door miek op 26 mei 2012, 13:52
wat zijn je doelen van die dag?
Moeten de kinderen met 1 grote opdracht bezig zijn (en daar stapgewijs naar toe werken) of in bijvoorbeeld circuitvorm met verschillende vormen?
Welke vakken moeten aan bod komen?
Heb je hulp van ouders, andere leerkrachten, stagiaires?
Voor hoeveel kinderen moet je iets regelen?
Ga je klassikaal dingen doen of in kleine groepjes?
In de richting van kunst is erg breed, heb je er nog helemaal geen ideeen bij?
Je zou een thema kunnen verzinnen en daar vanuit de verschillende intelligenties (MI) activiteiten bij kunnen verzinnen. Hier zie je een voorbeeld voor ridders en kastelen maar dat zou ook met kunst kunnen als je beter duidelijk kunt maken wat je wil kunnen we ook beter helpen.
Kijk anders hier eens voor ideetjes over wat je met kunst kunt doen:
(staan ook veel boeken bij over kunst die je als inleiding zou kunnen gebruiken). Is eigenlijk voor kleuters maar zeker met ideeen die toepasbaar zijn in groep 3! Bekijk ook eens het ontwerpschema voor ideeen.
is denk ik te moeilijk, veel te veel en te moeilijke teksten voor groep 3.
Ik heb misschien wel een leuk idee voor de afsluiting. Het is een didactische structuur die commentaar op tournee heet: Alle kunstwerken van de kinderen worden opgehangen/ neergelegd (ik neem maar even aan dat alle kinderen wel iets maken). Dan gaan de kinderen individueel of in tweetallen of drietallen rondlopen en bij elk kunstwerk een opsteker/compliment maken (ik zou in groep 3 voor tweetallen/drietallen kiezen). Die schrijven ze op een post-it en hangen dit bij het betreffende kunstwerk. Dat kan iets zijn als: mooie kleuren, mooi getekend, netjes gewerkt, schitterend, prachtig, mooie vorm enz. (je kunt dit van tevoren inleiden door met de kinderen termen te bedenken en die op het bord te schrijven, dit is namelijk best lastig voor groep 3 leerlingen). Op elke post-it staat wel een ander compliment. Uiteindelijk heeft dus elk kind een stuk of 10 positieve opmerkingen bij zijn of haar kunstwerk!
Laatst bijgewerkt door
miek op 26 mei 2012, 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)