[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 1/2 - Thema wonen

Groep 1/2 - Thema wonen

Geschikt voor de groepen 1/2, 3 en 4

Moderator: miekiemousie

Groep 1/2 - Thema wonen

Berichtdoor Sanne K. op 27 aug 2004, 16:52

Heeft er iemand leuke werklesideeen voor het thema wonen.
Ben ook op zoek naar taalactiviteiten die aansluiten bij dit onderwerp.
Sanne K.
 

Re:thema wonen

Berichtdoor dodo op 27 aug 2004, 18:28

In het boek STAPZOEKS (Raf Somers) staan enkele ideeën rond het thema wonen.

Vorig jaar heb ik het thema huizen/bouwen op stage uitgewerkt, maar ik weet niet of je ook hier ideeën rond zoekt? Anders hoor ik het wel.
dodo
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 25 jul 2004, 11:39
Woonplaats: Merksplas, België

Re:thema wonen

Berichtdoor Choutje op 27 aug 2004, 18:47

Ik wil gaan werken rondom huizen. Wat heb je zoal gedaan Dodo ?
Choutje
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 28 dec 2003, 13:32

Re:thema wonen

Berichtdoor Jufjouw_Sajaah op 27 aug 2004, 20:23

Hey,

Ik heb ooit eens een stage uitgewerkt rond het thema wonen/mijn huis. Al lag deze stage toen in de sint-periode.
Er lag toen een brief van de Sint in de klas met het nare nieuws dat hij enkele blaadjes verloren was uit zijn Groot Adressenboek en hij vroeg de kinderen om hulp. Toen heb ik er een adressenlijst bijgehaald en een groot stratenplan van ons dorp. Daarop heb ik dan samen met de kleuters d.mv. hun picto's hun huizen aangeduid en voor het raam gehangen. Daarna tekenden de kinderen heel gedetailleerd hun eigen huis en de hele klas werd hiermee volgehangen zodat de Sint bij zijn volgend stiekem bezoekje heel goed kon kijken hoe onze huizen er nou uitzagen... De kids brachten ook heel spontaan foto's mee van hun huis. Na enkele dagen waren alle prenten weg en lag er een klein bedankingsbriefje van de Sint, hij had alles meegenomen en zou onze huizen zeker vinden!

Voor de rest heb ik dit nog gedaan:
-Leeruitstap in de buurt van de school en de huizen uit de buurt bespreken. Daarna toonde ik in de klas foto's en de kinderen moesten zeggen of ze dit onderweg gezien hadden en waar.
-Met kosteloos materiaal huizen maken en die allemaal naast elkaar plaatsten zodat er na een tijdhje een hele wijk ontstaat.
-Een grote plaat van 'de gekke straat', waar de kleuters mochten aanduiden wat niet klopte en waarom (bv. een huis met een omgekeerde deur).
-een geluidenspel. Op een cassette had ik allerlei geluiden opgenomen die typisch waren voor binnen of buiten huis. Bv. toilet dat wordt doorgespoeld, een auto, vogels die fluiten, een klok, ... De kleuters mochten dan luisteren en bij de prent van 'buiten' of 'binnen' staan en dan werd er besproken wat we hoorden.
-Een tastspel met bv. een baksteen, een huisnummer, ...

Als ik mijn map van toen nog s grondiger nakijk, vind ik vast nog meer. Maar ik hoop dat je hier ook al wat aan hebt!

Greetz,
sarah
Trotse juf van 24 schattige 3-jarigen!!
Jufjouw_Sajaah
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 19:12

Re:thema wonen

Berichtdoor Doornroosje op 27 aug 2004, 20:40

Goh Sarah, weet je wel dat je begin (de brief van sint ) de aanzet is tot verhalend ontwerpen!!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:thema wonen

Berichtdoor Jufjouw_Sajaah op 28 aug 2004, 00:01

Mja, kdenk dat ik ongeveer weet wat je bedoelt...
Ik ben nl van België en wij gebruiken hier dus iets andere termen dan jullie. Bij mij op school is het steeds de bedoeling dat we onze onderwerpen op zo'n manier inkleden...
Trouwens, nu ik toch het domme belgje aan het uithangen ben :P Welke leeftijden worden er precies bedoeld met jullie groepsaanduidingen? Kwestie van mijn weg hier beter te kunnen vinden!

Sarah
Trotse juf van 24 schattige 3-jarigen!!
Jufjouw_Sajaah
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 19:12

Re:thema wonen

Berichtdoor Yanne op 28 aug 2004, 01:06

In grote lijnen:
groep 8: 11/12 jaar,
groep 7: 10/11 jaar,
groep 6: 9/10 jaar,
groep 5: 8/9 jaar,
groep 4: 7/8 jaar,
groep 3: 6/7 jaar,
groep 2: 5/6 jaar,
groep 1: 4/5 jaar.
soms groep 0: instroom 4 jarigen.
Door niveau-verschillen kunnen er ook leerlingen van andere leeftijden in de groepen zitten.
groet van Yanne
Avatar gebruiker
Yanne
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 482
Geregistreerd op: 05 apr 2003, 16:47

Re:thema wonen

Berichtdoor dodo op 28 aug 2004, 17:46

Enkele ideetjes:

- Wandeling in de buurt + foto's nemen zodat ze er in de klas nog over kunnen terugblikken
- Een huis in aanbouw bezoeken, kleuters laten vertellen wat er al is en wat nog ontbreekt
- Met echte bakstenen en cement een klein huisje/muurtje bouwen
- Een kartonnen speelhuis beschilderen en behangen
- Op een foto een onderdeel (bv het dak) bedekken en kleuters raden wat er weg is
- Gezelschapsspel: met een kleurendobbelsteen en gekleurde houten blokken huisjes bouwen (uit Jules-methode)
- Verhaal van de drie biggetjes
- Zelf kleine huisjes bouwen uit verschillende materialen en dan onderzoeken welke sterk genoeg zijn tgen wind (grote ventilator), regen (met een gietertje water over het huisje gieten),...
- ...

Als ik nog ergens op kom, dan laat ik wel iets weten.
Hopelijk ben je nu wat geholpen!

PS: de meeste activiteiten heb ik bij 2.5/3 jarige gedaan
dodo
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 25 jul 2004, 11:39
Woonplaats: Merksplas, België

Groep 1/2 - Thema Wonen

Berichtdoor Meyke op 06 sep 2004, 18:19

Hi,

wie heeft er ideeetjes zowel voor kring als voor werklessen (knutselideetjes) ???rondom het project Wonen???


Bedankt!
Meyke
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 13:07
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re:Hier woon ik- project gr 1/2

Berichtdoor Rhea op 06 sep 2004, 18:27

Heb je het boek al? 'Hier woon ik' van The Tjong King? Het is een mooi boek met schitterende platen waar genoeg over te vertellen valt!
Verder de geijkte knutsel/bouw en tekenopdrachtjes
Rhea
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 304
Geregistreerd op: 14 jun 2002, 09:41

Re:Hier woon ik- project gr 1/2

Berichtdoor Fruts op 06 sep 2004, 18:33

Ik heb ooit allemaal oude blokken gespaard en de kinderen huizen laten bouwen (vastgelijmd met houtlijm). De volgende dag werden de woningen geverfd en versierd, waarna we ze op een groot groen kleed hebben neergezet.
Het dorpje heeft zo heel lang in de klas gestaan (in de winter kwam er kerstverlichting en sneeuw bij), ook namen kinderen auto's en verkeersspulletjes mee van thuis, zodat het echt een compleet panorama werd. Je zou hier dus later nog thema's als seizoenen en verkeer aan kunnen koppelen...
Avatar gebruiker
Fruts
PABOforum Peuter
 
Berichten: 229
Geregistreerd op: 13 jul 2004, 16:56
Woonplaats: Westervoort, bij Arnhem

Re:Hier woon ik- project gr 1/2

Berichtdoor eileen op 06 sep 2004, 19:03

Ik weet niet of je het kent maar Piramide heeft ook een thema dat gaat over wonen. In groep 1 gaat het vooral over de verschillende kamers in huis en in groep 2 gaat het over verhuizen. Waarschijnlijk heb je hier heel weinig aan, maar ben je meer opzoek naar concrete ideeen.
Wat dacht je van....
* huishoek omtoveren in een kamer.
* woorden nastempelen die met voorwerpen/kamers in huis te maken hebben.
* op visite gaan bij een ouder/juf/? en kijken wat er allemaal te zien is in het huis.
* zelf huizen/flats maken van lege melkpakken.
* op zwart papier huizen incl. ramen uit laten prikken er celofaan papier achterplakken en op je raam plakken.
* verschillende soorten huizen/flats/villa's met elkaar vergelijken.
* met lego/blokken en stad nabouwen
* er bestaat vast wel een aflevering van Koekeloere over dit onderwerp

Misschien heb je hier zovast wat aan. Ik zal morgen ook eens op school in mijn mappen kijken wie weet kom ik daar nog iets spectaculairs tegen.
juf van een 1/2 piramidegroep in het midden van het land
eileen
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 31 aug 2004, 17:52

Re:Hier woon ik- project gr 1/2

Berichtdoor Miranda Wedekind op 06 sep 2004, 19:14

Misschien heb je iets aan de suggesties rondom het Piramide thema op
Miranda,
manager Community 1-2
http://www.digischool.nl/po/community12
en directeur KinderCampus
http://www.kindercampus.nl
Avatar gebruiker
Miranda Wedekind
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 04 jan 2004, 15:26

Re:Hier woon ik- project gr 1/2

Berichtdoor nou moe op 06 sep 2004, 19:14

wat ook erg leuk is om gereedschap te laten zien wat gebruikt wordt als een his gebouwd wordt. misschien is er zelfs wel een handige vader die het een en ander kan vertellen over het gereedschap en kan voordoen hoe je het gebruikt. vorig jaar heeft een ouder bij mij in de klas cement gemaakt met de kinderen en een muurtje gemetseld was geweldig.
'juf wat wil jij later worden?'
Avatar gebruiker
nou moe
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 14 jan 2003, 20:29
Woonplaats: brabant

Re:Groep 1/2 - Thema wonen

Berichtdoor juf_miriam op 06 sep 2004, 20:32

Meyke, ik heb je bericht verplaatst en meteen samengevoegd met eenzelfde bericht!! :)

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Volgende

Keer terug naar Onderbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron