Fasetoetsen bij digipabo

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Fasetoetsen bij digipabo

Berichtdoor Juf Jetteke op 25 apr 2011, 21:22

Hallo allemaal,

In september ga ik beginnen met de digipabo (verkorte deeltijd)...leuk maar ook heel spannend! Ik heb van iemand de studiegids gekregen van dit jaar en voor zover ik kan zien wordt het overgrote deel van de stof getoetst middels twee fasetoetsen in het eerste jaar. Maar wat ik niet kan vinden: wat is een fasetoets? Een kruisverhoor door 5 docenten ;) , een schriftelijke toets, een portfolio, een combinatie van dat alles (en als dat het is, waarom vormt het dan samen een fasetoets?).

En de taaltoets, rekentoets, enz. Krijg ik die ook gewoon? Volgens mij zit dat in die tweede fasetoets, maar zijn het dan nog steeds aparte toetsen?

En, laatste vraag, heeft iemand voor mij toevallig zo'n studiehandleiding van de fasetoets om even te kijken wat het ongeveer in gaat houden? Ik ben graag goed voorbereid! ;)

Alvast bedankt!
Juf Jetteke
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 13 apr 2011, 19:17
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Fasetoetsen bij digipabo

Berichtdoor Danitsja op 29 apr 2011, 10:47

Hoi Jetteke,

Helaas kan ik je niet helpen met je vragen, maar ik ga ook starten met de verkorte Digipabo in september.
Ook spannend en ook heel erg leuk!

Ben benieuwd hoe jij aan de studiegids bent gekomen, die zou ik ook graag hebben namelijk!
Heb jij de gids digitaal??

Groetjes Danitsja
Danitsja
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 29 apr 2011, 10:41
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Fasetoetsen bij digipabo

Berichtdoor Juf Jetteke op 29 apr 2011, 20:06

Ik had een mailtje gestuurd...er is zo'n formulier op de website dat je in kunt vullen: kies je de opleiding, plaats, enz. en dan kun je in de vrije ruimte je vraag typen. Mijn vraag werd doorgestuurd naar de opleidingscoördinator en die stuurde me de studiegids terug. Als je me een pb'tje stuurt, wil ik hem anders ook wel aan je doorsturen. Leuk dat je ook begint!
Juf Jetteke
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 13 apr 2011, 19:17
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Fasetoetsen bij digipabo

Berichtdoor bijnajuffie op 03 mei 2011, 08:38

Hoi,

De fasetoets is eigenlijk gewoon een mondelinge toets. De stof bestaat uit een aantal vakken en is best veel, maar je krijgt er dan ook veel studiepunten voor. Je eerste gesprek doe je samen met een mede-student en tov 2 docenten. Je doet het gesprek eigenlijk tegelijk met een mede-student, want ieder krijgt zijn eigen vragen en eigen cijfer, maar je zit er wel samen.
De voorbereiding neemt veel tijd in beslag, maar het is wel te doen hoor!

Succes!
bijnajuffie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 05 jul 2010, 20:56
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Fasetoetsen bij digipabo

Berichtdoor Juf Jetteke op 04 mei 2011, 18:38

Dankjewel voor je reactie! Mondeling dus...lijkt me wel spannend met zoveel stof. Ben wel benieuwd hoor, hoe het straks allemaal in z'n werk gaat. Dankjewel!
Juf Jetteke
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 13 apr 2011, 19:17
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Fasetoetsen bij digipabo

Berichtdoor wieweet op 25 mei 2011, 18:10

Ik heb ook interesse in de digipabo.
Heb je dan nog die fasetoetsen geen andere schriftelijke toetsen meer?
Want daar ben ik heel benieuwd naar: hoeveel toetsen je per keer hebt?
wieweet
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 23 mei 2011, 17:33
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Fasetoetsen bij digipabo

Berichtdoor Juf Bar op 08 jun 2011, 20:17

Voor de fasetoetsen maak je ook een portfolio. Tijdens de 2e fasetoets wordt erg ingegaan op je praktijk. Dat doe je alleen met 2 mensen van de opleiding.
Juf Bar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 26 nov 2009, 09:49
Groep: 1
Schooltype: Christelijk
Functie: Leerkracht

Re: Fasetoetsen bij digipabo

Berichtdoor Gabrielle73 op 18 aug 2011, 10:48

Hoi,

Ik ga nu aan mijn 2e jaar beginnen (jaar 2 en 3 in 1 jaar) en je heb in het eerste jaar gewoon per kwartaal je leertoetsen.
Per kwartaal heb je ongeveer 2 leertoetsen (veel boeken bestuderen + samenvatten), 2 onderzoeken (vaak in groepsverband), een onderdeel van een portfolio (bijvoorbeeld voor kunstzinnige oriëntatie activiteiten uitvoeren en hiervan een verslag schrijven), je bekwaamdheidverslag (praktijkgericht en studiegerichte zelfreflectie) met vaak een bijbehorend vak zoals Engels, taal, rekenen of portfolio levensbeschouwing. Verder moet je iedere week je lesvoorbereidingen voor je stage uittikken en voorbereiden, kijkwijzers maken (soort beoordelingsschema) en je praktijkdag weer verwerken/evalueren.
Naast dit alles heb je de landelijke taal en rekentoets en de toets voor wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek).

Zo werk je iedere periode keihard om je 15 studiepunten binnen te halen. Heb je eind van het jaar de 60 punten binnen, dan heb je je propedeuse gehaald en fase 1 afgerond (na een mondeling).
Het tweede jaar werk je gericht aan specifieke portfolio's en hiervoor krijg je ook mondeling per vak.

Bij de 2-jarige variant zit fase 1 en 2 in 1 jaar.

Hopelijk is het zo allemaal wat duidelijker!

Succes als je gaat starten,

groetjes Gabrielle
2e jaars digipabo - groep 8
Avatar gebruiker
Gabrielle73
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 26 dec 2009, 12:33
Groep: 8
Schooltype: Openbare basisschool
PABO jaar: 2


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast