Hoe organiseer ik een kerstviering

Van verhalen tot knutsels. Hoe feestelijk maak jij het in de klas?

Moderator: Anne

Hoe organiseer ik een kerstviering

Berichtdoor Juf-Linny op 16 nov 2007, 11:24

Hallo iedereen.

Sinds het begin van dit schooljaar vervang ik op een school. Ik zit in de werkgroep kerst en moet een (klein) kerstfeest organiseren. Wat doen jullie zoal. Hoe pak ik dit het beste aan?

Thanx!
"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense".
Avatar gebruiker
Juf-Linny
PABOforum Peuter
 
Berichten: 150
Geregistreerd op: 24 okt 2005, 11:11

Re: Hoe organiseer ik een kerstviering

Berichtdoor Joke op 16 nov 2007, 16:29

Het hangt er een beetje vanaf wat de eisen voor die kerstviering zijn.

-Moet je het kersfeest voor de hele school organiseren?
-Moet er een maaltijd bij?
-Welke tijden? Wat doe je met brengen en halen door ouders?
-Wie helpen er met het uitvoeren?
-Wat valt er onder jouw verantwoording die avond?
-Is het alleen het kerstgebeuren overdag of wordt er ook een viering 's avonds bedoeld?
-Werk je op een Christelijke school?
-Gaan jullie nog naar de kerk?
-Moet er in de kerk gezongen worden.
-Welke liederen? Wie studeert die in? Wordt er een kerstspel opgevoerd?
-Moet je voor je eigen groep een optreden bedenken
-Moet er een optreden op school bedacht worden? Voor de hele school?
-Moet je voor de versiering zorgen?
-Alleen in je klas of voor de hele school? Wie zorgt er voor de gangen?
-Gaan jullie een activiteit bedenken voor overdag, bijv. een circuit, spel?

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kort gezegd:
Het is heel belangrijk te weten wat er van je verwacht wordt, waar, wie het uitvoeren, wanneer het uitgevoerd wordt en over hoe het moet worden gedaan ga je dan nadenken als je in een werkgroep zit die de opdracht heeft gekregen dit uit te werken.

Het is grappig dat dit de 5 woorden voor autisten zijn (uit het boek geef me de 5 van Colette de Bruin) , waarbij we allemaal baat zouden hebben als we iets moeten organiseren.
Ik gebruik deze 5 woorden tegenwoordig ook voor mezelf als ik iets moet organiseren en het wérkt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe organiseer ik een kerstviering

Berichtdoor Juf-Linny op 22 nov 2007, 12:01

Dank je Joke

Ik zit op een Christelijke school.Maar de kerk wordt er nauwelijks bij betrokken, er komt geen pastoor ed. De onderbouw viert het een dag eerder dan de bovenbouw. In princiepe moet ik het voor de hele school organiseren.
Wie waar voor zorgt weet ik allemaal niet. Het is mijn eerste jaar op deze school en iedereen heeft andere 'taken' dan afgelopen jaar gekregen. Wel weet ik dat het een kleine viering wordt en voor het grootste gedeelte in de klas. Niet gezamelijk.
"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense".
Avatar gebruiker
Juf-Linny
PABOforum Peuter
 
Berichten: 150
Geregistreerd op: 24 okt 2005, 11:11

Re: Hoe organiseer ik een kerstviering

Berichtdoor Joke op 22 nov 2007, 12:40

In eerste instantie vind ik persoonlijk het Wie erg belangrijk.
Ik zou dan beginnen met vast te stellen wie wat doet, zodat je geen dubbel werk doet (als dat tenminste al vast staat).
Als je samen met iemand deze opdracht moet bedenken, ga dan even brainstormen.
Schrijf alles op wat jullie te binnen schiet. Moet je het alleen doen, dan doe je het alleen.

Heel belangrijk als tweede: het Wat! Wanneer komt daarna, want daar hangt ook veel van de invulling van af.
Wat ga je doen, wat wordt er van je verwacht. Eten? Voorstelling? Of is het juist een invulling van de rest van de laatste schooldag, een gezamenlijk doen: (knutsel)circuit, spelletjes, levend ganzenbord, Zweeds loopspel, voorstelling: poppenkast, schimmenspel, pantomime, vertelverhaal, voorlezen, zingen, gedichten. Voor welke leeftijd? 4 t/m 12 is een heel verschil vergeleken met 6 t/m 12
Als het iets wordt wat voor het grootste gedeelte in de klas wordt gedaan, begrijp ik niet waarom jij dit moet regelen. Bij ons is alles wat er in de klas gebeurt de verantwoording van de leerkracht zelf. Pas bij een gezamenlijke invulling wordt er iemand die zich daar voor heeft opgegeven voor ingeschakeld.

Er is al veel over geschreven op het forum.:
viewtopic.php?f=37&t=17737&hilit=kerst
viewtopic.php?f=37&t=17717&hilit=kerst
viewtopic.php?f=37&t=17546&hilit=+kerst
viewtopic.php?f=37&t=17532&hilit=+kerst
viewtopic.php?f=5&t=17236&hilit=+kerst
viewtopic.php?f=37&t=17491&hilit=+kerst
enz.

Ik heb nog steeds geen beeld waar je naar aan het zoeken bent en dan kan ik je heel moeilijk helpen. :(
Misschien kun je de vijf woorden invullen en van daaruit verder denken:
1. wie --> Juf-Linny en ........, in de klas alle collega's
2. wat hangt van de andere 4 punten af, je moet wel weten wat er van je verwacht wordt, dan kan je bepalen wat je gaat doen
3. wanneer -->
4. waar --> een deel in de gemeenschaprsruimte?
waar -->een deel in de klas
5. hoe (als je het wat weet kun je erover gaan nadenken hoe je het gaat doen

Ik heb onlangs bij de vraag van jufhetty erg uitgebreid gereageerd, misschien staat daar nog wat bij:
viewtopic.php?f=37&t=17737
Snuffel ook eens rond op het kerstforum:
viewforum.php?f=37
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Kerst

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron