door Joke op 27 nov 2012, 22:30
Om aardrijkskunde te kunnen geven bij de kleuters moet je eerst weten wat aardrijkskunde daar inhoudt.
Ik heb dit uit een werkstuk voor je gehaald. Als je onze ideeën niets vindt, kun je hier altijd kijken of je zelf iets kunt bedenken dat verband houdt met Sinterklaas. De kerndoelen voor aardrijkskunde zijn gericht op de ruimtelijke ordening.
Student:
Hoe kun je aardrijkskunde aanbieden in de onderbouw?
Bij het aanbieden van aardrijkskunde in de onderbouw is het van belang dat kleuters zelf, vanuit een explorerende en onderzoekende houding, kansen krijgen om competenter te worden in de wereld van de natuur, technologie, mens, maatschappij, tijd en ruimte. De kerndoelen voor aardrijkskunde zijn dus gericht op de ruimtelijke ordening.
Er zijn verschillende manieren om dit te kunnen bereiken.
Enkele hiervan zijn:
· Gebruik maken van hoeken; bouwhoek, natuurhoek, creatievehoek, ontdekhoek, lees-taalhoek
· Thema tafel
· Verhalend ontwerpen zelf op zoek naar de oplossing…
· Verhaalles
· Spelles
· Documentaireles
· Gesprekken
· Themamappen/ kisten en doe-dozen
· Muziekactiviteiten
Joke:
Zelf had ik dit als idee, maar ik weet niet of je er wat aan hebt:
Maak deelfoto's van allerlei plaatsen in de klas waar je een piepklein cadeautje hebt verstopt, bv. twee ingepakte pepernoten. Bekende plekjes, maar doordat er maar een heel klein detail op de foto staat raden ze het niet meteen. Je kunt ook meerdere foto's maken, steeds een beetje uitvergroten,totdat ze de juiste kast of la of wat je dan ook bedoelt raden. Die plaats van de deelfoto (echt een klein detail) moeten ze gaan opzoeken/ raden of hoe je het ook wilt inkleden. Weten ze wat het is mag iemand het cadeautje gaan halen.
Je kunt ook zo veel foto's maken en cadeautjes verstoppen dat ze in tweetallen naar de oorsprong van de foto kunnen gaan zoeken. Verder bestaat er ook een mogelijkheid om er een plattegrond bij te gebruiken.