Leervraag

Stage of werken in een ander land. Houd iedereen op de hoogte van de verschillen en overeenkomsten.

Moderator: miekiemousie

Leervraag

Berichtdoor Rianner op 20 feb 2007, 22:07

Hallo,

Ik ben tweedejaars student en wil in het derde jaar van mijn opleiding drie maanden stage lopen in het buitenland. Ik wil daar niet heen om op prachtige scholen terecht te komen of te genieten van de mooie landen. Ik wil juist naar een plek waar onderwijs helemaal niet zo vanzelfsprekend is als wij hier gewend zijn. Ik wil daar heel graag ervaringen opdoen, mijzelf nuttig maken en betekenis geven aan het onderwijs daar.
Nou wordt er vanuit mijn Pabo om een leervraag gevraagd. Ik ga tijdens mijn stage doelgericht iets leren en/of onderzoeken.
Nou is mijn vraag of iemand mij hierbij kan helpen/sturen. Ik heb heel Internet afgezocht en bij veel hulporganisaties gekeken. Er wordt voornamelijk hulp geboden bij de opbouw van scholen en het verzorgen van materialen. Maar hoe kan ik als toekomstige leerkracht van betekenis zijn in het onderwijs daar?
Vanuit de leervraag wordt mijn stageplek gekozen. Ik wil dus wel duidelijk de nadruk leggen op het onderwijs in ontwikkelingsgebieden.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen of zelf ervaring heeft opgedaan?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Rianne
leerkracht
Rianner
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 21:21

Berichtdoor Anne op 20 feb 2007, 22:21

Ik heb zelf vorig jaar een half jaar in Roemenie gewoond (na mijn afstuderen overigens). Ik werkte daar ook op een school. Met name op de kleuterschool konden we (ik was met nog iemand) heel veel betekenen. Het onderwijs was daar namelijk nog heel ouderwets en de leerkracht wist gewoon niet echt wat ze met de kinderen moest doen. Wij hebben haar geleerd hoe we in Nederland werken, met hoeken en dergelijke. Zij was ontzettend leergierig en ik geloof ook echt dat ze het nu nog gebruikt. Als je dat wil, zou ik dus een school zoeken waar het onderwijs gegeven wordt zoals het in Nederland tientallen jaren terug was. Je kan dan veel betekenen in het laten zien van de modernere methodes van lesgeven. Het is wel lastig, omdat je wel een leerkracht moet hebben die daar voor open staat. Deze kleuterjuf stond er helemaal voor open, hoe meer hoe beter. Haar collega op de school helemaal niet....die wilde wel een paar extra handen, maar veranderingen hoefde ze niet.
Zoek in ieder geval wel een school waarvan je de gebruikte taal al spreekt. Je bent anders je drie maanden al kwijt met de taal leren en dan heb je nog maar weinig kunnen betekenen voor ze, behalve een paar extra handen.
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0


Keer terug naar Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast