Digipabo ervaringen 2010-2011-2012

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor Gabrielle73 op 23 aug 2010, 10:44

Hoi Lenita

Je schreef:
kortom dit is echt onwijs veel - begrijp ik dit allemaal goed? - alleen het instroomdossier is al vet veel ha! nou ja op dit moment duizelt alles me voor de ogen en heb ik totaal geen overzicht

Het klopt wat je opnoemde hoor! Ik heb hetzelfde lijstje voor het 1e kwartaal. Vooral de vakken die er bij komen (Engels, bordschrijven, rekenen en taal) maken het zo veel.

Gewoon maar diep adem halen en aan de slag, haha. Hopelijk hebben we over een paar dagen meer overzicht!

Groejes Gabrielle :D
2e jaars digipabo - groep 8
Avatar gebruiker
Gabrielle73
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 26 dec 2009, 12:33
Groep: 8
Schooltype: Openbare basisschool
PABO jaar: 2

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor lenilena op 23 aug 2010, 13:44

hoi gabriella,

dank voo de tip van de treinkaart - ga meteen even kijken - wist ik ook niet!

wat vervelend dat je moeder zo ziek is! heel veel sterkte daarmee.

Wat goed dat je al samenvattingen aan t maken bent enzo - ik heb nog niet alle genoemde boeken (ga ik volgende week uit de bieb halen van inholland bij mij) maar heb wel alles een beetje doorgelezen - zijn jullie ook al begonnen met het instroomdossier? Heb je ook de samenvattingen al gemaakt van de boeken gabriella of alleen van leernetwerkeducatie?

Bijna juffie ik kan je wel het instroomdossier (de handleiding) vast mailen - kun je dat al eens lezen en misschien wat gaan schrijven, moet je je emailadres even doorgeven. je kunt overigens met je studentnummer en je emailadres een code aanvragen voor leernetwerkeducatie (zie mijn instrucites hiervoor op eerdere paginas) en je kunt ook als bezoeker inloggen (geen idee of je dan alles kan zien)

heb nog aan inholland de vraag gesteld hoe het kan dat als je 15 credits per periode haalt (=10 weken) , dat is dus 1,5 credit per week (1 credit =28 uur, 1,5 = 42 uur) dat zij maar aan 30 uur studietijd komen (en dit is inclusief je stagedag!) ik kom toch echt aan 42 uur volgens hen berekening - nou houd jullie op de hoogte van t antwoord.

op dit moment kijk ik tegen een enorme berg op maar waarschijnlijk in de praktijk valt het hopenlijk mee. Heb geen idee hoe ik mijn planning moet gaan opzetten aangezien er vanalles door elkaar loopt...

nou tot morgen iig!

groetjes
lenilena
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 19 maart 2010, 15:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor Gabrielle73 op 23 aug 2010, 14:02

Misschien zit ik nu verkeerd hoor, maar 10 weken gedeeld door 15 credits is 0,66666 credits per week. Dit maal 28 uur is 16,8. Zeg 17 uur. Plus 8 uur stage is 25 lesuren per week. Klopt toch aardig?

Of ga ik mijn rekentoets niet halen en zit ik nu verkeerd te rekenen? :? :lol:

Gabrielle
2e jaars digipabo - groep 8
Avatar gebruiker
Gabrielle73
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 26 dec 2009, 12:33
Groep: 8
Schooltype: Openbare basisschool
PABO jaar: 2

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor linniepinnie84 op 23 aug 2010, 14:11

Gabriëlle, als je in 10 weken 15 credits moet halen, zijn dat er dus meer dan 1 per week... dus dan klopt je rekensommetje inderdaad niet!
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor lenilena op 23 aug 2010, 14:24

ha ha ik begon wel al te twijfelen!

kaartjes heb ik besteld via ns - superhandig!
lenilena
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 19 maart 2010, 15:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor Gabrielle73 op 23 aug 2010, 14:37

Help, dat was een iets te impulsieve rekensom. DOM :?
Dat wordt dus hard verder oefenen..... :lol: :lol:
2e jaars digipabo - groep 8
Avatar gebruiker
Gabrielle73
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 26 dec 2009, 12:33
Groep: 8
Schooltype: Openbare basisschool
PABO jaar: 2

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor graafzijl op 23 aug 2010, 14:40

Ik ga morgen voor het eerst reizen met de OV chip op mijn NS kortingskaart. Ben heel benieuwd of dat digitale wonder het ook zo goed doet.

Ik ga zo nog even een collegeblok kopen en vanavond misschien nog even proberen in te loggen op blackboard. Ik ben zo nieuwsgierig naar de komende dagen.

Tot morgen!

Marloes
graafzijl
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 31 maart 2010, 13:45
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor bijnajuffie op 23 aug 2010, 14:48

Lenilena,

Ik heb je net een mail gestuurd!
Het zou heel fijn zijn als je het alvast kon mailen.
Misschien heb je mijn e-mail adres no, want je had ook al de boekenlijst doorgestuurd :D .

Leuk dat het forum weer zo actief is.
Is er ook een forum via blackboard?

Nou, ik ga er maar vanuit dat morgen heel veel vragen worden beantwoord!

Groetjes!
bijnajuffie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 05 jul 2010, 20:56
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor lenilena op 23 aug 2010, 16:31

Dag Lenita,



Er bestaat een verschil tussen de officiële belasting en de daadwerkelijke belasting.

30 uur per week is een realistisch getal.



Groet

Gert Mallegrom

ha ha ja dat zou ik ook zeggen ja!
lenilena
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 19 maart 2010, 15:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor Mniekske op 23 aug 2010, 19:33

Het is nu eenmaal voor iedereen verschillend hoeveel tijd je kwijt bent aan je studie. Daarnaast is het ook wel redelijk algemeen bekend dat de stof op de Pabo niet moeilijk is, maar dat het wel heel veel werk is. Ik was heel veel tijd kwijt aan opdrachten, doordat ik heel perfectionistisch ben. Waarschijnlijk had ik met de helft van de tijd die ik in mijn studie gestoken heb het ook gehaald. Anderen deden dit inderdaad wel, waren minder pefectionistisch en waren dus ook minder studietijd kwijt. Begin gewoon aan de studie, ga er open minded in, en kijk hoeveel tijd je zelf nodig heb. Vergelijk niet teveel met anderen, want iedereen werkt op zijn eigen manier en daardoor heeft de ene student meer uren nodig dan ervoor staan terwijl een andere er minder nodig heeft.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor graafzijl op 23 nov 2010, 15:00

Ik ben inmiddels bijna drie maanden bezig en merk dat 30 uur inderdaad de tijd is die ik eraan kwijt ben. Is in mijn geval alleen te doen met een zeer strakke planning en ijzeren doorzettingsvermogen. Gelukkig gaat het vooralsnog goed. Het scheelt dat het erg leuk is om te doen.

Tip voor iedereen die hieraan wil beginnen: onderschat het niet en begin als het even kan vooraf te studeren. De eerste weken na het startseminar ben je vooral druk met het uitvogelen wat er van je wordt verwacht en heb je nauwelijks tijd om echt te studeren. Het scheelt als je dan al wat vooraf hebt gewerkt. Bijvoorbeeld het boek "De pabo taaltoets haal je zo" aanschaffen en doornemen.

Groetjes,
Marloes
graafzijl
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 31 maart 2010, 13:45
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor Catelijne op 26 jan 2012, 12:48

Hallo allemaal,
ik heb een vraag aan jullie. Ik ga volgende week starten met de digipabo verkort en vroeg me af hoe je alles gepland krijgt. Ik heb nu nog helemaal geen overzicht over wat ik precies moet doen, maar ik hoor wel van iedereen dat het veel, veel, veel is. Waar moet je dan beginnen? Is een schema of zoiets handig? Als ik maandag begin betekent dat toch dat ik meteen aan de bak moet, een paar uur per dag? Ik ben veel t ebang dat ik anders achter ga lopen.
Maar waar kan ik het beste binnen?
groetjes en alvast bedankt,
Catelijne
Catelijne
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 25 jan 2012, 22:42
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor NafNaf op 29 jan 2012, 14:36

Hoi Catelijne,
Ik ben in september begonnen met de verkorte deeltijd en het is echt wel te doen allemaal! Op tijd beginnen is inderdaad handig. Je krijgt per periode een 'spin' en daar staat op wat er die periode ingeleverd moet worden en welke tentamens je hebt. Ook staat er op waar je nu al aan kunt beginnen en wat de periode daarna ingeleverd moet worden. Mijn tip voor jou: zorg dat je daar nu ook al de helft van af krijgt, want de periode daarna heb je net zoveel werk staan als de eerste en anders loopt je planning dus scheef.
Verdere tips door planning: lees goes vooruit in studiewijzers welke lessen je gaat geven. Ik weet niet of je de vierjarige of de tweejarige variant volgt? Bij de tweejarige variant moet je voor kunstzinnige oriëntatie veel lessen geven en een paar lessen bewegingsonderwijs. Het is handig om dat op je stageschool zo snel mogelijk in te gaan plannen, anders lukt het misschien op het eind niet meer.
Je eigen vaardigheidstoetsen kun je nu ook al vast gaan oefenen, dat scheelt straks ook weer stress. En verder: adem in, adem uit! Echt heel moeilijk is het niet, dus het komt vast goed. Het is idd vooral veel, dus gewoon iedere dag iets doen en dan komt het vast in orde!
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor Joke op 29 jan 2012, 18:39

Misschien kan iemand het jaartal veranderen, want het lijkt me verwarrend.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo september 2010!!!

Berichtdoor Catelijne op 07 feb 2012, 18:10

Nafnaf, bedankt voor je reactie. Inmiddels weet ik iets beter wat ik moet doen en wat er van me verwacht wordt. Omdat ik nog niet ben begonnen met de stage is het wat dat betreft nog wat vaag plannen, maar vooralsnog lijkt het goed te doen allemaal. Op het onderwijsplein wordt alles heel duidelijk uitgelegd, dat is heel fijn. Ik leer iedere dag wel iets, vind dat wel raar omdat de tentamens pas over 2 maanden zijn, maar goed. Vind de stof tot nu toe leuk en interessant.
Mísschien willen meer mensen hier meeschrijven over hun ervaringen op de digipabo? Ik vind het best wel een uitkomst eerlijk gezegd 8)
Catelijne
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 25 jan 2012, 22:42
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron