door Kyrtje op 23 sep 2010, 19:52
Mijn ervaring is dat de kinderen van groep 3 in het begin van het schooljaar heel veel instructie nodig hebben. Voornamelijk omdat ze niet weten hoe ze in het werkboek moeten werken, hoe ze in een schriftje schrijven ed.
Als je verder komt, kunnen ze steeds meer en langer zelfstandig aan het werk. Voor kleuters is het even vervelend in het begin van het schooljaar, maar het trekt snel weer bij. Als ik kijk naar mijn eigen groep. We zijn nu 3 weken aan het werk en ik kan met een gerust hart een kringactiviteit van 20 min. doen bij de kleuters of kleuters begeleiden tijdens een speel-werkles.
Hiervoor gebruikt groep 3 wel een dagtaakje. Ze kunnen zien wat ze al mogen doen en wanneer ze klaar zijn weten ze wat ze kunnen kiezen.
Ik weet niet hoe groot jouw groepen zijn, maar een instructie in groep 3 duurt bij mij bijvoorbeeld nooit zo lang als wat in de methode staat. Ik heb immers een stuk minder kinderen voor mijn neus zitten en zie dus heel snel wie verder kan met de stof en wie extra hulp nodig heeft. Ook hier moet je een weg voor jezelf in vinden. Houd instructies in de grote groep kort en werk met kinderen die de stog nog niet beheersen apart. Je tijd is dan ook makkelijker in te delen, je kunt dan sneller switchen van groep.
Zorg voor groep 2 echter wel dat heel duidelijk is wat er van hen verwacht wordt wanneer je groep 3 instructie geeft. Ik heb zelf een stip in de klas hangen. Eén voor groep 1/2 en één voor groep 3. Is je stip rood, mag je de juf niet storen. Is hij groen, mag dit wel..
En doe samen activiteiten rondom bijvoorbeeld geletterdheid. Vooral nu in het begin kun je auditieve synthese en analyse nog heel goed samen oefenen. Later in het jaar is he leuk wanneer je tijdens bijv. WO opdrachten geeft in gemengde groepjes en duidelijk taken gaat verdelen. Kinderen leren dan zoveel van elkaar!
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2