verkorte deeltijd

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

verkorte deeltijd

Berichtdoor mientjuh82 op 15 sep 2012, 23:50

Beste (aankomende) leerkrachten,

momenteel volg ik de opleiding onderwijsassistent 4 (capabel onderwijs, 1 jaar, particulier). Aangezien ik mijn opleiding bijna heb afgerond ben ik me aan het oriënteren voor de vervolgopleiding Pabo.
Ik zit met een aantal dingen:
- Hogeschool Rotterdam of INholland Rotterdam?
- DT of DT verkort of... toch maar VT.

Ik ben 30 jaar oud, heb 2 kinderen van 4 en 1 en een man die 40 uur werkt.

DT zou eigenlijk de beste optie voor mij zijn. Het liefst doe ik DT verkort. Ik las op verschillende sites dat je een vwo of al een hbo diploma moet hebben. Mocht je toch DT verkort willen doen dan kun je een assesment afleggen.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb namelijk een hbo studie (toerisme) gedaan maar helaas geen diploma (wel cijferlijst).

Eerlijk gezegd heb ik er ook geen kracht voor om nog 4 jaar te studeren. Ik ben me ervan bewust dat, mocht ik kiezen voor DT, dat het een aantal zware jaren zullen worden. Zoals ik al eerder aangaf volg ik nu de opleiding onderwijsassistent 4, dit is een opleiding van 1 jaar en competentiegericht. Als ik nu terug kijk naar het afgelopen jaar, valt de druk reuze mee. Ik vind niet dat ik heel hard heb hoeven werken, daarom denk ik ook dat ik de DT opleiding goed zal kunnen doen. Het kan zijn dat ik me daarin vergis maar ik wil dit heel graag en zal me daarom ook 100% inzetten.

Ik hoop dat ik een aantal (goede) reacties krijg waar ik wat aan heb.
In ieder geval, bedankt voor het lezen.

Groetjes,
Hermien
mientjuh82
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 15 sep 2012, 23:22
Groep: 3

Re: verkorte deeltijd

Berichtdoor NafNaf op 18 sep 2012, 14:42

Hoi Hermien,
Ik doe verkorte deeltijd bij InHolland. Vergis je niet, ik kan ook makkelijk studeren, maar het is écht heel veel. Zeker in combinatie met een jong gezin en een man die veel weg is. De studielast is zo'n 30 uur per week, werd gezegd vanuit de opleiding. Daar kom ik ook echt wel aan.
Daar staat tegenover dat de reguliere DT volgens mij bijna evenveel tijd kwijt is in de week, omdat daar veel meer 'extra' opdrachten gegeven worden: wij mailen werk en krijgen feedback, zij geven een presentatie op de locatie. Wij maken een lessenserie, zij maken een lessenserie met een zelfgemaakt prentenboek. Hartstikke leuk, maar super tijdrovend.
Als je de verkorte deeltijd doet en je redt het niet binnen de tijd, heb je wat uitloop. Maar dan ben je altijd nog sneller klaar dan wanneer je VT of DT doet.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: verkorte deeltijd

Berichtdoor mientjuh82 op 18 sep 2012, 16:12

Hoi NafNaf,

bedankt voor je reactie. Ik ga in november naar de opendag van Hogeschool Rotterdam en InHolland. Ben benieuwd.
Zoals ik er nu over denk is dat ik voor InHolland ga, maar wanneer ik dit tegen anderen zeg, vragen ze of ik dat zeker weet en adviseren ze mij om toch naar HRO te gaan.
Maar je hebt gelijk, ik moet het niet onderschatten. Maar goed, dit is echt wat ik wil dus zal ik ook dingen moeten opgeven.
Heb jij ervaring met de assesement?
Ik begreep ook dat wanneer je de DT opleiding doet je pas na een tijdje het verkort kan doen, dus niet bij aanvang van de studie. Klopt dit?
mientjuh82
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 15 sep 2012, 23:22
Groep: 3

Re: verkorte deeltijd

Berichtdoor NafNaf op 19 sep 2012, 08:54

Nee hoor, volgens mij kun je meteen verkort beginnen. Dat heb ik in ieder geval wel gedaan. Jij doelt denk ik op versnellen. Dan moet je volgens mij het eerste jaar helemaal gehaald hebben en kun je daarna aansluiten bij de verkorte deeltijd. Volgens mij ga je dan meestal van 4 naar 3 jaar.

Het assessment heb ik zelf niet hoeven doen. Ik heb gehoord dat het vooral veel is: veel leeswerk waar je op 'getoetst'/ondervraagd wordt en een eigen portfolio om bekwaamheden aan te tonen. Dit mede om te laten zien of je in staat bent om in weinig tijd veel te verwerken, geloof ik. Zo werd het in ieder geval wel ervaren door mensen die het gedaan hebben. Niet iedereen is na het assessment in de verkorte opleiding geplaatst, dus het is niet alleen maar een formaliteit.

Het is wel pittig, maar ook wel te doen hoor. Er zitten verrassend veel moeders met jonge kinderen op de opleiding en juist omdat die zoveel moeten plannen voordat ze aan de studie kunnen, doen ze het goed. Ik zou zeggen: ga ervoor!
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten