Ervaringen - LOI pabo

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor basisschooljufworden op 14 jan 2009, 17:46

ik heb alle info binnen. Duidelijke omschrijving van alles. Geeft vast een goed gevoel!
Blackboard doet het nog niet, maar net een e-mail naar de service desk gestuurd.
Ilse, ik doe inderdaad de verkorte variant. Ik heb in periode 1 en 2 een apart programma, daarna stroom ik in in MA5. Dus dan volg ik het reguliere. Wel vrijstelling voor de minors. Als het goed is is het dan voor mij 2,5 jaar.
Ik lees nu wel in de brief dat ik meteen stage moet lopen, dus ga nu maar snel naar scholen bellen. Is wel vreemd want eerdere berichtgeving werd gezegd dat het pas vanaf periode 2 zou zijn.
Boekenlijst is duidelijk, dus ga nu maar de boeken voor periode 1 kopen en ik zie jullie de 31 ste!
basisschooljufworden
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 05 jan 2009, 16:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor Nitsje op 14 jan 2009, 18:29

Klopt Ilse, je doet gewoon de standaard reguliere variant, behalve als je speciaal hebt gehoord dat je een andere doet zoals Ger.
Wel fijn hoor Ger, dat jij al na 2,5 jaar klaar bent.
Ben vandaag weer heel braaf de hele dag bezig geweest met rekenwijzer, het is soms echt ver graven naar al die kennis van 'vroeger'.
Nitsje
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 03 nov 2008, 18:41
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor ilse_vs op 14 jan 2009, 19:14

Ik heb me nu aangemeld voor alle vakken in de MA1, vond ik wel een goed idee van je Ilse, aangezien het inderdaad anders wel een hele lange lijst gaat worden!
Heb toevallig ook alle info vandaag binnen gehad, maar was dus al eerder zelf aan de slag gegaan met alles, dus het was allemaal niet zo 'spannend' meer. Wel een gedoe dat je nu ineens in je eerste periode al stage moet lopen! Dat is toch wel ontzettend snel..
Ik ben nu met rekenwijzer halverwege meetkunde, af en toe wel frustrerend.. Voor mij is dat toch wel het vervelendste hoofdstuk.. Maar goed hoor van je Ilse ;) ik heb vandaag vooral dingen van blackboard en portaal doorgelezen, ga dalijk nog wat rekenen doen :)
ilse_vs
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 20 nov 2008, 19:10
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor basisschooljufworden op 15 jan 2009, 10:10

Hi Ilse,

Fijn dat je je al hebt kunnen aanmelden. Ik blijk nog geen account te hebben op blackboard. Dus nog even geduld hebben, is als het goed is binnen twee dagen geregeld.
Of ik ook het HBO/WO traject daadwerkelijk mag doen, daar heb ik nog geen uitsluitsel over. Dat hoor ik nog. Maar ik ga er wel vanuit aangezien ik al een papiertje heb. Mocht het onverhoopt niet zo zijn dan kom ik automatisch in het reguliere traject.
En die 2,5 jaar is een indicatie, ik weet nu nog niet of dat ook haalbaar is. Het is ook een van de redenen dat ik voor de AL variant heb gekozen om alles op je eigen tempo te kunnen doen, dus ook eventueel langer erover te doen.

Ik ben ook aan het stoeien met meetkunde. Ben nu bij 7. Maar ik worstel er ook wat mee af. En ik vind de uitleg niet altijd even duidelijk. Mis soms wel wat overzicht. Maar we gaan gestaag verder. Wil einde weekend meetkunde afhebben.
basisschooljufworden
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 05 jan 2009, 16:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor ilse_vs op 16 jan 2009, 17:44

Hoop dat je snel op blackboard kan! Daar staat zo onwijs veel informatie op, heb voor mezelf alvast wat dingen op een rij gezet per vak, zodat ik een beetje weet wat we in moeten leveren en moeten lezen etc.
Meetkunde heb ik gisteren afgerond, waar ik toch wel erg blij mee ben (vond het een rot deel) en ga nu verder met wat taal. Wil het een beetje afwisselen :)
Vandaag een mailtje gestuurd naar een school hier vlakbij of er mogelijkheden waren voor een stage, kreeg een mailtje terug dat die er waren (heb ook het hele gedoe uitgelegd met 10 weken voor de vakantie en 20 derna, dus ben al blij met een positief antwoord :)
Het zou wel leuk zijn om daar stage te lopen, heb er namelijk al een keertje meegelopen wat erg leuk was en het is montessori onderwijs wat mij toch ook wel trekt.
Oh ik vind trouwens ook dat inderdaad de uitleg bij rekenen niet altijd even duidelijk is. Ook bij bijvoorbeeld de antwoorden niet, dan zetten ze alleen het antwoord neer en niet hoe ze er aan komen. Als ik het dan fout heb weet ik dus ook niet waarom.
ilse_vs
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 20 nov 2008, 19:10
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor basisschooljufworden op 17 jan 2009, 12:10

~Hi Ilse,

Ik kan op BB. Heb me voor periode 1 voor alles aangemeld en vast een studieplanning gemaakt. Het word pittig zo te zien. Maar wel leuk!
Kan helaas niet de 1e keer de tentamens in zwolle doen, dus BVRT zal ik pas in juni doen. Maar dat geeft wel weer wat lucht in het programma. Zal toch wel even wennen zijn om zo alles op te starten. Vind het wel een uitvinding met lesmateriaal op filmpjes. Erg duidelijk.

Ben ook wel benieuwd naar de eerste lesdag.
Mbt stage, ik ga de LWT door lezen volgende week op BB en wacht dan denk ik even tot de startdag en ga dan scholen mailen / bellen. Wil namelijk weten of je ook bijv. paar een week achter elkaar stage mag lopen en dan bijvoorbeeld elke week 1 dag.

Heb er iig erg veel zin in. Nu nog kunnen inloggen op portaal en dan echt starten maar.

Heb jij al boeken gekocht? Ik zag dat je bij sommige boeken maar 1 hoofdstuk hoeft te bestuderen. Ik ga kijken of ik dan dat hoofdstuk kan kopieeren. Scheelt weer een boek kopen.

Groetjes Ger
basisschooljufworden
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 05 jan 2009, 16:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor Nitsje op 17 jan 2009, 18:14

Hey, ik heb iets gemist, waar kan je zien wanneer de tentamens zijn? Ik zag op het portaal wel de inschrijvingen voor de tentames, maar er staan nog geen tentamens voor ons tussen, toch? Nog wel even wennen aan die HBO stijl, dat je alles zelf moet zoeken via 2 pagina's. Denken jullie dat dit alle opdrachten zijn die op het portaal staan, of zouden we in het lesmateriaal wat we de 31ste krijgen nog meer opdrachten zijn?
Nitsje
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 03 nov 2008, 18:41
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor ilse_vs op 17 jan 2009, 18:43

De tentamens staan op BB bij A-algemeen, dan documenten, dan organisatie. Daar staat het rooster in Zwolle en die in Leiderdorp.
Verder denk ik dat alle opdrachten die op blackboard staan (volgens mij bedoel je die ipv het portaal) gewoon echt alle opdrachten zijn. Het is misschien een idee om een overzicht voor jezelf te maken van alle vakken (wat je er allemaal voor moet doen) en dat we die dan uitwisselen? (Ik heb er al één gemaakt) Misschien zien we dan dingen die we zelf gemist hebben wel bij een ander..
Ger, ik heb in ieder geval alle boeken voor ma1. Ik denk dat ik bij een 'normale' studie niet meer zou beginnen aan boeken kopen (aangezien je ze echt amper gebruikt) maar nu ik thuis studeer heb ik het maar wel gedaan.
Balen dat je trouwens de eerste keer de toetsen niet kan maken..

Qua stage geloof ik dat je wel meerdere dagen per week stage mag lopen, zolang je er maar 10 per blok loopt..

Groetjes
ilse_vs
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 20 nov 2008, 19:10
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor Nitsje op 17 jan 2009, 22:33

Tanx, ik heb de tentamen data gevonden. Als ik zo de opdrachten doorlees, zie ik niet vaak staan "lees blz..... van boek...." vandaar dat ik mij afvroeg of er nog meer opdrachten zijn, want het lijkt nog niet zo heel veel, terwijl de studiebelansting 420 uur per major is. Het wordt vast allemaal duidelijk de 31ste. Er hebben zich "nog maar" 8 medestudenten aangemeld voor de regulieren en totaal 3 voor de andere trajecten, valt mee tot nu toe, met z'n 11en en jullie er bij 13.
Nitsje
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 03 nov 2008, 18:41
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor basisschooljufworden op 18 jan 2009, 08:18

Hoi Ilse, (nitsje),

Op BB staat ook per cursus (grappige benaming trouwens) een tabel met de studiebelasting. Vaak staat er alleen bijv. hele boek of hfd 2,3,4 etc. Dus dan zijn het gewoon de hele hoofdstukken.

Ilse, ik heb alleen in mijn studieagenda per vak een planning gemaakt. Gewoon vanuit tt week terug geschreven met de opdrachten, studiestof. Bij PE houdt dat dan in dat ik bij een studiedag heb staan, bijv. stof week 1. en dan kijk ik dan voor week 1 in de planner. Het verschilt een beetje per vak. Maar zo heb ik het ook voor NE gedaan met die opdrachten.Ik heb nog niet alle boeken, heb ook wat 2e hands gekocht. En bij bol.com. Dus denk volgende week wel alle boeken te hebben.

willen jullie wel per MA alle vakken meteen gaan doen? Ik denk dat ik het wel ga proberen, maar ook even vragen op de startdag of dat te doen is, wat de ervaringen daarbij zijn.
basisschooljufworden
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 05 jan 2009, 16:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor ilse_vs op 18 jan 2009, 11:27

Wat denken jullie dan dat we verder voor LWT en SLB moeten doen? Want ik kom er inderdaad bij de meeste vakken wel uit qua wat we moeten maken, maar bij die twee niet echt. Tenminste ik zie overal een beetje 'losse flodders' staan.

Hebben jullie trouwens wel gezien dat je nadat je je hebt aangemeld voor een los vak (op bb) dat je, je er ook voor in 'moet' schrijven wanneer je in de cursus zit? Dan kan de docent zien wie er allemaal mee doet met dat vak.

Zelf wil ik in MA1 direct alle vakken doen van dat blok. Heb die planningen die school heeft gemaakt aangehouden en daar heb ik dan zelf 10 opvolgende weken voor gezet (waar je zelf data in mag vullen, daar ben ik begonnen met ma 02-02 t/m zo 12-04) Dan is het allemaal op elkaar afgestemd en ben je iedere week met een deel van een vak bezig. Zo ging het bij mijn vorige studie ook, dus dat heb ik nu ook maar zo gedaan.. Dan blijf je tenminste niet echt hangen in één vak, aangezien dat denk ik toch wel saai is..

13 mensen in totaal is trouwens niet veel, ze hebben toch niet zoiets van 'we hebben er minimaal 10 per klas nodig' ofzo? (contactdagen gaan ook alleen maar door als er genoeg aanmeldingen zijn voor die dag. Zou rot zijn als er de hele te net te weinig mensen zijn :? )
ilse_vs
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 20 nov 2008, 19:10
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor basisschooljufworden op 18 jan 2009, 13:37

de startzaterdagen zijn voor de gehele AL variant en je kan je dan voor vakken inschrijven heb ik begrepen. Het kan dus best zijn dat iemand die al bezig is maar bijv. nog PE moet halen / doen dan bij ons aansluit.

de lwt moet ik nog doorlezen.
slb heb ik niet in mijn variant.

de planning heb ik ook gemaakt, maar totaan de tentamenperiode. Neem dat als uitgangspunt en werk dan terug. Zo doe je idd per week verschillende vakken. houdt het ook wel leuk en dan heb je alles redelijk paraat bij de tentamens als het goed is.
basisschooljufworden
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 05 jan 2009, 16:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor ilse_vs op 19 jan 2009, 09:17

De startzaterdag dat wist ik, dat die voor iedereen is. Maar je ziet op bb dat als er te weinig mensen zijn die zich aanmelden voor de contactdag, dat deze dan niet door gaat. Nou hoop ik niet dat zoiets vaak voor gaat komen, want ik denk dat juist die zaterdagen erg leerzaam zijn.
Lekker trouwens dat je geen slb hebt ;) is zo'n vak waar je een portfolio voor bij moet houden.

Heb jij trouwens ook BVO 2d en 3d? Heb die opdrachten bij het cursusmateriaal bekeken, je hebt er heel veel materiaal voor nodig! Hoop niet dat we dat allemaal zelf aan moeten schaffen, maar dat we bijvoorbeeld ook wat tijdens een contactzaterdag gaan maken..
ilse_vs
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 20 nov 2008, 19:10
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor basisschooljufworden op 19 jan 2009, 11:16

dat zou inderdaad jammer zijn als zo'n dag niet doorgaat. ik kan nog steeds niet op portaal dus me ook nog niet aanmelden. zodra ik het kan ga ik me opgeven.

dat vak heb ik de eerste periode niet.volgens mij pas in periode 2. ik heb de eerste en tweede periode net wat andere vakken. voor de eerste periode, LWT, RE, PE, DM, NE, BVRT. DM = dans en muziek dus denk dat daar het verschil zit, rest hebben jullie ook toch?

zag dat je voor NE ook een filmpje moet opnemen, gelukkig kan mijn fototoestel filmpjes maken.

meetkunde is hier ook doorgewerkt, alleen heb ik het nog niet onder de knie merk ik. Ik ga maar googlen voor een overzicht met omrekeningen van inhouden en afstanden. want het hoofdstuk is klaar maar ik heb niet het gevoel dat ik nu alle kennis heb die ik nodig heb. het staat gewoon niet in dat boek helaas.
basisschooljufworden
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 05 jan 2009, 16:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - LOI pabo

Berichtdoor ilse_vs op 19 jan 2009, 12:42

Heb je je wachtwoord al veranderd? Dit kan in je mailbox bij opties. Het kan zijn dat dit het is bij het portaal (weet niet of jij nog steeds het oude wachtwoord gebruikt?)

Wij hebben het eerste blok BVHRT, BVO 2d en 3d, LWT-1, Pedagogiek en Communicatie, rekenen en SLB. Nederlands krijgen we geloof ik pas in Ma2.

Ik ken het idee van meetkunde, heb ook nog een ander boek gezien voor rekenen, wat volgens mij toch iets uitgebreider is. Dat koop ik denk ik als ik het de eerste keer niet haal.. (http://www.basisvaardigheden.wolters.nl/) waarvan we ook taal en spelling hebben, dan de rekenen variant. Daar kan je een stukje van het eerste hoofdstuk bekijken, op zich wel uitgebreid en duidelijk..

Hmm dat met die filmpjes opnemen is wel lastig, volgens mij heeft mn opa een camera, anders maar even kijken hoe ik dat doe..
ilse_vs
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 20 nov 2008, 19:10
Groep: 0
PABO jaar: 1

VorigeVolgende

Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast