door Lespakket op 08 maart 2012, 18:04
Dit doet me denken aan een anekdote die ik ooit op de PABO hoorde. Een student liep stage op een 'zwarte school' in de randstad. Ze merkte dat het sociale klimaat in haar klas ernstig verstoord was. Ze heeft toen 4 pictogrammen opgehangen in de klas: boos - blij - verdrietig - bang. Tijdens de lessen legde ze uit welke emoties dit waren, maar ze refereerde er ook aan in alledaagse situaties. (goh, ben je boos? Kun je uitleggen hoe dat komt? En dan wijzend op de pictogrammen) Aan het einde van haar stage kwamen er ouders melden dat ze een heel ander kind thuis hadden, het kind kon ook tegen mama zeggen: ben je boos? Hoe komt dat?
Jij zou deze pictogrammen kunnen maken, en er dan verschillende keren op terug komen. Laat een stuk muziek horen, en laat de kinderen aanwijzen aan welke emotie hen dat doet denken. Laat ze een schilderij zien, idem. Laat ze zelf schilderen, en achteraf aanwijzen/benoemen welke emotie ze zien.
..::Bianca::..
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider