[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 1/2 - Thema dierentuin

Groep 1/2 - Thema dierentuin

Geschikt voor de groepen 1/2, 3 en 4

Moderator: miekiemousie

Re:thema dierentuin

Berichtdoor femie op 17 sep 2002, 18:02

) tekenopdracht
Teken onderaan in het midden van je blad een grote kooi. Teken een leeuw in de kooi. Twee vogeltjes vliegen rechtsboven. Teken links van de kooi een boom met drie apen erin.

C) ensceneringsspel
De tekenopdracht kunt u ook laten uitbeelden.

D) raadsels
Ik lijk wel wat op een ezel.
Maar ik heb witte en zwarte strepen op mijn huid.
Wie ben ik ? (zebra)

Ik heb een hele lange nek.
Ik knabbel blaadjes van de bomen.
Wie ben ik? (giraffe)

Ik woon in het oerwoud.
Mijn huid is gevlekt.
's Nachts ga ik op rooftocht uit.
Wie ben ik? (luipaard)

Ik heb een grijze vel en een lange snuit
en grote oren.
Wie ben ik? (olifant)

Ik ben een vogel.
Ik woon in het oerwoud en ik heb mooie gekleurde veren.
Wie ben ik? (papegaai)

Ik ben een groot dier met twee bulten op mijn rug.
Wie ben ik? (kameel)
Hoe heet ik als ik maar een bult heb? (dromedaris)

Ik kruip over de grond, maar ik heb geen poten.
Ik sis!
Wie ben ik? (slang)

E) classificeren
Veel platen van wilde dieren mee laten nemen. In het kringgesprek deze dieren classificeren op bepaalde eigenschappen. Op verschillende plaatsen in de klas maakt u een ophangmogelijheid voor bepaalde klassen van dieren.
Bijvoorbeeld:
- alle wilde dieren;
- alle tamme dieren;
- alle dieren die een vacht of haren hebben;
- alle dieren met veren;
- alle dieren die vlees eten;
- alle dieren die planten eten;
- alle dieren die in ons land leven;
- alle dieren die in warme landen leven;
- alle dieren die in koude landen leven;
- alle dieren die kruipen;
- alle dieren die klimmen;
- alle dieren die vliegen;
- alle dieren die kunnen lopen;
etc.
Uiteraard is het de bedoeling uit bovenstaande reeks een keuze te maken. Het is wenselijk dat U niet meer dan vier eigenschappen of verschillen classificeert per keer.

Objectivatie
A) Klankspel
Plaatjes van diverse dieren laten benoemen en sorteren op overeenkomende klanken.

B) Kringspel
Zet in de kring een met grote letters op een stuk karton geschreven woord.
Geef een kind de opdracht net zoveel kinderen achter dit woord te zetten, als er letters in het woord staan (in plaats van kinderen kunnen ook voorwerpen gebuikt worden bv. blokken, ballen etc.)
Gebruik zoveel woorden dat elk kind in actie komt.

C) Het vergelijken van lange en korte zinnen
De leeuw brult.
De leeuw brult tegen de oppasser.

De olifant pakt het brood met zijn slurf.
De olifant pakt het brood.

De pinguïns waggelen naar het water.
De pinguïns waggelen.

Auditieve discriminatie
A) Klankspelletjes
Neem als aanvangswoord 'aap'.
Duidelijk laten horen. Schrijf de letter aa op het bord. Vraag aan de kinderen in welke namen van dieren uit de dierentuin hoor je nog meer die aa?
Enkele voorbeelden:
- luipaard
- nijlpaard
- schaap
- maanvis
- kemphaan etc.
Sommige woorden op het bord schrijven. Laat enkele kinderen met een gekleurd krijtje een streep zetten onder die letter aa.

B) Wat hoort er niet bij?
beer - muis - aap - tijger
papegaai - mus - mees - merel - snoek
appel - brood - vork - pinda - gras
oppasser - bezoekers - olifant - jongen - meisje
nijlpaard - pinguïn - leeuw - ijsbeer - walvis

Expressie
A) Grote dieren knutselen
Een giraffe van ligadozen
een slang van closetrollen met touwtjes verbonden
een krokodil van eierdozen
een schildpad van een eierdoos met deksel

B) In het platte vlak
Laat grotere dieren tekenen met wasco, daarna uitknippen en op een groot vel een dierentuin laten samenstellen.
Van vliegerpapier veren laten knippen en hiervan een papegaai laten plakken. De veren niet helemaal laten vastplakken.
Avatar gebruiker
femie
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 12:36

Re:thema dierentuin

Berichtdoor brigitte op 17 sep 2002, 22:24

BEDANKT ALLEMAAL!!!
Avatar gebruiker
brigitte
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 529
Geregistreerd op: 26 aug 2002, 21:46
Woonplaats: Vlaardingen

Re:thema dierentuin

Berichtdoor jokiepokie op 18 sep 2002, 10:16

Ik vond nog een leuk liedje.

refrein:
Alle diren doen vandaag een beetje raar
want ze vinden dat dat best een keertje mag
ze besloten deze morgen met elkaar
't wordt vandag een dolle, dwaze dierendag

Het olifantje is een hol gaan graven
Het nijlpaard bouwt een nestje in de boom
en in een weiland zie ik mollen draven
het lijkt haast wel een knettergekke droom

refrein

Het haasje wil een grote leeuw gaan vangen
de zebra steekt zijn kop weer in het zand
de hamster spint een draad om aan te hangen
de vissen gaan wand'len op het strand

refrein

De slakken zitten boven op hun huisje
de uil probeert te zwemmen als een vis
de tijger zit te piepen als een muisje
'k zal blij zijn als het morgen over is

refrein

(het notenschrift van dit liedje staat in 'het grote liedjesboek')
jokiepokie
 

Re:thema dierentuin

Berichtdoor Elly op 22 sep 2002, 10:36

Op http://www.vouwwerkjes.go.to staat een thema over de dierentuin. Kijk bij thema's en projekten.
Elly
 

Re:thema dierentuin

Berichtdoor jokiepokie op 23 sep 2002, 08:57

OP BERENJACHT!

De leerkracht zegt een zin voor, de leerlingen spreken het na.
Dit doen ze terwijl ze in een lange rij rondlopen. Ze beelden uit wat er gezegd wordt.

Lkr: Wij gaan op berenjacht
Lln: Wij gaan op berenjacht
Lkr: Wij zijn niet bang
Lln: Wij zijn niet bang
Lkr: Wij hebben een pijl en boog
Lln: Wij hebben een pijl en boog
Lkr: En bijlen ook
Lln: En bijlen ook

Lkr: We komen bij een hoge berg
Lln: We komen bij een hoge berg
Lkr: We kunnen er niet onderdoor
Lln: We kunnen er niet onderdoor
Lkr: We kunnen er niet overheen
Lln: We kunnen er niet overheen
Lkr: We moeten er dwars doorheen
Lln: We moeten er dwars doorheen
Samen: Graaf, graaf, graaf,......

Lkr + lln
Wij gaan op berenjacht
etc.

Lkr + lln
We komen bij een groot moeras
We kunnen er niet onderdoor
We kunnen er niet overheen
We moeten er dwars doorheen
Samen: sop, sop, sop, .....

Lkr + lln
Wij gaan op berenjacht
etc.

Lkr + lln
We komen bij een groot grasveld
We kunnen er niet onderdoor
We kunnen er niet overheen
We moeten er dwars doorheen
Samen: zoef, zoef, zoef....

Lkr + lln
Wij gaan op berenjacht
etc.

Lkr + lln
We komen bij een brede rivier
We kunnen er niet onderdoor
We kunnen er niet overheen
We moeten er dwars doorheen
Samen: zwem, zwem, zwem, .....

Lkr + lln
Wij gaan op berenjacht
etc.

Lkr + lln
We komen bij een donker hol
We kunnen er niet onderdoor
We kunnen er niet overheen
We moeten er dwars doorheen
Samen: sluip, sluip, sluip, ......

Lkr
Stop! Wat zie ik daar: niet 1 beer, geen 2 beren, geen 3 beren maar wel 100 beren.

Terug:
- rennen
- rivier: zwem, zwem, zwem, ....
- rennen
- grasveld: zoef, zoef, zoef, ...
- rennen
- moeras: sop, sop, sop, ...
- rennen
- berg: graaf, graaf, graaf, ...
- terug naar school rennen

Samen: Wij gaan nooit meer op berenjacht!
jokiepokie
 

Re: Groep 1/2 - Thema dierentuin

Berichtdoor katinka op 01 feb 2008, 16:08

Ik ga (voor veldwerk) met 1 kindje naar de zoo.
Als inleiding hebben we een brief gekregen van de koning van de dierenwereld.
Daarin staat dat hij een paar dieren mist en hij vraagt of wij hem kunnen helpen (met 2 : ik en het kindje).
We hebben een kist gekregen van de koning waar de dieren inzitten die hij mist en samen gaan we ze dan zoeken.
Bij het juiste dier aangekomen krijgen we dan een opdracht of een spelletje om uit te zoeken of het wel echt het juiste dier is.
(Zo leert het meisje iets zonder echt te leren : op een impliciete manier)

Heeft iemand hier nog ideetjes voor?

De dieren die we moeten zoeken zijn :
zebra, leeuw, giraf, vissen, aap, olifant, pinguïn en dolfijn

Deze ideetjes heb ik al :

Pinguïn :
We hebben 5 verschillende geuren (BV koffie, zeep, azijn, vanille, suikerwater, …)
We hebben 5 Pinguïnjongen die een speciale geur hebben. M. is even de pinguïnmoeder en zoekt de juiste jongen aan de hand van hun geur.
--> Pinguïn ouders herkennen hun jong uit duizenden door middel van geur

vissen :
een ganzenbordspel 'onder water' waarbij de zeedieren hun voedsel moeten zoeken
--> leren welk voedsel, welk dier eet.

zebra :
(nog niet volledig uitgewerkt)
een spel waar ze strepen kan winnen?

--> M. ‘leert’ dat zebra’s verschillende strepen hebben, elke zebra is uniek, net zoals bij mensen. Door de strepen kunnen zebra’s elkaar herkennen.
Mensen kunnen elkaar herkennen door de haarkleur, de kleur van de huid, aan het soort kledij dat die persoon draagt,… iedere mens is verschillend en heeft een ander uiterlijk.

olifant :
aan de hand van een soort puzzel leer M de verschillende delen : slagtanden, grote oren, slurf ...

Als er nog iemand ideetjes heeft ...
(Het is dus niet in de klaas, maar in de zoo zelf en met maar 1 kleuter)

Groetjes
katinka
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 05 okt 2006, 13:47

Re: Groep 1/2 - Thema dierentuin

Berichtdoor Joke op 01 feb 2008, 18:30

Probeer ook eens aandacht aan een gedichtje, versje of liedje te besteden. Het hoeft niet echt allemaal direct educatief te zijn, indirect mag ook. Bijvoorbeeld:
http://www.dbnl.org/tekst/schm001flui01 ... 1_0007.htm
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 - Thema dierentuin

Berichtdoor katinka op 04 feb 2008, 09:40

idd, gedichten en liedjes heb ik ook al in de koffer steken
Maar dit over de zebra is wel erg leuk :)

op het internet heb ik trouwens een leuk liedje gevonden :


Als er nog iemand ideetjes heeft voor de giraf of leeuw op een leuke, speelse , maar leerrijke manier aan bod te laten komen

groetjes
katinka
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 05 okt 2006, 13:47

Re: Groep 1/2 - Thema dierentuin

Berichtdoor Joke op 04 feb 2008, 11:17

Ja, leuk!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Onderbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron