[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Assessment thematische dag

Assessment thematische dag

Geschikt voor de groepen 1/2, 3 en 4

Moderator: miekiemousie

Assessment thematische dag

Berichtdoor Charlotte123 op 26 mei 2012, 09:54

Hallo allemaal,

Voor mijn performance assessment moet ik een dag thematisch onderwijs verzorgen in groep 3.
Nu wil ik iets doen in de richting van kunst, maar ik kom er niet verder mee!

Hebben jullie misschien ideeen voor een inleiding?

De thematisch dag bestaat uit één dag en het begint met een inleiding, waarna de kinderen met het onderwerp aan de slag gaan heel de dag en het eindigt met een afsluiting.

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen! Ik heb namelijk nog maar een week om iets te bedenken!
Charlotte123
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 26 mei 2012, 09:50
Groep: 3
PABO jaar: 3

Re: Assessment thematische dag

Berichtdoor miek op 26 mei 2012, 13:52

wat zijn je doelen van die dag?
Moeten de kinderen met 1 grote opdracht bezig zijn (en daar stapgewijs naar toe werken) of in bijvoorbeeld circuitvorm met verschillende vormen?
Welke vakken moeten aan bod komen?
Heb je hulp van ouders, andere leerkrachten, stagiaires?
Voor hoeveel kinderen moet je iets regelen?
Ga je klassikaal dingen doen of in kleine groepjes?
In de richting van kunst is erg breed, heb je er nog helemaal geen ideeen bij?

Je zou een thema kunnen verzinnen en daar vanuit de verschillende intelligenties (MI) activiteiten bij kunnen verzinnen. Hier zie je een voorbeeld voor ridders en kastelen maar dat zou ook met kunst kunnen als je beter duidelijk kunt maken wat je wil kunnen we ook beter helpen.

Kijk anders hier eens voor ideetjes over wat je met kunst kunt doen:
(staan ook veel boeken bij over kunst die je als inleiding zou kunnen gebruiken). Is eigenlijk voor kleuters maar zeker met ideeen die toepasbaar zijn in groep 3! Bekijk ook eens het ontwerpschema voor ideeen.

is denk ik te moeilijk, veel te veel en te moeilijke teksten voor groep 3.



Ik heb misschien wel een leuk idee voor de afsluiting. Het is een didactische structuur die commentaar op tournee heet: Alle kunstwerken van de kinderen worden opgehangen/ neergelegd (ik neem maar even aan dat alle kinderen wel iets maken). Dan gaan de kinderen individueel of in tweetallen of drietallen rondlopen en bij elk kunstwerk een opsteker/compliment maken (ik zou in groep 3 voor tweetallen/drietallen kiezen). Die schrijven ze op een post-it en hangen dit bij het betreffende kunstwerk. Dat kan iets zijn als: mooie kleuren, mooi getekend, netjes gewerkt, schitterend, prachtig, mooie vorm enz. (je kunt dit van tevoren inleiden door met de kinderen termen te bedenken en die op het bord te schrijven, dit is namelijk best lastig voor groep 3 leerlingen). Op elke post-it staat wel een ander compliment. Uiteindelijk heeft dus elk kind een stuk of 10 positieve opmerkingen bij zijn of haar kunstwerk!
Laatst bijgewerkt door miek op 26 mei 2012, 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Assessment thematische dag

Berichtdoor Charlotte123 op 26 mei 2012, 14:08

Er zitten 22 kinderen in mijn stageklas.
Er zijn geen vaste doelen die ik moet behalen, die liggen vast aan de activiteiten die ik wil gaan doen. Ook zijn er geen verplichte vakken, al zal rekenen, taal, beeldend vormen, wereldorientatie er zoiezo al wel inkomen.

Het is dus een thematisch geintegeerde dag. Ik moet de dag start met een inleiding (denk hierbij aan een brief, persoon die in de klas komt etc.), de kinderen gaan heel de dag aan de slag met het thema door middel van verschillende activiteiten. Aan het einde van de dag wordt de dag afgesloten met een afsluiting. De kinderen leren de hele dag meer over het thema.

Nu zit ik eraan te denken om een museum in de klas op te gaan richten met de kinderen. De kinderen gaan zelf kunstwerken maken voor in het museum. Ik neem wel een hoofdonderwerp (zodat het niet te breed is). Aan het einde van de dag mogen de ouders komen kijken. De kinderen gaan dus kunstwerken maken, kringgesprek over wat een museum is etc., bordjes maken bij de kunstwerken, posters, rondleiding, entree betalen, misschien iets met een plattegrond van het museum etc.

Nu nog een goede inleiding....? Misschien iets met een brief van een directeur van een bepaald museum.
Charlotte123
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 26 mei 2012, 09:50
Groep: 3
PABO jaar: 3

Re: Assessment thematische dag

Berichtdoor Erick op 28 mei 2012, 22:38

- Maak een brief van een directeur die helemaal in paniek is omdat al zijn kunst uit het museum gestolen is,
- Of juist een brief van een directeur die een expositie wil beginnen rondom een bepaald thema en naarstig op zoek is naar echte kunstenaars.
- Of... (even inspiratieloos).

Ik zou aansluitend op de inleiding een kringgesprek doen met de kinderen om ideeën te verzamelen.

Ik heb voor een themales rekenen een keer een spelbord gemaakt (A3-formaat) en een opdrachtenboekje waarin de opdrachten stonden die de leerlingen moesten uitvoeren. Dit deden ze in tweetallen. Spelbord is er in de thema's 'Sterrenzoekers - in de ruimte' en 'Schatzoeken'. De opdrachtenboekjes waren voor Groep 4, maar de spelborden zijn voor alle groepen wel te gebruiken. Mocht je met een van deze thema's aan de slag zou willen gaan in je museum en je hebt interesse in een van de spelborden, stuur dan eve een PB! :)

Bij meer inspiratie morgen nog wat ideetjes!

:) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Assessment thematische dag

Berichtdoor miek op 29 mei 2012, 05:29

Het is zo jammer dat het niet rond pasen is. Ik dacht meteen aan dit boek:
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Assessment thematische dag

Berichtdoor Joke op 02 jun 2012, 18:40

Lijkt me een fantasisch boek voor deze opdracht. Misschien kun je het moment van 'weigering om paaseieren te verven' in de verleden tijd aanbieden: er was eens een haas die vlak voor pasen weigerde om paaseieren te schilderen. D.m.v. het boek kun je dan toewerken naar het thema: Kunst en daaruit volgt wat je uiteindelijk wilt: kunstwerken maken?
In dit kader kun je de haas de stimulator maken. Hij kan je een brief schrijven zoals Erik al schreef. 't Is nu geen Pasen, maar misschien willen de kinderen toch kunstwerken maken die hij volgend jaar weer kan gebruiken (of zo iets).
Maak met de klas plannen
-welk soort kunstenaars willen ze zijn (moderne)? Waardoor je er meerdere kunt aanbieden
-hoe wordt het werk tentoongesteld?
-worden er mensen uitgenodigd om te komen kijken?
-Hoe gaan jullie aan die mensen laten weten dat ze mogen komen? (flyer, affiche etc.)
Terwijl jullie bezig zijn, komen er vast nog wel meer vragen uit de kinderen waar je dan aandacht aan kunt besteden en die je kunt laten uitwerken die dag.
Laatst bijgewerkt door Joke op 03 jun 2012, 05:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Assessment thematische dag

Berichtdoor Erick op 02 jun 2012, 22:38

In dit kader kun je de haas de stimulator maken. Hij kan je een brief schrijven zoals Erik al schreef. 't Is nu geen Pasen, maar misschien willen de kinderen toch kunstwerken maken die hij volgend jaar weer kan gebruiken (of zo iets).

Of hij wil niet alleen met Pasen kunst zien, maar het gehele jaar door. En daarvoor heeft hij kunstenaars nodig.

Wil het een beetje lukken met het opzetten van de opdracht?
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0


Keer terug naar Onderbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten