Combinatiegroep 2 - 3

Geschikt voor de groepen 1/2, 3 en 4

Moderator: miekiemousie

Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor femfeetje op 11 sep 2010, 14:29

Voor mijn onderzoek ben ik opzoek naar literatuur die de vraag:Hoe combineer je het spel en het beginnende leren met elkaar?

Ik vind wel wat informatie op internet, maar niet in boeken. Heeft iemand een idee? En zou je misschien ook een reactie willen achterlaten wat jou mening is over het spelen gecombineerd met het beginnende leren in groep 3?

Alvast bedankt!
Ik loop stage in groep 2-3, een super leuke uitdaging!
femfeetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 121
Geregistreerd op: 22 sep 2009, 18:10
PABO jaar: 3
Functie: Derdejaars stagaire

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor linniepinnie84 op 11 sep 2010, 16:15

Ik denk dat je de term 'beginnend leren' niet zou moeten gebruiken, maar bijv. je zou kunnen richten op 'aanvankelijk lezen', of 'klassikaal leren' etc. Leren doen kinderen hun hele leven, dat begint niet pas in groep 3. Een combinatie van frontaal onderwijs / klassikaal leren met spelen lijkt mij beter en is vast ook meer info over te vinden!
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor juf Agnes op 12 sep 2010, 13:01

Zoek op "spelend leren"/ "aanvankelijk leren"?
Kijk ook eens op andere vormen van onderwijs ErvaringsGericht Onderwijs, Basisvorming, Jenaplan enz. (en de ontwikkelingspsychologen die daarbij horen) Daar heeft spel vaak een andere rol dat in het reguliere onderwijs....
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor *Monique* op 12 sep 2010, 14:16

Ik werk zelf in groep 3.
Zelf probeer ik de kinderen in groep 3 zichzelf zo veel mogelijk spelenderwijs te laten ontwikkelen. Ik doe dit door iedere dag een moment in te roosteren waarop de kinderen kunnen gaan kiezen wat zij doen, als het maar met letters en getallen is. Ik heb veel verschillend materiaal in de klas, zodat de kinderen veel keus hebben. Daar komen hele leuke dingen uit. De kinderen kunnen op eigen niveau aan de gang en ontwikkelen zich doordat ze vaak met meerderen aan het werk zijn. Leuk voorbeeld: vorige week vrijdag zaten er 2 kinderen te stempelen. Het ene kind wilde graag het woordje boek stempelen maar kende de oe nog niet. De ander ook niet. Samen liepen ze naar de gang (waar ik een magneetbord met letters heb) en daar waren 2 kinderen bezig die zijn blijven zitten. Zij hadden verschillende woordjes, o.a. met de oe. De kinderen die aan het stempelen waren hebben daar gekeken en de oe overgenomen. Inmiddels kennen zij de oe nog steeds!
Op school werk ik met de methode leeslijn. Daarin worden alle letters, lange klanken en tweetekenklanken afzonderlijk van elkaar aangeboden. Ik geef een klassikale instructie en daarna moeten de kinderen een bijbehorend werkblad maken. (dat is voor iedere letter ongeveer hetzelfde stencil). Op een gegeven moment zijn de kinderen dit zat en mogen ze de letter van mij op een andere manier inoefenen. Door bijvoorbeeld woordjes met die letter te tekenen en daarna het woord erbij te schrijven, stempelen, achter de computer etc.
Verder zijn er bij mij 's middags nog vrij speelmomenten.

Ik denk dat deze manier van leren erg belangrijk is voor kinderen. Kinderen ontwikkelen zichzelf, zoals je in het voorbeeld kunt lezen.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag!
'Het leven gaat om dromen... Juffen laten ze uitkomen!'
Avatar gebruiker
*Monique*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 23 okt 2008, 13:35
Groep: 3
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor Kyrtje op 12 sep 2010, 18:14

Ik heb zelf een combinatiegroep 1-2-3 en ik vind het super!
Groep 3 krijgt gewoon de instructies en lessen die een normale groep 3 ook krijgt. Maar 's middags blijft er bijvoorbeeld tijd over voor hoekenwerk. Dit hoekenwerk doen we met de hele groep (en nu twee middagen ook nog groep 4 erbij). De kinderen van groep 3 krijgen alleen hun eigen opdrachten binnen het thema. Zo krijgen ze bijvoorbeeld stempelopdrachten, rekenvragen (probleemstellingen) ed. Vaak werken ze ook samen met kinderen van groep 1 of 2. Ieder kind krijgt dan een eigen taak binnen de opdracht. De kinderen leren zo heel veel van elkaar!
's Morgens worden de lessen als rekenen en lezen gegeven. Maar ook daarbij maak ik gebruik van een kiesbord. Bij VLL zit het kiesbord al geintegreerd, ook bij rekenen heb ik nu keuze opdrachten die de kinderen kunnen doen wanneer ze klaar zijn met hun werk. Later in het schooljaar krijgen de kinderen een weektaak, waardoor op bepaalde delen van de ochtend de hele groep (1,2 en 3) met het kiesbord werkt en ik tijd heb voor bijv. zorgleerlingen of werken in een kleine kring bij kleuters. Doordat kinderen dan bij elkaar gaan kijken elkaar om hulp vragen krijg een super combinatie van spelen en leren.
Zo gaan de kleuters bij groep 3 vragen welke letter ze bij dat ene woordje missen en vraagt groep 3 aan de kleuters om te helpen met het maken van dat ene bouwwerk dat ze bij rekenen nodig hebben. Natuurlijk weten de kinderen wel op welke momenten ze elkaar kunnen storen en wanneer niet.
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2
Kyrtje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 605
Geregistreerd op: 15 feb 2006, 19:21
Woonplaats: Geleen
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht-Specialist

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor femfeetje op 21 sep 2010, 16:08

Dankjewel voor de reacties. Ik bedoel eigenlijk het spel wat nog duidelijk in groep 2 centraal staat (werklesjes met planbord, in hoeken spelen) en het beginnende leren uit groep 3 (veilig leren lezen en rekenen en schrijven) hoe je dat goed met elkaar kunt combineren.

Op mijn stageschool gaat groep 2 bijvoorbeeld aan de slag met de werkles en krijgt groep 3 een nieuw woordje geleerd. Groep 2 werkt dan de hele werkles met het oranje stoplicht, en groep 3 leert het woordje en is met de juf aan de slag. Omdat ik veel in de groep ben splitsen de juf en ik ons op, maar ik zie dit echt niet goed voor me als je alleen voor de groep staat.

Iemand hier ideeën over?
Ik loop stage in groep 2-3, een super leuke uitdaging!
femfeetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 121
Geregistreerd op: 22 sep 2009, 18:10
PABO jaar: 3
Functie: Derdejaars stagaire

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor Anita op 21 sep 2010, 16:52

Ik denk dat je steeds moet zoeken naar de korte momentjes waarop je groep 3 even met een deelopdracht aan het werk kan zetten en je zelf even je ronde langs groep 2 kunt maken.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor femfeetje op 21 sep 2010, 18:38

Dat gebeurt nu ook, maar toch blijft het erg weinig voor groep 2 in mijn ogen.
Ik loop stage in groep 2-3, een super leuke uitdaging!
femfeetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 121
Geregistreerd op: 22 sep 2009, 18:10
PABO jaar: 3
Functie: Derdejaars stagaire

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor Anita op 21 sep 2010, 18:49

Ik denk dat je in ieder geval ook vaste momenten moet inplannen waar jij er voor groep 2 bent voor een kring, een groepje tijdens de werkles etc. Op dat moment zal groep 3 zelf aan het werk moeten kunnen, of bijvoorbeeld met ouders werken met de spelletjes van de leesmethode.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor ElsjeFiederelsje op 22 sep 2010, 09:07

Denk je niet dat dit vooral een kenmerk is in de eerste periode van het jaar?
Naarmate het jaar vordert, mag je van groep 3 steeds weer een stukje meer zelfstandigheid verwachten en dit resulteert in meer tijd voor groep 2.
Avatar gebruiker
ElsjeFiederelsje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 79
Geregistreerd op: 07 sep 2010, 20:07
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor Kyrtje op 23 sep 2010, 19:52

Mijn ervaring is dat de kinderen van groep 3 in het begin van het schooljaar heel veel instructie nodig hebben. Voornamelijk omdat ze niet weten hoe ze in het werkboek moeten werken, hoe ze in een schriftje schrijven ed.
Als je verder komt, kunnen ze steeds meer en langer zelfstandig aan het werk. Voor kleuters is het even vervelend in het begin van het schooljaar, maar het trekt snel weer bij. Als ik kijk naar mijn eigen groep. We zijn nu 3 weken aan het werk en ik kan met een gerust hart een kringactiviteit van 20 min. doen bij de kleuters of kleuters begeleiden tijdens een speel-werkles.
Hiervoor gebruikt groep 3 wel een dagtaakje. Ze kunnen zien wat ze al mogen doen en wanneer ze klaar zijn weten ze wat ze kunnen kiezen.

Ik weet niet hoe groot jouw groepen zijn, maar een instructie in groep 3 duurt bij mij bijvoorbeeld nooit zo lang als wat in de methode staat. Ik heb immers een stuk minder kinderen voor mijn neus zitten en zie dus heel snel wie verder kan met de stof en wie extra hulp nodig heeft. Ook hier moet je een weg voor jezelf in vinden. Houd instructies in de grote groep kort en werk met kinderen die de stog nog niet beheersen apart. Je tijd is dan ook makkelijker in te delen, je kunt dan sneller switchen van groep.

Zorg voor groep 2 echter wel dat heel duidelijk is wat er van hen verwacht wordt wanneer je groep 3 instructie geeft. Ik heb zelf een stip in de klas hangen. Eén voor groep 1/2 en één voor groep 3. Is je stip rood, mag je de juf niet storen. Is hij groen, mag dit wel..
En doe samen activiteiten rondom bijvoorbeeld geletterdheid. Vooral nu in het begin kun je auditieve synthese en analyse nog heel goed samen oefenen. Later in het jaar is he leuk wanneer je tijdens bijv. WO opdrachten geeft in gemengde groepjes en duidelijk taken gaat verdelen. Kinderen leren dan zoveel van elkaar!
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2
Kyrtje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 605
Geregistreerd op: 15 feb 2006, 19:21
Woonplaats: Geleen
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht-Specialist

Re: Combinatiegroep 2 - 3

Berichtdoor chrisje op 05 jan 2011, 16:33

Hoi Femke en anderen,

Ik ben een LIO studente waarvan het onderwerp voor mijn afstudeerproject gaat over het werken met een 2-3 combinatie:
Hoe kan een leerkracht met behulp van een planbord, Werkkaart (weektaak) en keuzekaart zicht krijgen op de werkkeuze, werkhouding en ontwikkelingsvoortgang van kleuters in een 2-3 combinatie?
Daarvoor moet ik nogal wat theorie bestuderen.
Femke aangezien jij ongeveer hetzelfde onderwerp had dacht ik dat we miss wel wat voor elkaar konden betekenen.
ALs je wilt kun je contact met mij opnemen
christianne_@hotmail.com
Als iemand anders goed theorie weet te vinden hoor ik het graag.
alvast bedankt.
chrisje
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 05 jan 2011, 16:25
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Onderbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast