Groep 3 - Kerstverhaal

Van verhalen tot knutsels. Hoe feestelijk maak jij het in de klas?

Moderator: Anne

Groep 3 - Kerstverhaal

Berichtdoor JufInge1 op 30 nov 2006, 22:23

Hoe bieden jullie het kerstverhaal aan in de klas? Vertel je zelf het bijbelverhaal? Gebruik je een spiegelverhaal? Lees je een prentenboek voor?

't Is voor mij 't eerste jaar dat ik zelf de kerstviering moet verzorgen (en dus ook de liturgie). Dus ik ben wel benieuwd naar jullie ideeen/tips ed.
JufInge1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 50
Geregistreerd op: 22 apr 2005, 10:46

Berichtdoor JufInge1 op 30 nov 2006, 22:23

o ja, misschien ook wel handig om erbij te vermelden welke groep ik heb...groep 3! ;)
JufInge1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 50
Geregistreerd op: 22 apr 2005, 10:46

Berichtdoor Aaltsje op 01 dec 2006, 11:30

Ik lees altijd het boek van Dick Bruna 'Kerstmis' voor. In dit boek wordt heel oppervlakkig ingegegaan op de betekenis van de kerst. Ook voor kinderen van groep 3 is dit goed te begrijpen. Succes!!
Aaltsje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 66
Geregistreerd op: 18 okt 2006, 15:26

Berichtdoor juf queen op 01 dec 2006, 11:32

Je kan ook het verhaal uit je hoofd vertellen op een eenvoudige manier (en er poppen bij gebruiken....je hoeft niet achter de poppenkast hoor) De kinderen luisteren dan nog aandachtiger!
juf queen
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 295
Geregistreerd op: 24 feb 2006, 15:50
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 01 dec 2006, 11:36

Er is een powerpointversie waarin het kerstverhaal op rijm staat, heel eenvoudige taal, misschien heb je daat wat aan?
http://www.xs4all.nl/~sch31199/tijdelij ... ntatie.htm

(Er staan wat kleine foutjes in de tekst, die je misschien beter eerst even kunt verbeteren voor je hem gebruikt. Verder vind ik het een mooie, simpele en duidelijke tekst.)

Je kunt hier ook een werkboekje bestellen, ik weet alleen niet voor welke groep(en) dit boekje geschikt is.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufInge1 op 01 dec 2006, 15:15

Ik ben op zoek naar een leuk prentenboek of leuke platen waarbij ik het verhaal kan vertellen.
Misschien gebruik ik wel de platen die in die powerpoint-presentatie staan...maar ik weet 't nog niet. Ben nog niet echt overtuigd! ;)
JufInge1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 50
Geregistreerd op: 22 apr 2005, 10:46

Berichtdoor klaartje op 01 dec 2006, 21:06

Ik gebruik al enkele jaren het boek:het kindje in de stal, verteld voor jonge lezertjes door Hetty van den Heuvel.

Iedere morgen lees ik een stukje voor, de dag erna herhaal ik met de kinderen het voorgaande, a.h.v. de mooie illustraties, en ga weer een stukje verder.
Ik kijk van tevoren hoeveel morgens ik heb en dan verdeel ik het hele verhaal in zoveel gedeelten.

Ik vind het zelf een fijn boek, duidelijk en eenvoudig geschreven met veel mooie, grote illustraties. Steeds op de linkerbladzijde tekst en de rechterbladzijde een illustratie.
Soms vertel ik een kort stukje in eigen woorden of sla een klein stukje over maar dit is hoeft niet veel.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0


Keer terug naar Kerst

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron