[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Oostenrijk

Oostenrijk

Stage of werken in een ander land. Houd iedereen op de hoogte van de verschillen en overeenkomsten.

Moderator: miekiemousie

Oostenrijk

Berichtdoor Maaike op 13 maart 2002, 13:56

Hallo allemaal,

Zoals je al hier en daar hebt kunnen lezen studeer ik voor een half jaar in Oostenrijk.

Ik loop daar ook stage...nu is het zo dat we volgende week al een les gaan geven. We gaan een Nederlands liedje aanleren.

Ik heb er heel veel zin in om dat te doen en het lijkt me een hele ervaring

Nou vind onze mentor het heel erg leuk als wij lessen gaan geven. Ze zou het nog leuker vinden als wij lessen zouden geven over typisch Nederlandse dingen of iets dergelijks.

Geef me eens wat tips.....jullie zitten nog in Nederland.
Via dit onderwerp zal ik ook zo nu en dan vertellen hoe de stage in Oostenrijk is....
Maaike
 

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Mirja op 13 maart 2002, 19:19

Typische Nederlandse dingen zijn natuurlijk wel moeilijk.
Een idee is om het te hebben over de leefgewoonten van de Nederlandse kinderen. Ik weet niet welke leeftijd je in je klas hebt, maar om dan die leeftijd ook aan te nemen van de Nederlandse kinderen.
Kinderen in Nederland gaan ongeveer 's ochtends om half 9 naar school, wat ze daar doen, wat voor vakken etc, wat ze na schooltijd doen, wat hun gewoonten zijn, hobby's... etc.
Wat voor tv programma's er zijn, iets in die trend.
Dan zit je wel in de belevingswereld van de kinderen. Maar hoe je het vorm moet geven weet ik ook niet precies. Het is voor mezelf namelijk ook nog een beetje onduidelijk wat ik precies bedoel ??? ??? ??? ::) ::)
Schooljaar 2008/2009: kleutergroep de apen
Avatar gebruiker
Mirja
Paboforumholist
 
Berichten: 1355
Geregistreerd op: 31 jan 2002, 05:12
Woonplaats: Noord Holland
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Petra op 14 maart 2002, 20:39

Het zal misschien wat moeilijker zijn, maar evt. typische Nederlandse gerechten kan ook erg leuk zijn. Of patat, heb je aardappelen en een frituurpan nodig.

succes!!!!
Petra
 

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor kleutertje op 16 maart 2002, 17:58

Kijk wat voor oostenrijkse kinderen natuurlijk een ontdekking zou zijn is om te zien hoe het daar uit ziet; geen bergen, heel andere huizenbouw, heel ander straatbeeld, enzovoort... wel lastig... zou je eigenlijk goeie platen/ foto's voor moeten hebben en dat wordt lastig... dus misschien is dit een flut idee... maar misschien ben je toch op een spoor gebracht?
Heel veel succes
Tweede jaar een eigen klas: groep 6 op de school waar ik vroeger zelf zat, Geweldig!!!
kleutertje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 10:24
Woonplaats: Rotterdam

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Patrick op 19 maart 2002, 19:51

Ik denk dat je mbv het internet toch heel wat beeldmateriaal binnen kunt halen........

Foto´s kun je bekant overal vandaan halen.... Maar het is natuurlijk wel lastiger. Misschien ook wel leuk om iets te vertellen ovre de feestdagen in Nederland? En de daarbij behorende 'rituelen'
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: allround...

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Maaike op 20 maart 2002, 14:02

Ja dat zijn allemaal erg leuke ideeen.

Vandaag ben ik weer op mijn stage geweest.
Echt heel leuk.
Wij gingen eerst dat Nederlandse liedje aanleren. Grappig om te merken dat die kinderen dat zo snel oppakken. We hadden gekozen voor ´zakdoekje leggen´. Dit was niet zo lang en daar kunnen we de volgende keer een spel bij doen. De kinderen in oostenrijk kennen die lied ook alleen dan anders.

Verder gingen de kinderen in een kring op de grond zitten en kregen onderwijs over hoe brood gemaakt werd.
Erg leuk om te zien hoe zij dat aanpakte.
Ze begon met het spreken over verschillende broodsoorten en de verschillende granen. Voor witbrood, rogge en ze had haver ook echt meegenomen. De kinderen mochten zo´n korrel bekijken en eten. Daarna liet ze met behulp van een koffiemolen zien hoe dat in een echte molen gemalen werd en hoe dat er dan uitziet. Erg leuk!!

Ze kregen vandaag de tafel van 6 aangeboden. Met z´n allen in een kring op de grond en iedereen kreeg een som of een antwoord. Daarna gingen ze de tafel bij elkaar zoeken. Met z´n allen. Daarna nog besproken welke sommen makkelijk waren omdat ze die al kenden En daarna nog een spelletje op muziek met de tafels. De kinderen moesten elkaar in het lokaal opzoeken. De som en het juiste antwoord moesten bij elkaar echt heel leuk om te zien.

Volgende week is het vakantie dus over twee weken komt er weer een verslagje.

Maaike
Maaike
 

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Anita op 20 apr 2002, 08:04

Hoi Maaike

Waar blijft het volgende verslagje? Ik zit zelf op dit moment op Kreta als buitenlandse stage, dus ik vind het extra leuk om je verhalen te lezen!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Maaike op 22 apr 2002, 11:30

Ja ik heb inderdaad wel wat in te halen.

Twee weken geleden zijn we met de klas naar een bakker geweest. Echt geweldig. Eerst werd aan de kinderen uitgelegd hoe alles werkte in de bakker en daarna mochten de kinderen allemaal verschillende soorten brood maken. Geweldig om te zien. Alleen als ik daar dan zo bij sta bedenk ik me altijd dat de klassen in Nederland uit ongeveer dertig kinderen bestaan en hier hoogstens twintig. De broodjes werden voorzien van maanzaad en sesamzaad en in de oven gedaan.
Ook mochten de kinderen helpen met het opzetten van een decoratiestuk die in de etalage komt te staan. Leuk om te zien. Die gezichten :)

Verder zijn we afgelopen week bij een kinderkoor wezen kijken. Kinderen uit mijn stageklas zitten in een koor en hadden een uitvoering. Wij zagen de generale repetitie. Het ging allemaal om beroepen van mensen. Het was allemaal erg leuk uitgevoerd.

Verder wil ik nog even reageren op een vraag. Wat gebeurd er in die kleine pauzes.
Dat is heel leuk om te zien. De leerkracht loopt gewoon weg en de kinderen gaan doen wat ze willen. Een aantal op de gang en een aantal in het lokaal. Als je de klas binnen komt lopen is het op zich ook gewoon vrij rustig. Ze slachten elkaar in iedergeval niet af. Als je naar de individuele kinderen kijkt dat zie je dat ze zich helemaal uitleven. Gaat de gong.....dan lopen de kinderen rustig naar hun plaats en wachten tot de les begint.
Heel bizar om te zien...

Wiedersehen,
Maaike
Maaike
 

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Patrick op 22 apr 2002, 12:44



... Ik zit zelf op dit moment op Kreta als buitenlandse stage, dus ik vind het extra leuk om je verhalen te lezen! ...


Ik zou het ook wel leuk vinden als we wat konden lezen over de stage op Kreta, misschien kun je hier een nieuwe topic over openen? Ik weet ook niet hoe lang je er nog zult zitten...
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: allround...

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Anita op 22 apr 2002, 12:51

Dit had ik natuurlijk kunnen verwachten. Ik zit hier nu 1,5 maand en heb ook nog 1,5 maand te gaan. Helaas ben ik dus al over de helft.
Maar ik zal een topic openen en mijn ervaringen met jullie delen. Verwacht alleen niet van die jubelende verhalen zoals van Maaike, want hier op Kreta kunnen ze nog een heleboel leren!!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Maaike op 02 mei 2002, 13:14

Helaas deze week geen stage gehad. 1 mei is namelijk de dag van de arbeid en dat is hier een nationale feestdag en is iedereen dus vrij. Ook niet echt erg maar vandaar dat er pas volgende week weer wat te lezen valt.

Maaike
Maaike
 

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Maaike op 27 mei 2002, 12:13

Zo weer een paar dingen die opvallen vanuit mijn stage.
Namelijk de lesopeningen. Ik zie me nog staan in het eerste jaar van de Pabo, pakkende lesopeningen niet te geloven toch niet iedere keer!
Nou hier dus wel. De studenten beginnen hier bijna elke les in een kring, met al die ruimte die ze hier hebben gaat dat allemaal veel makkelijker maar goed. De kinderen zijn benieuwd, nieuwsgierig wat er nu gaat gebeuren. De ene keer komen er allemaal spullen vanuit het bos in de kring te liggen de andere keer wordt er een gezellig verhaal verteld. Leuk allemaal om te zien en dan denk ik: Dat wil ik ook. De kinderen zijn dan zo betrokken bij wat er gebeurd. Als ik dat allemaal zo zie dan denk ik echt het is toch eigenlijk simpel ook!
Een les over de verschillende lagen in het bos wordt begonnen met allerlei spullen uit het bos, takjes, bladeren, schors maar ook afval. Dan komen de dieren aan te pas. De student had een tekening gemaakt van het bos en de kinderen moesten dieren gaan noemen. En dan de dieren leggen op de plek in het bos waar ze denken dat ze leven. Dit werd ook gedaan met planten en bomen. Zo heb je meteen een onderscheid tussen dieren en planten die bij de grond leven en hoog in de boomtoppen. Dan komen de namen aan te pas van die verschilende lagen en dan mogen de kinderen een piramide bouwen van wc-rollen waar dieren op afgebeeld staan. Heel erg leuk en weer erg leerzaam.

Maaike
Maaike
 

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Maaike op 13 jul 2002, 08:45

Na een leuk feest op deze school was het dan toch echt afgelopen.
Tja aangezien ik weer in Nederland zit kan ik jullie niet veel meer vertellen over die school in Oostenrijk
Maaike
 

Re: Stage Oostenrijk

Berichtdoor Melita op 14 jul 2002, 19:14

Met veel plezier heb ik je berichtjes gelezen (en velen met mij zo te zien) Wat leuk zo'n stage in het buitenland. Zit er voor mij in ieder geval niet in (met een gezin),helaas.
Jij bent in ieder geval een ervaring rijker!!!
Groetjes,
Melita ;)
Avatar gebruiker
Melita
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 23 apr 2002, 17:44


Keer terug naar Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron