Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Deel je ideeën en ervaringen voor en over 5 december. Help elkaar er een leuk thema van te maken.

Moderator: Anne

Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Berichtdoor Anita op 11 nov 2008, 22:51

Dit jaar hebben wij op school het verhaal dat Zwarte Piet verliefd is. Uiteindelijk wordt er bij de aankomst zelfs getrouwd.
Nu wil ik graag een leuke raamversiering maken die erbij past. Bij voorkeur in beginsel met alleen Zwarte Pieten en dan naarmate het duidelijk wordt dat Piet verliefd is wil ik er dan iets aan toe kunnen voegen met de kinderen zodat we ramen vol verliefde Pieten hebben.

Dit is het enige dat ik heb gevonden op Internet.

Afbeelding
Carlos is verliefd
Benodigdheden: Vouwblaadjes, gekleurd papier, wit crêpepapier of "taartkleedjes", lijm,schaar, nietmachine.
Vouw eerst 16 vierkantjes, knip in en maak hier doosjes van. Er zijn 9 doosjes nodig voor deze Piet. De Piet krijgt een kraag en wordt in elkaar geniet. Daarna wordt deze verliefde Piet romantisch versierd met hartjes en rozen.

Ik zou ook nog Pieten kunnen maken met bijvoorbeeld armen en benen van muizentrappetjes, en dan later ertussendoor slingers van hartjes laten hangen. Het is alleen nog niet HET spetterende idee.
(Op school sta ik intussen een beetje bekend om mijn leuke raamversiering, maar ik heb nu dus gewoon geen inspiratie..)
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Berichtdoor Joke op 12 nov 2008, 15:34

Het is even wat werk, maar een trekpop-piet is ook altijd erg leuk.
De draden geven je het meeste werk, die zou je eventueel nog kunnen laten zitten, alleen beweegbare armen en benen is ook leuk. Je kunt deze in allerlei standen op het raam bevestigen.
Ogen als hartjes, in zijn ene hand een groot 'snoepgoed'hart, in zijn andere hand een zak met daarop een hart(jes), hartje om zijn nek en met hartjes versierde kleding, misschien een hartvormige pietenpet?

Mijn mooiste versiering voor de ramen ooit heb ik een keer met groep 8 gemaakt. Volgens een bepaalde werkwijze met kranten heeft iedereen een 'mensfiguur' ter grote van een pop gemaakt en met lappen en crêpe- en vloeipapier (de soepele soorten dus) laten aankleden. Naaien is hier nauwelijks of niet bij hoor. Je niet, speld en plakt alles aan elkaar. Het hoeft niet zo lang dienst te doen tenslotte.
Voor het raam een erg dik touw gehangen (Je kunt dit ook vlechten van lange brede stroken stof van oude gordijnen).
De pieten hebben we aan dit touw laten hangen in de meest grappige standen. Je kunt er natuurlijk makkelijk verliefde pieten van maken, maar ik weet niet of een groep 5/6 al 'gedegen' popfiguren kan maken van kranten. Ik heb dit nl. alleen nog maar in de BB gedaan. (Ook leuk: menshoge poppen in echte kleding, ook van een hele lading kranten, vastgeplakt en vastgebonden. Je hebt in beide gevallen trouwens veel (stevig) draad en plakband nodig.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Berichtdoor kikker123 op 12 nov 2008, 15:48

maak pieten van wc rolletjes / muizentrappetjes.
maak een groot hart van karton en maak van een strook karton een soort trappetje.
het pietje zet je op het trappetje zodat het lijkt of hij naar het hartje toe klimt.

of een pietje die door een hartje heenklimt
(ik heb een beeld in mijn hoofd van een rups die uit een appel komt)
kikker123
Paboforumholist
 
Berichten: 1024
Geregistreerd op: 10 jan 2006, 11:28
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Berichtdoor The_Email_Female op 12 nov 2008, 17:34

Dat verhaal hebben wij een paar jaar geleden ook gedaan :)
Hij is verliefd op Pieternel toch?

Wij hebben toen grote hartjes gemaakt en op de ramen gehangen.
Stilte is het krachtigste geluid
The_Email_Female
PABOforum Peuter
 
Berichten: 235
Geregistreerd op: 01 mei 2002, 12:49
Groep: 12
Schooltype: Openbaar, Jenaplan

Re: Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Berichtdoor juf Agnes op 16 nov 2008, 21:03

Een piet van wc rol, pringlesbus of melkpak en dan hangend aan een touw waar je later een hartvormige ballon aan knoopt (Hema geloof ik..?) Of maak van een brede strook een hart : vouw de strook dubbel (scherp vouwen!) en vouw hem weer terug. Plak de uiteinde tegen elkaar zodat er een breed hart ontstaat (snap je het nog?) en maak daar pietjes in, aan, op enz. Volgens mij is er ook een engelse knutsel site waar knutsels van hartjes op staan; misschien kun je een variatie bedenken en een hartjes Piet maken? Je kunt ook het "probleem" voorleggen aan de kinderen. Misschien hebben zij leuke ideeën. Zo hebben wij (groep2) bedacht dat we pieten en sinten op allerlei fietsen gaan maken: bakfiets, crossfiets, step, trike en zelfs een éénwieler....
Leuk voor techniek: hoe moeten we dat doen dan...???
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Berichtdoor Anita op 17 nov 2008, 16:04

Ik ga een aantal van jullie ideeën combineren. Van een strook de omtrek van een hart maken. Daarin een Piet met beweegbare ledematen (splitpennen) die ze zelf een positie mogen geven. Ik laat ze zelf de Piet maken, zonder voorbeeld. Wel met een vouwrondje als basis voor het hoofd, zodat ik wel lekker grote Pieten krijg.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Berichtdoor Joke op 17 nov 2008, 20:35

Lijkt me heel leuk worden. Ik hoop dat je nog een foto plaatst. :D
Succes ermee.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Berichtdoor Anita op 20 nov 2008, 19:47

Mijn collega had maandag al Pieten zelf laten maken, dus die hingen aan de waslijn dinsdag...
Ik heb nu voor het raam Pieten laten maken van vier gevouwen vliegers, met dan handjes en een hoofd erbij. (Ik had het van internet, maar kan het nu niet meer vinden voor een plaatje). Ook de hartjes heb ik laten vouwen.
Iets heel anders dus, maar wel heel leuk geworden!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Raamversiering 5/6 - verliefde Piet

Berichtdoor Joke op 20 nov 2008, 19:57

Ik weet welke Pieten je bedoelt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Sinterklaas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten