Project Sinterklaas groep 8

Deel je ideeën en ervaringen voor en over 5 december. Help elkaar er een leuk thema van te maken.

Moderator: Anne

Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor Ma.n0n op 16 nov 2013, 10:27

Het onderwerp van dit bericht klinkt een beetje vreemd, maar wij moeten vanuit de PABO een project opstellen.
Dit mag of een gewoon project zijn of een verhalend ontwerp.

Als thema heb ik gekozen voor Sinterklaas, omdat mijn aankomende stageweek in de Sinterklaasweek is. Met mijn mentor ben ik in overleg gegaan,
want Sinterklaas in groep 8 is natuurlijk gauw kinderachtig. Wij willen de discussie die er is rondom Zwarte Piet in mijn project betrekken.

In het project moet ik vakoverstijgend onderwijs geven. Een sinterklaasjournaal maken leek mij hiervoor een leuke eindopdracht.
Maar hoe ga ik die discussie erin betrekken? Ik wil deze week heb project op gaan zetten, ivm de strakke planning.

Ik heb al veel ideeen, maar over dat stukje nog niet. Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen, zodat ik het zelf verder kan invullen.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor Anita op 16 nov 2013, 10:35

Ik vind het niet raar, ik ben zelf dol op Sinterklaas dus had het ook bedacht kunnen hebben. :D

Misschien dat je de kinderen interviewvragen kunt laten bedenken en dat ze dan de meningen gaan peilen, op straat of thuis. Hier zou je dan wat van kunnen verwerken in je Sinterklaasjournaal.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor Ma.n0n op 16 nov 2013, 16:30

Leuk idee, Anita!
Donderdag ga ik al starten met het project, tenminste met de opening. Het vergt enorm veel voorbereiding en dit moet snel gebeuren.
Als opening wil ik iemand een videoboodschap laten inspreken die de leerlingen een verzoek doet om een eigen sinterklaasjournaal te laten maken. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken.
Zelf woon ik niet in de stad van mijn stage en het moet wel 'echt' overkomen natuurlijk.

Voor de rest ben ik er wel redelijk uit. De leerlingen schrijven hun eigen verhaallijn waar de Zwarte Piet discussie in betrokken wordt. In het journaal komen verschillende vakgebieden aan bod, o.a.: geschiedenis, muziek, drama en taal. Hier kom ik zelf verder uit en heb ik geen hulp bij nodig.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor Anita op 17 nov 2013, 13:18

Mischien de directeur van je stageschool?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor Joke op 17 nov 2013, 22:37

Even iets anders. Misschien heb je nog wat aan dit artikel als achtergrondinformatie. Ik vond het wel een eye-opener:
https://www.facebook.com/#!/volkskrant? ... ion=stream
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor FartherAway op 18 nov 2013, 14:42

Heel leuk project voor groep 8, ook zeker met de discussie inderdaad, ik denk dat ze daar heel kritisch naar kunnen kijken.
Ik denk dat het heel goed is om beide kanten goed uit te lichten. Waarom hechten 'wij' zoveel waarde aan dit feest en wat is het standpunt van de tegenstanders van zwarte piet? Ik merk dat ik het heel lastig vind om me daarin te verplaatsen, omdat ik gek ben op het Sinterklaasfeest. Maar als ik echt kritisch nadenk, kan ik de tegenstanders goed begrijpen. Ik denk dat het heel belangrijk is dat de kinderen daar ook achtergrondinformatie over krijgen (of zelf opzoeken) om zich daar een goed beeld van te kunnen vormen.

Niet echt een idee voor je project, maar misschien wel voor jouw rol en sturing erin.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor Ma.n0n op 19 nov 2013, 13:45

Bedankt voor je tip, FatherAway. Zelf had ik hier ook al aan gedacht.

Ik heb nog niets gehoord van de directeur, voor de opening ga ik iets anders bedenken. Een brief van iemand, maar van wie?
Daarnaast denk ik dat dit niet geschikt is als verhalen ontwerp, maar als wat dan wel?

Ik heb mezelf behoorlijk wat werk op de hals gehaald. Dus misschien zijn er hier ook nog andere ideeën over naar wat voor eindproduct ik toe kan werken.
Een heel sinterklaasjournaal is misschien teveel van het goede?


Het is niet zo dat ik kant en klare ideeën wil van jullie, maar ik ben altijd al heel blij met een opzetje van waar ik zelf verder werk.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor brigitte op 19 nov 2013, 19:09

Misschien heb je hier iets aan m.b.t. De discussie:

http://www.xa4a.net/2013/10/drogreden-poster/
Avatar gebruiker
brigitte
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 529
Geregistreerd op: 26 aug 2002, 21:46
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor juf-crealientje op 19 nov 2013, 19:16

Ik heb vorig jaar met de leerlingen als taalproject eenr radiouitzendin gemaakt.
Hiervoor had ik de leerlingen in groepjes verdeeld.
Binnen elke groep kregen de leerlingen verschillende opdrachten. Deze opdrachten konden weer over de groepsleden worden verdeeld.
Denk aan:
Belspel
Intervieuw
Krantenartikel ombuigen tot nieuwsbericht
Weerbericht.
Daarnaast mochten de leerlingen hun favoriete muzieknummer zoeken om er tussen te voegen. De leerlingen hebben per groepje hun stukje opgenomen. Daarna heb ik alles achterelkaar gezet, zodat het echt een project van de klas ik geworden.
Dit was een erg leuk project en de resultaten waren ook erg leuk!

Ik denk dan ook dat een Sinterklaasjournaal best wel te doen is, maar ik denk wel dat het handig is om het in stukjes te hakken.
Dat enkele leerlingen verantwoordelijk zijn voor een bepaald onderdeel en andere leerlingen weer voor een ander onderdeel.
juf-crealientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 04 okt 2013, 20:19
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3
Functie: stagaire

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor Ma.n0n op 19 nov 2013, 19:44

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar naar mijn idee leren de leerlingen maar bepaalde stukjes.
Ook zit ik heel erg met de korte tijd in mn maag. Ik kan niet anders dan het in de Sinterklaasweek doen en zoveel tijd is er niet.

Als ik ze in groepjes verdeel is er 1 groepje met de geschiedenis bezig en de andere weer met taal (verhaallijn uitschrijven). Ik denk niet dat dit haalbaar is,
om de vakspecifieke criteria te koppelen.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor Ma.n0n op 19 nov 2013, 21:56

Inmiddels weer iets verder met de opzet.

Van de directeur heb ik helaas een negatieve reactie gekregen. Geen punt, want ik heb iets anders bedacht.
Op maandag in de Sinterklaasweek begin ik de ochtend met een debat i.p.v. het normale kringgesprek. Op het bord staat de stelling: Kan Zwarte Piet annex 2013 nog wel?

Na het debat wil ik vertellen wat we deze week gaan doen. Het Sinterklaasjournaal maken is nog steeds een optie, maar ik heb geen idee hoe ik dit vorm moet gaan geven.
Zoals ik net al zij moet ik enkele vakken erin verwerken:

- Levensbeschouwelijk onderwijs - filosoferen
- Taal - interviews afnemen bij leerkrachten en evt. ouders
- ICT - de interviews filmen.
- WO - zelf dacht ik aan geschiedenis, maar misschien kan Aardrijkskunde ook wel. Ik moet het goed kunnen verantwoorden.
- Kunst - alle 3 de vakken mogelijk.

Ik heb dus nog geen idee hoe ik dit moet gaan vormgeving, maar dan ook echt geen idee. Daarom was ik benieuwd of er nog andere mogelijkheden zijn. De discussie moet erin verwerkt zitten. Ik wil dat de leerlingen zich gaan verdiepen in de standpunten van de tegenstanders en de belangen gaan vergelijken.

Als ik denk aan het Sinterklaasjournaal denk ik ook aan een verhaallijn en dat vind ik dan weer heel moeilijk om in het project te verwerken. Ik loop eigenlijk nu al volledig vast en ik heb nog maar 2 weken.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor juf-crealientje op 19 nov 2013, 22:01

Wellicht kun je een in plaats van een Sinterklaasprogram meer denken aan een televisiemiddag.

Zou je de leerlingen niet een debat kunnen laten voeren? Dit kan klassikaal en kan gefilmd worden.
Leerlingen kunnen dan voor beeldend onderwijs een reclamespotje maken.
Een documentaire achtig iets over de geschiedenis van Sinterklaas
juf-crealientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 04 okt 2013, 20:19
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3
Functie: stagaire

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor juf-crealientje op 19 nov 2013, 22:03

Je zou voor beeldend onderwijs ook kunnen kiezen voor een stop motion filmpje
juf-crealientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 04 okt 2013, 20:19
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3
Functie: stagaire

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor Ma.n0n op 19 nov 2013, 22:09

Dat klinkt als een beter idee en ook meer haalbaar.
Leuk om voor de andere groep 8 te doen op vrijdagmiddag. Alhoewel er dan ook een handvaardigheidcircuit is. Wat maakt dat ik hier niet zo lang de tijd voor heb op de vrijdagmiddag.
Ik weet nog niet wat we op donderdagmiddag gaan doen i.v.m. Sinterklaas, maar dat zou ook mooi zijn.

Bij de activiteiten die jij noemt denk ik toch meer aan groepjes die werken, maar worden dan de lesdoelen door de hele klas behaald vraag ik me af?
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Project Sinterklaas groep 8

Berichtdoor juf-crealientje op 19 nov 2013, 22:12

Hoeveel lessen heb je beschikbaar?
juf-crealientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 04 okt 2013, 20:19
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3
Functie: stagaire

Volgende

Keer terug naar Sinterklaas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron