopdracht een les taalverwerving te geven. Het thema is momenteel kleuren, maar ik heb het idee dat ze allemaal de kleuren wel kunnen noemen. Heeft iemand een idee wat ik in zo een les ter sprake kan brengen zodat er nieuwe woorden en begrippen worden aangeboden. Op mijn stageschool wordt niet gewerkt met methodes helaas, want daarin staan meestal ook goede ideeën. Ik loop stage in een 1/2 klas. Ik wil of de les aan groep 1 geven of een aantal taalzwakkere leerlingen hiervoor uitkiezen.

Ik hoor graag jullie ideeën!

Groetjes Nadine
Laatste jaar Pabo! LIO in groep 7.
NadineS
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 22 jun 2009, 09:15
Groep: 7
Schooltype: PC
PABO jaar: 4
Functie: LIO - invalleerkracht

Re: Les taalverwerving kleuters

Berichtdoor juf Agnes op 25 apr 2010, 22:05

Kijk ook even op dit topic: viewtopic.php?f=30&t=1805&st=0&sk=t&sd=a&hilit=tovenaar&start=15 Misschien kun je iets met het verhaal of het versje van de kleurentovenaar?
Verder ideën zat; daar heb je geen methode voor nodig hoor, alleen een beetje creatief denken :D
- Doe een spelletje: ik zie, ik zie, en de kleur is.......... Laat de kinderen het zelf ook doen.Je kunt daar vragen bij stellen als: is het groot/klein, welke vorm heeft het, enz
- verzin raadsels waarin je een kleur verwerkt. Of 'draai het om': welke kleur zoek ik als ik denk aan een wortel, en mandarijn?
- Een kleuren kwartet. Geef eventueel alle kinderen een kaartje van het kwartet en laat ze hun groepje bij elkaar zoeken. Of elk kind is een kaartje en jij en je mentrix gaan zelf kwartetten (twee groepen maken dus) elk kind moet goed opletten of het genoemd wordt.
-Denk eens aan een soort pim pam pet, maar dan met kleuren: b.v. noem een fruit met de kleur rood, wie heeft een beker met de kleur.. Wie heeft een kledingstuk met de kleur.... (ook leuk om meteen een rekenactiviteit van te maken: welke kleur beker/ kledingstuk is het meest/ minst enz.?
- Als extra taal uitbreiding kun je hier ook de lichte/ donkere kleuren laten benoemen of kleuren als lila, turkoise, lime groen enz.

En.............. heb ik je op een idee gebracht?
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Les taalverwerving kleuters

Berichtdoor NadineS op 26 apr 2010, 19:40

Super ideeën! Dank je wel!! Daar kan ik zeker wat mee!

Groetjes Nadine
Laatste jaar Pabo! LIO in groep 7.
NadineS
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 22 jun 2009, 09:15
Groep: 7
Schooltype: PC
PABO jaar: 4
Functie: LIO - invalleerkracht

Re: Les taalverwerving kleuters

Berichtdoor juf Agnes op 26 apr 2010, 20:31

:D
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Onderbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten