Sint-Rekenhoek groep 3

Deel je ideeën en ervaringen voor en over 5 december. Help elkaar er een leuk thema van te maken.

Moderator: Anne

Sint-Rekenhoek groep 3

Berichtdoor JufAnniek op 18 nov 2010, 09:38

Hallo,

Ik wilde graag voor groep 3 een sint-rekenhoek maken, maar ben zelf nog niet ver gekomen met ideeën.
Wat ik in de hoek wilde doen:
- pepernoten verdelen
- pepernoten (of iets anders) wegen. Wat is even zwaar als 10 pepernoten?
- Cadeautjes inpakken -> meten
- Cadeautjes naar de goede huizen brengen. De uitkomst van een sommetje is het huisnummer

Heeft iemand misschien nog meer leuke ideeën?
Is zo een hoek wel leuk of zijn de activiteiten te verschillend van elkaar?

Hoop op spoedig antwoord!
JufAnniek
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 18 nov 2010, 09:34
Groep: 3

Re: Sint-Rekenhoek groep 3

Berichtdoor Joke op 18 nov 2010, 11:39

Helaas. Ik heb net een serie spelideeën getypt en met het verzenden valt hotmail even uit. Ik probeer het nog maar een keer. :(

Ik vond op groep3.mysites.nl twee spelletjes waarmee ik aan het fantaseren ben geslagen.
Spelletjes: Welk getal ontbreekt? en Getallen neerleggen van klein naar groot of groot naar klein, even nummers, oneven nummers, van 1 tot 20 of afhankelijk van hun niveau hoger.

Copyright Joke de Bruijn, haha.
Ik heb het volgende spel bedacht, waarmee meteen aan kinderen uitgelegd kan worden waarom er sommige kinderen wel en andere kinderen niet iets in hun schoen krijgen.
Als de Pieten even uitrusten, voor dat ze er 's nachts opuitgaan, dan spelen ze dit spelletje en worden de nummers genoteerd van de huizen die worden overgeslagen.
Omdat er veel Pieten meedoen, hebben ze kaartjes die zelfs boven de 1000 komen in hun spel. Alle huisnummers van Nederland komen er in voor.
Heb je al een paar keer niets gehad? Dan heb je puur pech, dan hebben de Pieten jouw kaartje niet getrokken. :(
Wat moet je doen voor dit spel:
Laat tijdens een hv- of tekenopdracht ieder kind een huis maken of tekenen (met viltstift, lekker duidelijk) op het formaat van een speelkaart.
Print zelf (niet te kleine) cijfers van 1 t/m 20 of meer. (Bij kleine klassen zijn er vast wel kinderen die meer huizen willen maken, anders vul je deze zelf aan met plaatjes uit de computer.) Wie zijn huis af heeft, mag een getal bij je komen halen en op zijn huis plakken. Verstandig om de kaarten te lamineren, want er wordt mee gespeeld.

De Sint-Rekenhoek:
Er kan individueel of als duo (zelfs met meer, maar dat maakt het spel moeilijker) in de hoek gewerkt worden.
De leerkracht bepaalt zelf welke reeks er die dag in de rekenhoek geoefend wordt door de kaartjes die nodig zijn te sorteren (1 t/m 20, of hoger bv. 10 t/m 30 etc., even getallen t/m 20, oneven getallen t/m 20 of voor wie het aankan hogere reeksen, ev. ook even of oneven. Elk wat wils.) en hoeveel lln. er in de hoek kunnen.

Hoe speel je met de kaarten?
Een kind alleen: trek 10 kaartjes (aantal kaartjes kan door de leerkracht bepaald worden) en legt die vandaag van ...... klein naar groot, groot naar klein.
Kijk welke cijfers er ontbreken.
Laat die in de reststapel zoeken en op zijn kop(!) op de goede plaats leggen. Als je wilt controleren geef dan aan dat ze je even komen halen voor controle.
Een duo:
Alle kaartjes kunnen getrokken worden:
Zelfde werkwijze alleen hebben zij geen controle nodig waarschijnlijk. Ze komen er samen wel uit. Als dat niet het geval is mogen ze natuurlijk hulp vragen.
Ze leggen de rijen eerst individueel en gaan daarna de twee rijen samenvoegen.
Niet alle kaartjes worden getrokken:
Zelfde werkwijze, alleen het samenvoegen wordt nu moeilijker. Er wordt ruimte overgelaten waar er een kaartje ontbreekt. De overgebleven kaartjes worden in de gaten onderste boven neergelegd. Je kunt controleren, maar dat is waarschijnlijk niet nodig.

De moeilijkheidsgraad van deze spelletjes hangt dus van de leerkracht af. Die bepaalt welke opdracht er die dag in de hoek wordt uitgevoerd en hoe het spel gespeeld gaat worden. (Individueel of duo). Het spreekt vanzelf dat ook het aantal spelers nog kan worden gevarieerd. Ook dat maakt het spel weer een graad moeilijker.

Buiten de hoek kan het spel ook klassikaal gespeeld worden. Neem de zak van Piet en laat iedereen (of een paar kinderen) een kaartje eruit pakken. Ze gaan zo snel mogelijk voor de klas in de goede volgorde staan n.a.v. jouw opdracht (van groot naar klein of van klein naar groot). Klassikaal kun je dan bespreken welke kaartjes er missen als niet alle kaartjes op zijn.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Sint-Rekenhoek groep 3

Berichtdoor jade35 op 18 nov 2010, 23:10

splitsen met pepernoten en schoenen, je hebt 10 pepernoten, verdeel die over 2 schoenen en laat ze die verdeling opschrijven,
pieten op een huis, hoeveel pieten, er mogen er per dak maar een paar staan. ook met tekeningen of echte huisjes van blokken en papieren pieten
hoeveel zit er in de zak, er zijn 8 cadeautjes, naast de zak 3 hoeveel dan in de zak
wegen van schuimpjes, pepernoten, taai taai, chocoladeletters.
meten van pakpapier, van te voren heb je al papier in stukken geknipt, welk stuk papier hoort bij welk pakje
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master


Keer terug naar Sinterklaas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron