Kijk ook even op dit topic:
viewtopic.php?f=30&t=1805&st=0&sk=t&sd=a&hilit=tovenaar&start=15 Misschien kun je iets met het verhaal of het versje van de kleurentovenaar?
Verder ideën zat; daar heb je geen methode voor nodig hoor, alleen een beetje creatief denken
- Doe een spelletje: ik zie, ik zie, en de kleur is.......... Laat de kinderen het zelf ook doen.Je kunt daar vragen bij stellen als: is het groot/klein, welke vorm heeft het, enz
- verzin raadsels waarin je een kleur verwerkt. Of 'draai het om': welke kleur zoek ik als ik denk aan een wortel, en mandarijn?
- Een kleuren kwartet. Geef eventueel alle kinderen een kaartje van het kwartet en laat ze hun groepje bij elkaar zoeken. Of elk kind is een kaartje en jij en je mentrix gaan zelf kwartetten (twee groepen maken dus) elk kind moet goed opletten of het genoemd wordt.
-Denk eens aan een soort pim pam pet, maar dan met kleuren: b.v. noem een fruit met de kleur rood, wie heeft een beker met de kleur.. Wie heeft een kledingstuk met de kleur.... (ook leuk om meteen een rekenactiviteit van te maken: welke kleur beker/ kledingstuk is het meest/ minst enz.?
- Als extra taal uitbreiding kun je hier ook de lichte/ donkere kleuren laten benoemen of kleuren als lila, turkoise, lime groen enz.
En.............. heb ik je op een idee gebracht?