[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor trees01 op 18 maart 2012, 16:54

Ik ben a/h overwegen om de verkorte PABO bij Stenden te gaan volgen.
Echter met alle bezuinigingen en leerlingdalingen in het verschiet vind ik dit een hele lastige keuze, omdat het wel mijn laatste carriereswitch moet zijn (ben 35). Ik ben op zoek naar lotgenoten die ook voor deze moeilijke keuze staan en wat hun afwegingen zijn.
trees01
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 18 maart 2012, 16:47
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor MoniqueSW op 19 maart 2012, 13:30

Hoi,

Ik ben 34 jaar en ben afgelopen jaar gestart met de deeltijd opleiding (4 jaar). Ondanks de onrustige tijd en mijn schoolkeuze (Inholland) denk ik niet dat ik hier verkeerd aan doe. Ik denk dat er in de toekomst echt wel werk voor ons is weggelegd. Er staan op dit ogenblik ook erg veel jonge leerkrachten voor de klas, waarvan een gedeelte in de toekomst een gezinnetje wil stichten of toch een andere weg inslaan.
Ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze, maar dat komt ook dat ik de opleiding op zich erg leuk vind (wel zwaar, als in veel).

Sterkte met je beslissing
Monique
Groetjes,
Monique
MoniqueSW
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 14 maart 2012, 11:05
Groep: 1
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 1

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor Sterre op 19 maart 2012, 18:08

Er staan op dit ogenblik ook erg veel jonge leerkrachten voor de klas,

Niet op mijn school....
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor ik-je op 19 maart 2012, 20:17

Er staan op dit ogenblik ook erg veel jonge leerkrachten voor de klas,

Niet op mijn school....

Helaas.. bij mij ook niet. Als jonge leerkracht zou ik juist ook aan het werk willen zijn, heb nu eindelijk een baan voor wat langere tijd. En daar ben ik al heel blij.
Daarentegen.. ik den dat er in de toekomst wel banen zullen zijn. Maar ja.. als het je laatste carriereswitch zou moeten zijn is het goed om verder na te denken over andere zaken zoals: werkdruk, gezinssituatie in combinatie met werk etc.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor Déés op 20 maart 2012, 17:37

Ik sta voor dezelfde keuze. Wel of geen pabo. Ook voor mij moet dit de laatste switch zijn. Ik vind het wel moeilijk in deze tijd, maar vind ook dat als je het ECHT wilt je ervoor moet gaan. Ik vind het ook moeilijk om 4 jaar vooruit te kijken. Wie weet zijn er dan wel een heleboel leraren die met pensioen gaan o.i.d.??? Succes met je beslissing!
Déés
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 25 jan 2012, 11:09
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor trees01 op 25 maart 2012, 09:13

Ik ga het verkorte traject doen, dus ben dan wel over 2 jaar klaar. Ik heb de luxe dat ik mijn huidige baan op kan zeggen en hoop dat de studiedruk dan een beetje te overzien is. Ik heb wel 2 kinderen en een man die 60 uur per week werkt. Heeft iemand ervaring met de studiedruk van het verkorte traject. Aan hoeveel uur zelfstudie moet ik ongeveer denken?
trees01
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 18 maart 2012, 16:47
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor GertMallegrom op 25 maart 2012, 11:02

Dag allemaal,

Ondanks dat ik niet helemaal zonder belangen ben is het belangrijk dat je een inschatting moet maken op basis van de arbeidsmarkt over 4 jaar. Er is nu inderdaad sprake van weinig werk in de onderwijssector. Echter over 4 jaar zal dat weer anders zijn omdat er dan veel ouderen zijn uitgestroomd en de instroom in de pabo's al een paar jaar onder het gemiddelde is.

Groet
Gert Mallegrom
Coördinator Digipabo Den Haag
GertMallegrom
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 27 maart 2009, 20:31
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor Sylvia op 25 maart 2012, 13:24

Maar dat werd mij een aantal jaren geleden ook verteld en de grote leegloop is nooit gekomen. Kan me voorstellen dat het dan erg ongeloofwaardig overkomt.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor Joke op 25 maart 2012, 14:04

Er telt nog meer mee.
-Het aantal leerlingen neemt af.
Maar zo lang ik me kan herinneren is dit echter al zo: overschot? Te weinig studenten. Te kort aan leerkrachten en iedereen stroomt weer naar de opleiding.
Ik geloof dat je het gewoon moet doen als je het wilt.

-Er komt een hele nieuwe onderwijs'markt' aan: de peuters vanaf 2 1/2 ! Op steeds meer brede scholen komt het in zwang om deze kinderen dagdelen op te vangen.
Kinderopvang is bijna onbetaalbaar voor menigeen, dus liefhebbers genoeg.
(In grensgebieden met België is dit de reden waarom het leerlingenaantal nog harder terugloopt en al menig school moest sluiten. België biedt deze mogelijkheid nl. al jaren, samen met een warme maaltijd vaak voor alle leerlingen van de school en vervoer!)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor GertMallegrom op 26 maart 2012, 08:31

Dag allemaal,

Ik baseerde me onder meer op een onderzoek van het ROA (het onderzoeksinstituut van de universiteit van Maastricht). Volgens hen zijn in 2016 de personeelstekorten het grootst in techniek, zorg, onderwijs en groen. "Binnen de pedagogische beroepen zullen de knelpunten groot zijn voor onder meer leraren basisonderwijs, docenten exacte, medische en verzorgende vakken, docenten landbouw en techniek (2e graads), docenten talen en expressie, en docenten letteren (1e graads en WO)."

Het hele rapport is te lezen op: http://www.roa.unimaas.nl/pdf_publicati ... 2011_8.pdf

Groet
Gert Mallegrom
GertMallegrom
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 27 maart 2009, 20:31
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor super_juf op 27 maart 2012, 20:38

Het kan wel op een onderzoek zijn gebaseerd maar sorry...in het jaar 2000 riep men precies hetzelfde, en nu is het weer 2016...En dat er weinig werk is in het onderwijs is niet alleen van de laatste twee jaar. Dit is al heel wat jaartjes zo. Ik hoor het van veel mensen om mij heen. Zelf sta ik op het punt om af te studeren. In het basisonderwijs hoef ik het niet te zoeken, tenzij je via een invallijst wilt werken natuurlijk :D Hier is niets mis mee hoor, alleen als je verder wilt (denk aan huis kopen of je huur willen betalen) moet je toch enkele uren op papier hebben staan. Of in in elk geval een regelmatig, vast inkomen. Ik zal nu eerst werk buiten het onderwijs moeten zoeken en een dag of twee in de week invalwerk, zodat ik toch in het onderwijs blijf. Uiteraard is er een lerarentekort maar dit is veelal in het voortgezet onderwijs en in de grote(re) steden. Ik zie het persoonlijk niet zitten om maar één vak te geven, anders was ik wel een lerarenopleiding gaan doen. Nu ga ik het zoeken in het VSO en/of praktijkonderwijs. Alleen met de bezuinigingen 'passend onderwijs' ben ik niet erg optimistisch.
Oei, ik kom nu wel erg over als een pessimist he?! Ik bedoel er verder niets mee maar ik vind het behoorlijk frustrerend allemaal :lol:

Maar goed, even ontopic :D
Als jij in de luxe positie bent dat jouw extra inkomen niet uitmaakt, zou ik zeggen ga ervoor!
Alleen bedenk wel dat als je de twee-jarige variant doet, de studiedruk hoger is. Persoonlijk vind ik dat pabo's het nogal eens rooskleuriger kunnen vertellen dan hoe de werkelijkheid is. Alleen dit is hoe jij het zelf gaat ervaren natuurlijk. Ik begrijp dat je je huidige baan dan opzegt, als je aan de studie gaat beginnen? Als je de luxe hebt zou ik dat zeker doen. Lijkt me vrij zwaar; werk, studie, opvoeding kinderen etc.

Succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor juf karina op 28 maart 2012, 15:00

Ik ben zelf ook invaller. En natuurlijk wil ik ook een vaste baan en ik besef heel goed dat dat waarschijnlijk de komende jaren nog niet in zit. Maar moet ik me daar druk om maken?
In het eerste jaar invallen baalde ik als een stekker, ik wilde mijn eigen groep en niet telkens overal maar moeten invallen.
Ik ben er anders tegenaan gaan kijken toen een collega tegen mij zei dat iedereen wel een plekje heeft gekregen in het onderwijs en dat ik er op moet vertrouwen dat dat voor mij ook een keer een dag komt. Ik kijk nu anders tegen het invallen aan en sinds ik dat doe heb ik er ook weer plezier in. Natuurlijk ben ik niet blij met de onzekerheid en zijn niet alle groepen even leuk om in te vallen, maar je kunt er iets van gaan maken of bij de pakken neer zitten.
Ik heb eigenlijk ieder schooljaar nog langdurig op een school kunnen invallen en mijn eigen groepje gehad. Dus ik mag zeker niet klagen! Ik had ook werkloos thuis kunnen zitten en dat hoeft in het onderwijs zeker niet het geval te zijn. Er zal altijd vraag blijven naar invallers. En hoe meer je invalt hoe meer scholen je kennen en hoe meer kans je hebt op werk. Zo denk ik dan maar!

Ik zeg ook tegen stagiaires die de pabo willen doen, dat ze zich zeker niet moeten tegen houden om de pabo niet te gaan doen, omdat er geen vast werk is te krijgen, want als ze het echt leuk vinden om voor de klas te staan ze het zeker moeten doen!
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor ik-je op 28 maart 2012, 18:20

Ik ben veel meer pessismistisch dan jij, juf Elf.
En dit heeft vooral met mijn karakter te maken. Ben nu 3 jaar aan het invallen, wel steeds langere tijd. Ik ben zo onzeker van mijzelf en ben pas echt een goede leerkracht wanneer ik een klas ken. Ik kan niet genieten van 'daagjes' invallen.
Laatst bijgewerkt door ik-je op 28 maart 2012, 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor juf karina op 28 maart 2012, 18:45

Dat gevoel herken ik wel hoor! Dat ik heb ik ook wel, ik denk dat alle invallers dat wel hebben. Invallen is zeker geen makkelijk baantje. En het allerleukst vind ik ook een eigen groepje, waarvoor je echt een leerkracht kunt zijn en niet zomaar een invaller. Maar om een baan te krijgen in het onderwijs is invallen momenteel noodzakelijk denk ik, totdat er wat meer zekerheid op je pad komt.
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: wel of geen pabo in deze rumoerige tijd

Berichtdoor ik-je op 28 maart 2012, 20:01

Is ook wel zo, ik kan me niet voorstellen dat iemand het zo makkelijk zou oppakken. Maar ik voel me echt ongelukkig en dit heeft er vooral te maken (denk ik) met mijn ADD.
Geen structuur zichtbaar, geen ritme, kost veel energie om alles te onthouden.

Nee, als invaller voor steeds dagen, dat gaat het voor mij niet worden. Van een ongelukkige leerkracht worden de kinderen, ikzelf en mijn familie en vriend echt niet blij.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten