[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Digipabo (stage)

Digipabo (stage)

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Digipabo (stage)

Berichtdoor Blokfluit op 16 jan 2013, 20:41

Ik weet dat hier al een topic over is, maar aangezien er vaak word afgeweken naar babywensen of deeltijdervaringen, wil ik heel graag deze vragen stellen. Ik wil de 4jarige variant gaan doen, aangezien mijn Pabo nu zwaarr tegenvalt.

Moet je iedere 10 weken een nieuwe stage regelen? Je mag zelf kiezen/zoeken, maar moet je 2 verschillende scholen per jaar doen? Ik wil namelijk naar Curacao en daar zijn niet zo veel Nederlandse scholen. Kun je bijvoorbeeld ook 6 weken stage gaan lopen op Curacao en dan weer terugkomen en verder met een andere stage? En tussendoor reizen?

Hoe zijn de ervaringen anno 2013 met de begeleiding, duidelijkheid en samenwerkem met andere studenten?

Ik zit nu op een saaie en niet uitdagende Pabo, loop ik dat risico bij de digitale Pabo ook of zit er echt wel vaart/tempo/uitdaging in?

Moet je persé een geldige reden hebben als je dit wilt doen, zoals een onregelmatige baan, kinderen enz.? Ik wil 'gewoon reizen', zelfstandig zijn en vrijheid hebben in mijn opleiding.

Alvast onwijs bedankt voor de antwoorden! :D
Blokfluit
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 16 jan 2013, 20:35
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor knufjuf op 16 jan 2013, 21:54

Ik vond het heel fijn dat ik geen onzinnige lessen hoefde te volgen - 'bordschrijven' lijkt me daar een duidelijk voorbeeld van, maar colleges van niet-inspirerende docenten die herhalen wat er in het boek staat zijn ook tijdverspilling en motivatiedodend. De opdrachten van de digi-pabo waren duidelijk geformuleerd, waardoor ik thuis aan de slag kon in mijn eigen tijd en tempo. Dit heb ik heel positief ervaren.
Op het forum (blackboard oid) kun je uitwisselen met andere studenten, net als hier. Je kunt dan bijvoorbeeld jouw versie van de opdracht vergelijken met hoe anderen het hebben aangepakt. Leerzaam dus. Samenwerken met studenten heb ik als leuk ervaren, maar wel fijn om af en toe even 'face to face' af te spreken of te bellen om ervaringen uit te wisselen.
Als je in de buurt woont van een InHolland Pabo (kan ook in een andere regio zijn dan Den Haag) kan het stagebureau van die locatie ook een stage voor je regelen. Soms wel fijn, want het zoeken van een stage kan lastig zijn. Je loopt twee blokken stage in een klas (dat is dus een half jaar). Je kunt er best voor kiezen om die stage te clusteren, zodat je in minder weken meer dagen stage loopt (volg je dat?) zodat je dan een paar weken overhoudt om te reizen. Als je een buitenlandstage doet, kun je dit idd voor een kortere periode doen en dan weer terugkomen naar NL om daar verder te gaan.
Ik zou wel voor ogen houden dat je precies hetzelfde doet als op de reguliere pabo, alleen dan zonder ' klassikale instructie'. Je leest zelf de boeken, readers, ed door. Zoals ik al zei ik vond dat prettig, omdat ik op mijn eigen temp kon werken. Tot op een bepaalde hoogte, aangezien het lastig is om verwachtingen omtrent de stages allemaal uit de boekjes te halen. Alle precies omschreven competenties vind ik dan wel enigzins benauwend.

De reden die je aangeeft, is een duidelijke motivatie voor deze vorm van leren. Hier vragen ze ook naar in een 'intake' gesprekje - zou ik me niet al te veel van voorstellen als ik jou was.
knufjuf
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 29 dec 2012, 00:28
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor Blokfluit op 17 jan 2013, 07:36

Bedankt Knuljuf!

Waar begint de eerste stage? Ik ben er bij deze pabo namelijk achter gekomen dat midden-bovenbouw echt mijn ding is, daarom twijfel ik ook nog over Antwerpen waar je meteen de bouw kunt kiezen...
Blokfluit
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 16 jan 2013, 20:35
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor Lientje75 op 09 apr 2013, 17:01

Hoi Blokfluit

Volgens mij begint de stage in de Bovenbouw. Maar ja je zal toch ook bij de onderbouw stage lopen. Als je dat goed uitzoekt 1x kleuters en dan 1x groep 3 of 4. Ben je er al een beetje uit?
Lientje75
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 02 apr 2013, 14:10
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor Blokfluit op 09 apr 2013, 17:23

Het ligt er helemaal aan of ik dit jaar háál, want dan ga ik maar door (en heb ik 1 keer kleuters gehad)

Anders ga ik gewoon de digipabo doen. Denk ik. Of de PABO op Curacao doen :D Of toch naar Antwerpen..
Blokfluit
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 16 jan 2013, 20:35
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor NafNaf op 10 apr 2013, 09:16

Haha! Da's een duidelijke toekomstvisie!
Ik zou wel voor ogen houden dat je na de opleiding ook makkelijk werk moet kunnen vinden. Als je maar in één bouw inzetbaar bent omdat je in de andere jaarlagen weinig tot geen ervaring hebt, is dat wel een nadeel.

Verder ben ik zelf positief over de digipabo. Ik vond het feit dat ik geen verplichte (want vaak zinloze) colleges had echt een enorm groot voordeel. Het nadeel is dat de begeleiding dus ook wat minder is. Officieel moeten leerkrachten binnen vijf dagen via mail of blackboard reageren geloof ik, maar ik wacht ook wel eens meerdere weken op antwoord. Hetzelfde met samenwerken met je medestudenten: als mensen het af laten weten, kun je ze niet tijdens college even op hun schouder tikken.

Geheel vrij om tussendoor te reizen ben je in verband met tentamens, stages en groepsopdrachten trouwens niet. In ieder geval niet als je niet uit wilt lopen. Ik heb de verkorte variant gedaan, maar ik heb geloof ik ieder blok wel een intensieve samenwerkingsopdracht gedaan waarbij ik niet zomaar een paar weken weg had gekund. Je mag de opdrachten niet alleen maken, dus daar ben je dan toch wel enigszins aan gebonden.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor Blokfluit op 10 apr 2013, 16:32

Haha! Da's een duidelijke toekomstvisie!
Ik zou wel voor ogen houden dat je na de opleiding ook makkelijk werk moet kunnen vinden. Als je maar in één bouw inzetbaar bent omdat je in de andere jaarlagen weinig tot geen ervaring hebt, is dat wel een nadeel.

Verder ben ik zelf positief over de digipabo. Ik vond het feit dat ik geen verplichte (want vaak zinloze) colleges had echt een enorm groot voordeel. Het nadeel is dat de begeleiding dus ook wat minder is. Officieel moeten leerkrachten binnen vijf dagen via mail of blackboard reageren geloof ik, maar ik wacht ook wel eens meerdere weken op antwoord. Hetzelfde met samenwerken met je medestudenten: als mensen het af laten weten, kun je ze niet tijdens college even op hun schouder tikken.

Geheel vrij om tussendoor te reizen ben je in verband met tentamens, stages en groepsopdrachten trouwens niet. In ieder geval niet als je niet uit wilt lopen. Ik heb de verkorte variant gedaan, maar ik heb geloof ik ieder blok wel een intensieve samenwerkingsopdracht gedaan waarbij ik niet zomaar een paar weken weg had gekund. Je mag de opdrachten niet alleen maken, dus daar ben je dan toch wel enigszins aan gebonden.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Wat kan ik me voorstellen bij die samenwerkingsopdrachten? En ik zit nu op een Pabo met vooral inhoudloze college's, tentamenweken en gruwelijke vakdossiers (alle lesbeschrijvingsformulieren bij elkaar + wat extra), maar hoe zit dat bij de digitale Pabo? Alleen tentamens?
En stage is 6 dagen per periode van 10 weken? Dat vind ik namelijk reuze weinig.
Ik kan bijvoorbeeld wel een weekje naar Berlijn, zolang ik m'n laptop maar meeneem toch? ;) Dit lijkt me echt ideaal, maar vooral de vrijheid, zelfstandigheid en waarschijnlijke serieusheid van andere medestudenten die ik nu mis.
Blokfluit
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 16 jan 2013, 20:35
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor Lientje75 op 10 apr 2013, 17:08

Ik denk dat je het toch niet moet onderschatten, natuurlijk ben je wat vrijer maar toch ook weer niet helemaal.
Bijv de 1e periode begint in week35. Dan heb je de introweek. Dan heb je nog maar 7 weken over tot aan de herfstvakantie. Daarna tentamens. Vervolgens heb je je dan weer 7 weken tot aan de kerstvakantie.
Vanaf Januari heb je wel weer iets meer ruimte, maar dit is gewoon om even aan te geven dat je dus niet zomaar 2 weken weg kan.

Vanaf je 3e jaar loop je natuurlijk meer stage en afhankelijk van je Minor kan dat ook nog verschillen,tenminste als ik het goed heb gelezen.
Lientje75
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 02 apr 2013, 14:10
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor Blokfluit op 10 apr 2013, 18:01

Bedankt! Duidelijk :D Ik zou het inderdaad nog wel 'ns kunnen onderschatten, maar gezien alle voordelen... Zijn het alleen theorietoetsen, of ook verslagen/werkstukken/vakdossiers?
En die samenwerkopdrachten, heb je misschien een voorbeeld? :) Want dat is het enige waar ik me nog geen voorstelling van kan maken.

Dat waren echt m'n laatste vragen hoor 8)
Blokfluit
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 16 jan 2013, 20:35
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor NafNaf op 10 apr 2013, 18:58

Vragen staat vrij, hoor!

Het zijn zeker niet alleen maar tentamens, maar ook heel veel werkstukken e.d. Een deel daarvan maak je alleen, maar een groot deel maak je ook samen. Je bedenkt bijvoorbeeld gezamenlijk een lessenserie rond een bepaald thema met een uitwerking naar de verschillende jaarlagen, ieder geeft die lessen op zijn/haar stageschool en dan reflecteer je samen op de verschillende praktijkervaringen en wat dat zegt over de kwaliteit van je lessen.
Of je begint met een gezamenlijk literatuuronderzoek, waarna ieder dat verder uitdiept op één specifiek onderdeel en je tot slot samen de conclusie schrijft. Het zijn geen dingen die je in vieren kunt delen en dan zonder elkaar kunt doen, het is best intensieve samenwerking. Volgens mij staat dat ook in de studiehandleiding: het is duidelijk géén individuele opleiding.

Dat de koppeling tussen de stof en je school ook steeds gemaakt moet worden, maakt dat je moeilijk 1,5 week kunt gaan stagelopen (volgens mij in het begin 8 dagen per 10 weken) en dan verder ergens anders kunt gaan zitten typen. Je moet ook onderzoek doen op je stageschool en verplichte lessen geven die je niet meteen achter elkaar kunt plannen! Bovendien vraag ik me serieus af hoeveel stagescholen open staan voor iemand die er max 2 weken is en dan maanden lang niet komt. En dan moeten ze in die twee weken ook nog hun rooster helemaal omgooien zodat jij achter elkaar al je verplichte lessen kunt geven...

Kortom: een weekje Berlijn moet denk ik best kunnen. Twee weekjes ook wel. Of een heel semester in het buitenland, mits je de stages rond krijgt. Maar het is niet zo dat je twee weken de stages kunt doen en dan met je boeken aan het strand kunt gaan liggen (helaas!).

Overigens vind ik het wel echt een ideale manier van studeren! Doet u mij ook maar een digi-master! ;)
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Digipabo (stage)

Berichtdoor Blokfluit op 10 apr 2013, 19:17

Hahaha stage in 2 weken doen was absoluut niet mijn plan! Stage is juist het leukste en zeker leerzaamste en 't is onwijs leerzaam om de theorie meteen in de praktijk toe te mogen passen, daarom zal ik waarschijnlijk juist extra stage lopen.
Het lijkt me gewoon ideaal dat ik niet die verplichte college's moet volgen, waarin ik (nu) vliegtuigjes vouw en iglo's van suikerklontjes bouw...

Het gaat er steeds meer op lijken dat ik de digipabo zou doen als het financieel allemaal lukt. :D Tnx voor de antwoorden!
Blokfluit
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 16 jan 2013, 20:35
Groep: 7
PABO jaar: 1


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron