Deeltijd PABO in Almere

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor kim82 op 04 jun 2011, 21:02

He Hallo

Ik ben heel erg benieuwd of hier mensen zijn die de deeltijd PABO volgen in Almere?
Wat zijn jouw ervaringen? Hoe is de opleiding? Moeilijk? Veel werk? Hoe is de organisatie?
Is het mogelijk om naast deze deeltijdstudie 24 uur te werken? (.. en ik heb ook nog een kindje...)
Wat voor werk doe jij Naast/tijdens je opleiding?
Ik ben zelf hbo verpleegkundige, maar zit eraan te denken een overstap te maken naar het onderwijs. Spannend.. ben nu dus vanalles aan het uitzoeken :-)

Alle informatie is welkom!
kim82
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 20:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor MissYouth op 04 jun 2011, 21:08

Hoi Kim,

Ik ga komend jaar starten, dus nog geen ervaringen van mijn kant. Wel ben ik zelf van plan om 24 uur te werken. Eén dag is dan voor stage, één dag voor leren en de dinsdag en donderdagavond voor college. De rest zal ik tijdens de andere vrije uurtjes moeten doen 's avonds en in het weekend.

Ik werk in het SO en heb een dochter van 11 die komend schooljaar naar de 2e zal gaan. Zij ligt dus niet meer om 19.00 uur in bed, maar we kunnen wel samen aan de keukentafel leren :) .

Hoe oud is jouw kindje?
Blijf je als verpleegkundige werken? Zo ja, heb je al bedacht hoe je met eventuele diensten omgaat?

Succes!
Er bestaat geen waarheid, er bestaan alleen verschillende referentiekaders.
Avatar gebruiker
MissYouth
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 18:29
Groep: 0
Schooltype: SO
PABO jaar: 1

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor kim82 op 05 jun 2011, 09:44

Hoi !

Jij werkt dus al in het speciaal onderwijs? Als klassen-assistent? Wil je uiteindelijk ook op die school blijven werken?
Mijn kleine is pas 6.5mnd oud. Ik wil liever niet als verpleegkundige blijven werken, maar wie weet doe ik dat wel omdat ik dan zelf mijn diensten kan aanvragen. Ik zou niet weten waar ik anders kan/moet werken in de tussentijd.

Spannend dat jij al in september gaat starten, ... is het al zeker dat het 2 avonden school is en 1 dag stage per week?

Hoe oud ben jij en waarom ga je de overstap maken?

gr kim
kim82
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 20:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor MissYouth op 05 jun 2011, 09:56

Goeiemorgen :D

Ik werk als onderwijsassistent, maar ik wil gewoon graag mijn eigen klas. Zelf de verantwoordelijkheid dragen en alle lessen draaien.
Ik ben bijna 28. Ik weet nog niet waar ik beland na de PABO, eerst de PABO maar eens halen. Als ik het in het SO wil blijven zal ik uiteindelijk ook nog mijn MASTER-SEN moeten halen.

Ik heb de school gebeld over de les- en stagedagen, dat is zeker. Als jij zelf je diensten kan aanvragen, zou ik zeker blijven werken als verpleegkundige. Heerlijk juist. Wel zou het denk ik fijn voor je zijn als je een dag hebt waarop je kindje naar een opvangvorm is en jij de hele dag kan studeren. Of misschien twee losse dagdelen. Die tijd heb je denk ik wel nodig. Ik heb het voordeel dat mijn dochter al naar het VO gaat en soms dus pas om 17:00 uur thuis is. Alhoewel je natuurlijk nooit weet wanneer daar weer een roosterwijziging is.

Groetjes MY
Er bestaat geen waarheid, er bestaan alleen verschillende referentiekaders.
Avatar gebruiker
MissYouth
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 18:29
Groep: 0
Schooltype: SO
PABO jaar: 1

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor kim82 op 05 jun 2011, 13:55

Hey MY

Het scheelt dat onze kleine bij een flexibele opvang zit (beide ouders werken nu onregelmatig...) dus ik kan zelf aangeven welke dagen/halve dagen hij naar kdv toe gaat.. dus dat is sowieso wel handig ja :-)
Ja het is idd wel prettig dat ik mijn eigen diensten kan aanvragen met mijn huidige werk, .. dus wie weet blijf ik dit werk nog wel ff doen, even zien hoe alles gaat lopen.
Ik ga sowieso as donderdag naar de open avond van de PABO Almere.

O voor het SO moet je dus nog een master doen? Wist ik niet...
Ik ben trouwens 28jr.. hoelang werk jij al als onderwijsassistent?
Omdat ik al een HBO opleiding heb gedaan, moet ik even goed uitzoeken hoe het zit met collegegeld (2e HBO studie..)
kim82
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 20:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor MissYouth op 05 jun 2011, 14:31

Hoi Kim,

Als je al een HBO hebt afgerond, kun je de PABO in twee jaar doen. Je kan dan een lerarenbeurs aanvragen, deze moet je binnen 48 maanden opmaken. Het is niet veel en gaat op basis van inkomen, maar misschien helpt het je.

Jammer, dan komen we dus niet bij elkaar in de klas.
Ik werk al 4,5 jaar als onderwijsassistent.
Er bestaat geen waarheid, er bestaan alleen verschillende referentiekaders.
Avatar gebruiker
MissYouth
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 18:29
Groep: 0
Schooltype: SO
PABO jaar: 1

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor kim82 op 05 jun 2011, 16:46

heej MY

O ik ging er eigenlijk helemaal vanuit dat jij ook de 2-jarige opleiding zou doen, stom eigenlijk haha.
Ja ik ga mij eens verdiepen in de lerarenbeurs (??) nooit van gehoord ... dank voor je tip.
Ben erg benieuwd of ik de volle mep moet gaan betalen voor de studie (7 a 8000 euries...) want dat eh heb ik simpelweg niet....
kim82
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 20:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor MissYouth op 05 jun 2011, 17:35

Ja, ik vind het zelf ook behoorlijk krom. Aangezien ik al jaren in het onderwijs werk, maar niet het versnelde traject mag volgen. Terwijl mensen die al wel een HBO opleiding hebben afgerond in heel wat anders, die nog nooit voor de klas hebben gestaan er twee jaar over mogen doen. Niet persoonlijk bedoeld hoor!!

Ben benieuwd wat je van de open avond vindt en of je inderdaad zoveel moet betalen :shock:
Er bestaat geen waarheid, er bestaan alleen verschillende referentiekaders.
Avatar gebruiker
MissYouth
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 18:29
Groep: 0
Schooltype: SO
PABO jaar: 1

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor kim82 op 05 jun 2011, 18:26

Nou inderdaad ... het is ook echt ontzettend krom! Jij hebt al zoveel meer ervaring en moet er langer over doen ??!! Apart verhaal....

Ik ben ook benieuwd naar de open avond donderdag, laat het nog wel ff weten...

Ondertussen ben ik nog steeds benieuwd naar ervaringen van andere mensen die de PABO hebben gevolgd/volgen in Almere ... deeltijd,..
kim82
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 20:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor SnoopyAnna op 19 jul 2011, 08:14

Ik wil dit jaar beginnen met de verkorte deeltijd Pabo in Almere. Echter nu ontving ik een mail van een mevrouw van de Pabo Almere dat de boekenlijst pas bekend wordt gemaakt na de assessment in Oktober omdat dan pas bekend is welke vakken je wel en niet gaat volgen.

Vorig jaar was ik echter op de voorlichtingsavond en heb toen helemaal niets gehoord over een assessment. Ik begreep toen dat het een vastgesteld programma is van twee jaar voor iedereen hetzelfde.

Weet iemand hier meer over en of dit misschien veranderd is.

Alvast bedankt.
SnoopyAnna
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 19 jul 2011, 08:03
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor NafNaf op 19 jul 2011, 09:26

Volgens mij moet je als je een diploma in de zorg hebt ook het instellingstarief (die 7000 euro dus) betalen. De lerarenbeurs kun je alleen krijgen als je in het onderwijs werkt en een tegemoetkoming in je kosten krijg je voor zover ik weet niet als je al in het diploma hebt in onderwijs of zorg. (Ik heb het laatst allemaal uitgezocht want ik heb dus al een diploma op onderwijs-gebied)
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Deeltijd PABO in Almere

Berichtdoor loontje20 op 23 nov 2011, 14:43

Hallo,

Wellicht een late reactie, ik zie namelijk dat jullie gesprek al in juni was.
Misschien zijn jullie inmiddels al gestart aan de Pabo in Almere.
Zo niet, ik zit nu in het tweede jaar van de deeltijd opleiding Pabo in Almere.
Ik dacht altijd: alle pabo's zijn hetzelfde. Maar dat is helemaal niet zo!! het is echt totaal verschillend.

Over Pabo Almere:
Tja...waar zal ik beginnen
Het is te doen. Je moet wel regelmatig zelf achter je zaken aan want als je het aan de docenten over laat, wordt het lang niet zo snel / goed geregeld als wanneer je er zelf achteraan gaat. (geldt overigens niet voor alle docenten hoor, wel de meeste)
Verder is mijn ervaring m.b.t. deeltijd in het eerste jaar goed bevallen. Er waren voldoende momenten / voorzieningen voor de deeltijd.
Sinds we zijn over gegaan naar het nieuwe gebouw, is dat iets minder geworden. Het restaurant is maar tot 17.00 of 18.00 uur geopend, terwijl wij om 18.00 uur starten.
Er is, sinds dit jaar geen toetsinzage meer mogelijk op de avonden, terwijl dat vorig jaar wel mogelijk was omdat het voor veel deeltijders moeilijk is om overdag te komen.
Over dit inzagemoment zijn wij momenteel druk aan het overleggen / klagen om het voor elkaar te krijgen dat ook de deeltijders hun toets in kunnen zien, 's avonds.

Iets over het combineren van de deeltijdopleiding:
Ik heb zelf nog geen kinderen en woon nog thuis (ben 22 jaar) dus in dat opzicht heb ik geen 'overige lasten'
Ik werk 2 dagen in de week naast de opleiding en dat is goed te doen. Bedenk wel dat het echt enorm veel is wat je krijgt aan huiswerk en opdrachten. Wat ik van andere klasgenoten hoor, die wel een gezin hebben, is dat het redelijk te doen is met een gezin en een 24 urige werkweek er bij. Het is wel een kwestie van plannen plannen en nog een splannen en vooral de avonden veel studeren.
Ik hoop dat jullie er toch nog wat aan hebben.

Groetjes Ilona
loontje20
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 26 mei 2010, 16:00
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron